Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Dadid

IKEAs Led i båt?

Rekommendera Poster

Jag är för dåligt påläst för att se eventuella nackdelar relaterade till omvandling 12-24 v dc.

Upplys mig gärna, är det en halvbra eller urusel idé att använda IKEAs 25v ledsystem i segelbåten med en DC/DC-omvandlare?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt och installerat en del av Ikeas ledbelysningar för 12 v, i museets montrar. Fungerar bra där, men jag tror inte att kontakter och kopplingstycken är så bra i fuktig miljö. Det är väl Ikeas halogenlampor som är för 24v (undrar jag utan att ha kollat i katalogen).

Dom jag köpt är för 12 V. Kablarna är litet klena, men om du löder i en 1mm2 kabel för vidare anslutning ombord och skippar de medskickade kopplingsstyckena (liksom 240-12v omvandlaren) så kommer det att fungera bra inombords.

Klart att Båtsystems led-lister är mer gedigna och anpassade till marin miljö, å andra sidan är Ikeas väldigt billiga och om de behöver bytas efter några år så tjänar man nog ändå på det, i reda pengar alltså. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har en 12 V tavelbelysning från Ikea i pentryt, har funkat bra seda 2012.

Fick tips om någon spänningsbegränsare för att inte trycka in 14,4 volt vid motorgång, men det blev aldrig någon sådan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp 12V LED-lister hos tex Kjell & Co, löd dit kablarna, fungera hur bra som helst. Komplettera ev med dimmer. I förra båten hade jag LED-lister runt om i hela salongen men med en dimmer så blev det perfekt. Bäst är en dimmer med fjärrkontroll.

Jag har lött ihop en spänningsbegränsare men aldrig kopplat in. Väntar tills någon LED-list går sönder.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såväl IKEAs Omlopp som Trådfri är på 24V.

Tror jag skippar dem. Har just ersatt varenda glödlampa i båten till LED så behovet är inte superstort även om det vore käckt med fast arbetsbelysning samt ljussvag orienteringsbelysning på några ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...