Gå till innehåll
lördag 20 april 2024

Rekommendera Poster

Hej,

inför nästa säsong räknar jag med att sälja vår Uttern 5602 och införskaffa en Nimbus 26.

Jag har ganska bra koll på vad det är vi vill ha men är fundersam kring motorval. Det jag vet är att vi inte vill ha någon MD21 utan en av de starkare motorerna, med eller utan turbo.

 

Dock är det båtar och motorer som börjar bli till åren och självklart känns det frestande med en båt vars motor är utbytt mot något nyare än båten i sig då mitt med-kunnande endast sträcker sig till att utföra årlig service och underhåll. 

 

Frågan är dock; Hur rankar ni de olika motorfabrikanterna?

Lombardini, Iveco och de olika alternativen som finns på marknaden. Kom gärna med inspel på motorfabrikat ni känner till och omdömen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Köp en Mercruiser 496 med procharger så du får fart på ekipaget alla dagar i veckan.:)

Redigerad av Pilletant447
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev seerikand:

Hej,

inför nästa säsong räknar jag med att sälja vår Uttern 5602 och införskaffa en Nimbus 26.

Jag har ganska bra koll på vad det är vi vill ha men är fundersam kring motorval. Det jag vet är att vi inte vill ha någon MD21 utan en av de starkare motorerna, med eller utan turbo.

 

Dock är det båtar och motorer som börjar bli till åren och självklart känns det frestande med en båt vars motor är utbytt mot något nyare än båten i sig då mitt med-kunnande endast sträcker sig till att utföra årlig service och underhåll. 

 

Frågan är dock; Hur rankar ni de olika motorfabrikanterna?

Lombardini, Iveco och de olika alternativen som finns på marknaden. Kom gärna med inspel på motorfabrikat ni känner till och omdömen.

Tror inte det spelar så stor roll om du frågar här. Alla märken har för och nackdelar. Frågar du dom som har tex Iveco är dom bäst och allt annat är skit. Samma sak med dom övriga märken. 

 

Det enda jag kan tänka på i ditt fall är tillgängligheten i din närvaro, reservdelspriser, service osv. Tänk på att nya spisar är lite svårare att meka med, mycket data och någon scanner har du väl inte. Självklart lite oljebyte och filter är nog lika på dom flesta motorerna.

 

Själv föredrar jag Mercrusier med förgasare (bensin) då dessa är enkla och väldigt lätta att göra service på jämfört med dom nyare med spridare, givare osv.

 

Så mitt svar till dig i den enklaste formen är nog att det fungerar nog oavsett motormärke, bara det är gjort av en auktoriserad verkstad med garantier, med då är det väl ett krav av service av en likvärdig verkstad för garantin skall gälla. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då jag köpte Nimbus 26 för något år sen var det viktigt att få en med sexcylindrig motor, vilket givetvis endast är en personlig preferens. TAMD31 är väl kanske det jag skulle föreslå närmast, det är också relativt vanligt i Nimbus26:or. Jag såg en båt med en Yanmar motor, det skulle jag inte heller ha nåt emot.

Pilletant har ju ett kul förslag, men i praktiken går det knappast att köra hur fort som helst med en 26:a. Med en 130 hk 31:a kan topphastigheten ligga kring 20 knop, med våran TMD40 ligger toppfarten på 17-18 knop, och jag antar att motorn ger kring 100 hk. Motorn ärfrån 1979, och går hur bra som helst. Vi kör sällan över 12 knop, och enligt sakkunskapen blir det inge kul över 18 knop med en 26:a.

En ny motor är ny, och jag skulle personligen inte sätta så stor vikt på vilket märke motorn är, det lär inte finnas obegränsade mängder Nimbus 26 med nya motorer av olika märken att välja på.

Ett alternativ kan ju vara att köpa en båt med MD21:a, och byta drivlinan till nya grejer. Då blir dock budgeten så stor, att det kan vara intressant att se på andra båtar som är nyare.

Det är ingen enkel ekvation.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 timmar sedan skrev Pilletant447:

Köp en Mercruiser 496 med procharger så du får fart på ekipaget alla dagar i veckan.:)

 

20 timmar sedan skrev patrikflink:

Tror inte det spelar så stor roll om du frågar här. Alla märken har för och nackdelar. Frågar du dom som har tex Iveco är dom bäst och allt annat är skit. Samma sak med dom övriga märken. 

 

Det enda jag kan tänka på i ditt fall är tillgängligheten i din närvaro, reservdelspriser, service osv. Tänk på att nya spisar är lite svårare att meka med, mycket data och någon scanner har du väl inte. Självklart lite oljebyte och filter är nog lika på dom flesta motorerna.

 

Själv föredrar jag Mercrusier med förgasare (bensin) då dessa är enkla och väldigt lätta att göra service på jämfört med dom nyare med spridare, givare osv.

 

Så mitt svar till dig i den enklaste formen är nog att det fungerar nog oavsett motormärke, bara det är gjort av en auktoriserad verkstad med garantier, med då är det väl ett krav av service av en likvärdig verkstad för garantin skall gälla. 

 

Det ligger lite I det du säger - det är absolut inget krav att motorn skall var utbytt mot en nyare. Det är bara en tanke som slagit mig att en motorn från 79-80 kan rasa när som helst, dessvärre. Att införskaffa en ny motor för nära 100.000:- hade varit katastrofalt för vår det...

 

Tack för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
20 timmar sedan skrev Kronvik:

Då jag köpte Nimbus 26 för något år sen var det viktigt att få en med sexcylindrig motor, vilket givetvis endast är en personlig preferens. TAMD31 är väl kanske det jag skulle föreslå närmast, det är också relativt vanligt i Nimbus26:or. Jag såg en båt med en Yanmar motor, det skulle jag inte heller ha nåt emot.

Pilletant har ju ett kul förslag, men i praktiken går det knappast att köra hur fort som helst med en 26:a. Med en 130 hk 31:a kan topphastigheten ligga kring 20 knop, med våran TMD40 ligger toppfarten på 17-18 knop, och jag antar att motorn ger kring 100 hk. Motorn ärfrån 1979, och går hur bra som helst. Vi kör sällan över 12 knop, och enligt sakkunskapen blir det inge kul över 18 knop med en 26:a.

En ny motor är ny, och jag skulle personligen inte sätta så stor vikt på vilket märke motorn är, det lär inte finnas obegränsade mängder Nimbus 26 med nya motorer av olika märken att välja på.

Ett alternativ kan ju vara att köpa en båt med MD21:a, och byta drivlinan till nya grejer. Då blir dock budgeten så stor, att det kan vara intressant att se på andra båtar som är nyare.

Det är ingen enkel ekvation.

 

Bra input - tack! Jag är också inne på något av alternativen du beskriver - gärna den du har. Fartresurser är inget som "är av intresse", då hade vi valt en annan typ av båt. Tvärtom, vi vill spendera mer tid "på väg" men så klart kan det vara skönt med extra krut i spisen när det väl gäller.

 

Att lägga pengar på ett motorbyte (frivilligt eller ofrivilligt) känns inte som en relevant lösning tyvärr, då kommer det smaka mer än det kostar på något sätt. Hur man än vrider och vänder på det hamnar arslet bak

 

Tack för svar!

 

Förresten - Kronvik! Det är ju du! Du och jag har skrivit inför denna säsong och du bistod med väldigt mycket värdefull info då också! Tanken var att byta inför denna säsong men jobbyte etc. gjorde att det fick skjutas på framtiden. Men nästa sommar så! :)

Redigerad av seerikand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Kronvik:

Då jag köpte Nimbus 26 för något år sen var det viktigt att få en med sexcylindrig motor, vilket givetvis endast är en personlig preferens. TAMD31 är väl kanske det jag skulle föreslå närmast, det är också relativt vanligt i Nimbus26:or. Jag såg en båt med en Yanmar motor, det skulle jag inte heller ha nåt emot.

Pilletant har ju ett kul förslag, men i praktiken går det knappast att köra hur fort som helst med en 26:a. Med en 130 hk 31:a kan topphastigheten ligga kring 20 knop, med våran TMD40 ligger toppfarten på 17-18 knop, och jag antar att motorn ger kring 100 hk. Motorn ärfrån 1979, och går hur bra som helst. Vi kör sällan över 12 knop, och enligt sakkunskapen blir det inge kul över 18 knop med en 26:a.

En ny motor är ny, och jag skulle personligen inte sätta så stor vikt på vilket märke motorn är, det lär inte finnas obegränsade mängder Nimbus 26 med nya motorer av olika märken att välja på.

Ett alternativ kan ju vara att köpa en båt med MD21:a, och byta drivlinan till nya grejer. Då blir dock budgeten så stor, att det kan vara intressant att se på andra båtar som är nyare.

Det är ingen enkel ekvation.

Jag hade en gång en 2700, efterföljaren till 26:an (likadan som 2600 men utan akterruff).

I den satt det en TAMD30, den bolmade rätt friskt och var inte så kraftfull, 105 Hk om jag minns rätt. Trots byte av turbo, spridare och bränslepumpservice blev vi nästan alltid kolmonoxidförgiftade i medvind... Akterspegeln var alltid sotig.

 

Så den maskinen byttes mot en TAMD31, 150 Hk, en väldigt bra och välfungerande maskin. 

Båda dessa är fyrcylindriga radmotorer. TAMD 30 är någon mer ålderdomlig konstruktion liknandes en förkammardiesel, men inte riktigt ändå.

Det bytet ångrade jag aldrig. Marchfarten var 11-12 knop, max 18-20 knop, men den farten var inte skrovet byggt eller ljudisolerat för.

Var det någon som nämnde bensinmotor? inte, vad bra! för det låter inte så käckt i en sådan båt.

Här skall det vara en diesel som har bra kraft på låga varv.

 

Då fanns det kanske inte så många alternativ, idag finns det väl flera dieselmotorer i format och effekt som skulle kunna passa. men MD21:an från Peugeot med gjutjärnsblock och aluminiumtopp som utvidgar sig olika och bildar ett galvaniskt element kanske inte är direkt värdens bästa båtmotor, eller ens bilmotor, eller till traktorn eller lilla grävmaskinen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-17 vid 20:37 skrev Georg_Ohm:

Då fanns det kanske inte så många alternativ, idag finns det väl flera dieselmotorer i format och effekt som skulle kunna passa. men MD21:an från Peugeot med gjutjärnsblock och aluminiumtopp som utvidgar sig olika och bildar ett galvaniskt element kanske inte är direkt värdens bästa båtmotor, eller ens bilmotor, eller till traktorn eller lilla grävmaskinen?

 

Jag har alltid undrat varför VolvoPenta valde att göra en så stor båt till sin MD21. Nåja, den skulle ju konkurrera med Albin25, så den behövde ju vara större och vackrare :)

Jag skulle väl föredra en gjutjärnstopp på en marinmotor, en får gå med så hög belastning, men aluminiumtoppar på gjutjärnsdieslar har ju varit vanligt, och funkat rätt bra. Min Mercedesmotor gick 53.500 mil före topplockspackningsbyte. Men det var ju i en bil. Nu har den gått i flera år till, desutom minst 5000mil efter att jag satt turbo på den och fördubblade effekten, så helt fel kan det ju inte vara.

MD32:an verkar ju vara ett bortglömt kapitel. Var den över huvudtaget vanlig? Den hade ju högre effekt (105 hk) än MD40 (86 hk), så den verkade vara ett vettigt alternativ då jag skulle köpa båt, eftersom jag ansåg att det behövs ungefär 100 hästar för att en Nimbus 26 skall vara nått att ha. MD32:an är väl i princip en sexcylindrig MD21:a, så jag är nog nöjd att det inte blev en sån.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Kronvik:

 

Jag har alltid undrat varför VolvoPenta valde att göra en så stor båt till sin MD21. Nåja, den skulle ju konkurrera med Albin25, så den behövde ju vara större och vackrare :)

Jag skulle väl föredra en gjutjärnstopp på en marinmotor, en får gå med så hög belastning, men aluminiumtoppar på gjutjärnsdieslar har ju varit vanligt, och funkat rätt bra. Min Mercedesmotor gick 53.500 mil före topplockspackningsbyte. Men det var ju i en bil. Nu har den gått i flera år till, desutom minst 5000mil efter att jag satt turbo på den och fördubblade effekten, så helt fel kan det ju inte vara.

MD32:an verkar ju vara ett bortglömt kapitel. Var den över huvudtaget vanlig? Den hade ju högre effekt (105 hk) än MD40 (86 hk), så den verkade vara ett vettigt alternativ då jag skulle köpa båt, eftersom jag ansåg att det behövs ungefär 100 hästar för att en Nimbus 26 skall vara nått att ha. MD32:an är väl i princip en sexcylindrig MD21:a, så jag är nog nöjd att det inte blev en sån.

Jag har alltid undrat över varför Volvo gjorde penta motorer överhuvutaget;) när det fanns amerikanska marina V8 med raka rör som var i varierande kvalitet visserligen men överlag bättre kvalitet än volvos penta iallafall. Har sett många haverier med den svenska motorn i bla. Flipper 640/flash/flying mfl:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

MD 32, var inte det ett utslag av "fyrklöversamarbetet" mellan Volvo, Iveco, Peugeot och Renault?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Pilletant447:

Jag har alltid undrat över varför Volvo gjorde penta motorer överhuvutaget;) när det fanns amerikanska marina V8 med raka rör som var i varierande kvalitet visserligen men överlag bättre kvalitet än volvos penta iallafall.

 

Volvo Penta aq130 var väl en bra motor. Vissa båtar kanske var litet för små för en V-8?

VolvoPenta 40-serien var väl inte så illa den heller? Ända från MD40 till KAD 4X på samma motorblock, om jag har förstått saken rätt. Jag älskar V-8:or, men i båten tankar jag hellre diesel och kör sexcylindrigt :)

Så ja, jag tycker att det har funnits orsak för VolvoPenta att göra egna motorer.

 

Skulle min båt vara en leksak, som jag åker ut med till Jannes Saloon för att inta en kaffe , eller kanske en öl, så skulle V-8 och raka rör vara självklart!

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-17 vid 19:37 skrev Georg_Ohm:

 fanns det kanske inte så många alternativ, idag finns det väl flera dieselmotorer i format och effekt som skulle kunna passa. men MD21:an från Peugeot med gjutjärnsblock och aluminiumtopp som utvidgar sig olika och bildar ett galvaniskt element kanske inte är direkt värdens bästa båtmotor, eller ens bilmotor, eller till traktorn eller lilla grävmaskinen

Nja, jag håller inte med iallafall. Detta var en för sin tid oerhört lyckad motor, lättstartad även i svår kyla, driftsäker, god bränslekonomi, bra segdragning och hållbar. 100 000 mil utan åtgärd finns det motorer som klarat, min Far som hade bilverkstad på den tiden hade en uppsjö exemplar med både 60 och 80 000 mil på mätaren utan att motorerna var ens öppnade. Det som var döden bestod av varmkörningar av en eller annan anledning, utslitna var det inte många som blev.

När sedan Penta ville ha en lätt motor med god effekt på -70 talet så fanns inte mycket att välja på förutom denna motor. Tyvärr monterade Penta en fullständigt urusel värmeväxlare och avgaslimpa i gjutjärn!

Många motorer har gått mot sin död med genomrostad avgaslimpa med sjövatten i cylindrarna som följd, som felaktigt många beskyllt topplocket för.

Även den skrattretande oljekylaren har sänt mången MD21 till skroten.

De som själva konverterade en fd Peugeot 504 bilmotor till sin båt med Bowmans kombinerade värmeväxlare/avgaslimpa samt oljekylare klarade sig från dessa problem. 

Om man jämför detta med många nya "Äkta" marindieslar som går sönder bara man tittar på dom, och där reservdelarna kostar en förmögenhet,  i den mån det går att köpa ens, så var det en riktigt bra motor enligt min uppfattning. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
51 minuter sedan skrev Kronvik:

 

Volvo Penta aq130 var väl en bra motor. Vissa båtar kanske var litet för små för en V-8?

VolvoPenta 40-serien var väl inte så illa den heller? Ända från MD40 till KAD 4X på samma motorblock, om jag har förstått saken rätt. Jag älskar V-8:or, men i båten tankar jag hellre diesel och kör sexcylindrigt :)

Så ja, jag tycker att det har funnits orsak för VolvoPenta att göra egna motorer.

 

Skulle min båt vara en leksak, som jag åker ut med till Jannes Saloon för att inta en kaffe , eller kanske en öl, så skulle V-8 och raka rör vara självklart!

 

Hmm ska det vara sexcylindrigt föredrar jag hellre en Optimax Pro xs eller Yama Pro V/Vmax😁. Har aldrig förstått vitsen med diesel🤔. Vid utflykter ska det ju vara en rejäl inombordare med 8 cylindrar i V form med raka rör. Ska man ut till Jannes så duger väl en jolle med elmotor för folk är väl ganska dyngraka efteråt och vill väl inte åka fast.

Redigerad av Pilletant447
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...