Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Robinjaha

Mjuk bränsleblåsa

Rekommendera Poster

Har en Honda 4 takts maskin som jag bytt ut bränsleslangar, slangkontakter och bränsleblåsa på. När man pumpar på blåsan blir den ej hård, ska den bli det på alla fyrtaktare utombordare eller finns det undantag?

 

Båten går bra överlag men kan sucka till någon gång då man gasar på ordentligt ( när man ska upp i plan t.ex).

 

Den andra saken jag blivit fundersam över är att då man kör ca 30 min i streck ca 4500 rpm i varvtal wot på 5400 rpm och stannar av och står på tomgång så ryker motorn vitt ur avgassystemet. Enligt e en tråd på thehulltruth forumet med liknande bekymmer så kunde detta vara bränsle relaterat. Kan vara...

 

Motorn har gått ca 500h.

 

Så, ska bränsleblåsa bli hård på alla utombordare när man pumpar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Robinjaha:

- - -

Så, ska bränsleblåsa bli hård på alla utombordare när man pumpar?

Korta svaret: Ja

 

Förklaringen:

Om blåsan inte blir hård så tyder det på att backventilen på blåsan (mot tankanslutningen) läcker/ej fungerar. Med fungerande backventiler och fungerande flottör i motorn så ska det bli tryck så blåsan blir hård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Robinjaha:

Så, ska bränsleblåsa bli hård på alla utombordare när man pumpar?


Längre svar: Ja, men det är knappast något självändamål.
Förklaringen:
Bränsleblåsans uppgift är ju endast att pumpa upp bensin inför motorstart, sedan tar ju snurrans egna motordrivna pump hand om den vidare bensinförsörjningen. Så ifall din motor startar bra så behöver du väl knappast bekymra dig om blåsans hårdhet?


Fråga: Vilken honda-4taktsutbordare gäller din fråga mer exakt, kan nog vara bra ifall du svarar på detta?  (Deras större modeller kan ha förgasarlös insprutning och diverse elektroniska övervakningssystem? Borde inte spela nån roll angående blåsans hårdhet men kanske för din fundering nr2?)   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta gäller en Honda bf 45 från 1994.

 

Jag misstänkte backventilen i blåsan så den bytte jag igen med ca 2 månaders intervall eftersom de ändå ej är dyra och det kan uppstå fabrikationsfel men den är ok. Så felet sitter längre in OM blåsan skall eftersträvas att vara hård då man pumpat på den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur är blåsan placerad? Pekar pilen UPPÅT mot motorn eller är pilen mer liggande / horisontell?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, blåsans utlopp skall hållas högre än inloppet enligt bilden.
(Bildkälla bruksanvisning pdf för BF40 & BF50)
honda.prime_bulb.png.f8fc88091b87235b3138c87b341f75a5.png

Hittade en verkstadsmanual (434 sidor) och en installationsmanual (28 sidor) för BF35 & BF40 hos boatinfo.no (kräver PC). Kapitel 5 (13 sidor) i verkstadsmanualen handlar om bränslesystemet.
Kanske kan du hitta något matnyttigt i dessa?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev bo_man:

Hur är blåsan placerad? Pekar pilen UPPÅT mot motorn eller är pilen mer liggande / horisontell?

Blåsan ligger med pilen ner i motorbrunnen. Kanske detta kan vara orsaken till mjuk blåsa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...