Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
mulle_meck

Ingen gnista Mercury optimax 75

Rekommendera Poster

Hej, är det någon där ute som kan ge mig tips om vad som kan orsaka att jag ej har gnista helt plötsligt..

 

Det gäller en Mercury Optimax 75 -2007

båt ryds 510GTI.

 

har gått hur bra som helst aldrig varit några problem, nysets d med nya stift och gått på land flera tillfällen. Så igår va de dax för sjösättning.. båten starta och vi åkte 500 meter på tomgång, så dog den. Starta om den och så gick den 20meter till innan den dog. Efter det så va den tvärdöd. Tur paddeln va med.

 

Vad kan det vara? Ingen gnista på nått av stiften bara sådär!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fel på reglaget? En granne startade sin båt på land innan sjösättning. Allt funka. Efter sjösättning var den helt död. Visade sig vara slitet reglage. 

 

Minns inte exakt var det var. Om det var "dödaren" eller att reglaget fastnade i "växel i"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för tips! Ja det är väll det enda som skiljt från hemma körning mot i vattnet att jag lagt i växeln...

 

men om det är den teorin bör växel ligga i och propellern inge gå att snurra?

 

maskinen går som sagt runt men gnistan kommer inte, jag har inte testat, men om växeln är i händer ingenting skulle jag gissa?

 

i övrigt finns det bara 2kablar från reglaget, antar att det är powertrim upp och ner.

 

har försökt Googla elschema eller liknande fel men hittar ingen annan

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dödmansgreppet på denna båt verkar strypa soppa pumpen..

 

Det va min första tanke oxå, men vrider man på tändning hör man pumpen om dödmansgreppet är på, gör man samma sak med det nere så startar aldrig pumpen... 

 

tacksam för alla svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bo_man:

Fel på reglaget? En granne startade sin båt på land innan sjösättning. Allt funka. Efter sjösättning var den helt död. Visade sig vara slitet reglage. 

 

Minns inte exakt var det var. Om det var "dödaren" eller att reglaget fastnade i "växel i"

Va den helt död så inget hände? Eller gick motorn runt men starta inte?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det minns jag tyvärr inte med säkerhet. Tror den gick runt men tände inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går den på startgas?

Har du kollat om det finns gnista?

 

Börja med det enkla och ringa in problemet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på tändspolarna, brukar var vanligt fel på optimaxarna. Hur många H har maskinen gått? Gnista som sagt?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Råkade ut för detta för två år sedan. 

Om jag minns rätt hände följande. En tändspole gick sönder. Då blir det kortslutning varvid ECU:n skadas. 

Offerten från den näraliggande Mercuryverkstaden indikerade 40000 kr.

 

Gör så här:

Ring Lundins Marin. Beskriv problemet.

De kan sannolikt laga ECU:n och sälja nya tändmoduler.

Om du lägger till några kronor får du en modifierad programvara från 115hk.

Montera ovanstående och ta bort en strypning i lufttillförseln.

 

Resultat:

Ca 108 hk

Behov av lite större stigning på propellern (ca 2 steg)

En båt som i ditt fall bör göra lite drygt 40 knop.

Totalkostnad ca 1/4 av min ursprungsoffert.

 

Lycka till! Slutresultatet behöver inte vara så tokigt trots en trist start på säsongen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...