Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
gotviken

Västkusten

Rekommendera Poster

Vi har tänkt att ta båten och tillbringa nästa sommars båtsemester på västkusten. Vi håller vanligtvis till i Vänern, har hört att det är stor skillnad på trängseln i både gäst och naturhamnar. Är det några veckor som man bör undvika? Vill gärna ha tips på allt möjligt som gör semestern bra! Finns det några bra sidor på nätet med bra info?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör det du så kommer du att uppskatta Vänern 100 gånger mer. Inte minst våra 22000 öar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det kan vara gott om båtar och människor, juni och halva juli sedan blir det lugnare. I augusti är det nästan öken, då stänger badklädes- och solglasögonförsäljarna sina boda utefter Smögenbryggan.

Om du vill ha lugn och ro i gästhamnarna så undvik sådana där det finns flera krogar och systembolag. 

Det finns massvis med naturhamnar, särskilt i Fjällbackaskärgården. Men även på många andra ställen. Missa inte de tre Kosteröarna! Även skärgården söder om Syd-Koster är fin, men kan tänkas något svårnavigerad.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev bhemac:

Gör det du så kommer du att uppskatta Vänern 100 gånger mer. Inte minst våra 22000 öar.

Nu var du onödigt negativ till västkusten. Vi blandar de båda och i mitt tycke har de var sin charm. Västkusten för det levande båtlivet där man ser och träffar andra båt entusiaster av alla de sorter. Vänern för avskildhet lugn och ro i vacker natur. 

Vill man ha ensamhet och stillhet ska man undvika västkusten under högsäsong.

Tips är att köpa en hamnguide för att hitta naturhamnar a men även för att veta vilka gästhamnar man ska välja och undvika. 

Men västkusten är ett fantastiskt båt eldorado som är otroligt vackert så jag rekommenderar det starkt som komplement till underbara vänerskärgårdar 😀

 

Mvh Jocke

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Funkar nog fint veckorna före midsommar också. Förra veckan var det glest i gästhamnen i Hunnebo. Trots att de flesta båtar låg långsides var det ändå bara halvfullt längs bryggorna.


Inte lika varmt nu, men oftast torrare än i juli.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Slowrider:

Nu var du onödigt negativ till västkusten

Nejdå, jag har seglat mycket på kusten och gärna i Danmark. Förr var vi många som gick ner några veckor, idag vet jag nästan ingen som gör det längre.

Det är för mycket folk och båtar, det går åt mycket tid att hitta natthamn. Allting rostar, man måste bunkra färskvatten ofta och under båten växer läskiga kryp.

Vill jag trängas med folk så åker jag till Spanien där är vädret och maten garanterat bättre. Skulle jag vara riktigt desperat så skulle jag skaffa husbil, sitta där och dricka vin vilket verkar vara ett måste.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Gillar man trängsel och höga hamnavgifter så är juli en perfekt månad i Bohuslän.

 

När vi har juli semester går vi till Danmark, Tyskland eller Norge (ej Osloviken).

Minns chocken då vi kom från Sörlandet till Hunnebo och sedan hamnade i båtkö genom Sotenkanalen i juli.

 

En variant är att vara i Bohuslän sista veckan i juli och en bit in i augusti så du får uppleva både trängsel och ensamhet. Lite konstigt att alla vill vara ute samma veckor. Augusti i Bohuslän gillar vi.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Juli är ju både resterna av industrisemestern, plus byggsemestern, och på senare tid dagis/förskolesemestern (eftersom förskolor av nån obegriplig anledning vägrar ta in sommarvikarier och därmed tvingar majoriteten av föräldrar med barn i verksamheten att lägga all semester samma fyra veckor i juli). Så kan man, är det inte dumt att lägga sin semester i början eller slutet av sommaren.

Jag har förra året och i år lagt min från slutet av maj till midsommar. Förra året blev det en knapp vecka båtsemester pga väder och andra åtaganden, men intentionen var längre tid ute. I år har vädret satt käppar i hjulet, så det blev inget alls under mina fyra veckor. Hade jag haft familj eller annat resesällskap ombord hade jag kunnat vara ute i sämre väder, men nu blir det som det blir.

Men jag ser de veckor jag har semester nu som optimala för en båtsemester i Bohuslän. I synnerhet om man seglar och vill segla mycket och ha så mycket dagsljus som möjligt. Nätterna är korta och ljusa, till skillnad från sent i augusti när det blir mörkt tidigt och mörkt på riktigt under natten. Man slipper oftast den värsta hettan, som kan vara påfrestande i en båt nattetid. Regn, och i synnerhet åska, är mindre vanligt jämfört med andra halvan av sommaren. Det är åtminstone i slutet av maj och början av juni gott om plats i både gästhamnar och naturhamnar. Mot midsommar tjocknar det till, men jag var ute i går (en vecka före midsommar) och det var rätt glest mellan båtarna ute, trots vackert väder. Många gästhamnar har lågsäsongsavgifter en bit in i juni, så det blir billigare där.
Nackdelarna är väl att det fortfarande är kallt i vattnet, om man nu gillar att bada, och en del sommaraktiviteter och många sommarbutiker, är ännu inte igång. Förmodligen är även båtrelaterade tjänster mindre tillgängliga på vissa håll.

Hur som helst känns en båtsemester i juli i Bohuslän inte särskilt lockande, eftersom det är en nästan aldrig sinande ström av stora motorbåtar som drar upp svall, och knôkfullt i hamnarna med stoj och stök.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ser ut som man kan sammanfatta det som att man inte ska vara på västkusten i juli om man vill ha det lugnt o skönt. Men är det lika knökfullt i naturhamnarna? Borde finnas nästan obegränsat antal naturhamnar, hur är det med bottenmålningen, i Vänern så behövs det inte alls men om man är på kusten under 2-3 veckor hinner det växa på massa under den korta tiden?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev gotviken:

Det ser ut som man kan sammanfatta det som att man inte ska vara på västkusten i juli om man vill ha det lugnt o skönt

Så är det. Men vill man uppleva västkusten så ska man prova! En gång i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev gotviken:

Det ser ut som man kan sammanfatta det som att man inte ska vara på västkusten i juli om man vill ha det lugnt o skönt. Men är det lika knökfullt i naturhamnarna? Borde finnas nästan obegränsat antal naturhamnar


Det är väldigt många båtar även i naturhamnarna, i alla fall de jag ser i mitt närområde. Beror förstås på hur kräsen man är, men mer skyddade ställen är populära.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev raol:

Det är väldigt många båtar även i naturhamnarna, i alla fall de jag ser i mitt närområde. Beror förstås på hur kräsen man är, men mer skyddade ställen är populära.

 

"Mitt Västkusten" är från 60- och 70-talen, sedan dess har jag inte varit där med båt.

 

Jag har ju sett förändringarna på Smögen mfl. populära platser och utvecklingen är väl liknande i Stockholms skärgård. En skillnad verkar vara att i Stockholms skärgård går det fortfarande att hitta fina naturhamnar även under högsäsong även om de mest populära är knökfulla.

 

Det känns som augusti verkar vara en bra tid för ett besök för vår del. Hellre mörkare kvällar och ensammare dagar än ljusa kvällar och båtkö.

 

Hur brukar vädret vara i augusti, om det går att generalisera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev Mackey:

 

"Mitt Västkusten" är från 60- och 70-talen, sedan dess har jag inte varit där med båt.

 

Jag har ju sett förändringarna på Smögen mfl. populära platser och utvecklingen är väl liknande i Stockholms skärgård. En skillnad verkar vara att i Stockholms skärgård går det fortfarande att hitta fina naturhamnar även under högsäsong även om de mest populära är knökfulla.

 

Det känns som augusti verkar vara en bra tid för ett besök för vår del. Hellre mörkare kvällar och ensammare dagar än ljusa kvällar och båtkö.

 

Hur brukar vädret vara i augusti, om det går att generalisera?


Min känsla är att det regnar och åskar mer, men att det är varmare. Jämfört med juni. Men jämför man med juli är det ungefär samma, men lite svalare mot slutet av månaden.


Att det finns fler ställen i Stockholms skärgård har väl rätt mycket att göra med att den är ofantligt mycket större. Längs kusten från Nidingen till norska gränsen skulle jag tro att det knappt finns en tiondel så många öar som mellan Arholma och Landsort. Där borta är det ju lager på lager på lager med öar utåt! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försökte kolla antalet öar och kom fram till att Bohuslän har cirka 7000 öar och skär och i Stockholms skärgård finns mellan 24 000 och 30 000 beroende på var man läser.

 

Storgöteborg + Bohuslän har cirka 1,2 miljoner invånare + norrmän och Storstockholm cirka 2,3 miljoner invånare.

 

Hur många norrmän tar sig till Bohuslän med båt?

 

Hur som helst förstår jag att det blir trängre i Bohusläns skärgård

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Träffade ett äldre par som brukade segla några veckor i aug/sep. Tomt i hamnar, dålig service men fina seglingar.

Närheten till Danmark är fint om man klarar sig utan naturhamnar och står ut med mycket båtar i hamnarna. Jag upplede det som trevligare och gemytligare. Limfjorden är klart sevärd tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det är trångt beror väl på att många vill bara där så något bra måste det väl vara eller är det bara eremiter på forumet som värderar ensamhet högre än nåt annat 🙂 ?
Sen är det inte så trångt i juli som det var innan senaste lågkonjunkturen heller. De sk segeltågen är väl nästan nedlagda nu och båtintresset har svalnat betydligt. Jag har båtsemestrat i på västkusten Juli de senaste 25 åren och bara blivit helt utan plats i två hamnar: Fjällbacka och Smögen. Men någon önskan att vara helt själv har jag aldrig haft heller. Det går alltid att få in en båt till.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Platsen i naturhamnarna har definitivt blivit bättre de senare åren, dvs mer plats. Att vara ensam kan man glömma men att inte få plats i en naturhamn är ovanligt numera. Beror naturligtvis på storlek på båt, ju mindre båt ju mer plats. Seglar omkring i Maxi 909 och får för det mesta plats. I gästhamnar är det värre. Vill man ha plats där gäller det att vara framme före 1400. Dels beror det på att det numera finns en maxgräns på antal båtar i hamnarna och på att båtarna blivit större. Som hamnkaptenen i Hunnebo  sa: "Förr var hamnen full när det var 150 båtar nu är den full när det är 100."

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 timmar sedan skrev Mackey:

Försökte kolla antalet öar och kom fram till att Bohuslän har cirka 7000 öar och skär och i Stockholms skärgård finns mellan 24 000 och 30 000 beroende på var man läser.

 

Storgöteborg + Bohuslän har cirka 1,2 miljoner invånare + norrmän och Storstockholm cirka 2,3 miljoner invånare.

 

Hur många norrmän tar sig till Bohuslän med båt?

 

Hur som helst förstår jag att det blir trängre i Bohusläns skärgård

 

2 timmar sedan skrev b_syrsa:

Platsen i naturhamnarna har definitivt blivit bättre de senare åren, dvs mer plats. Att vara ensam kan man glömma men att inte få plats i en naturhamn är ovanligt numera. Beror naturligtvis på storlek på båt, ju mindre båt ju mer plats. Seglar omkring i Maxi 909 och får för det mesta plats. I gästhamnar är det värre. Vill man ha plats där gäller det att vara framme före 1400. Dels beror det på att det numera finns en maxgräns på antal båtar i hamnarna och på att båtarna blivit större. Som hamnkaptenen i Hunnebo  sa: "Förr var hamnen full när det var 150 båtar nu är den full när det är 100."

Det pratas i denna tråd om "Västkusten" ja den är ju väldigt lång, börjar väl vid Limhamn, eller i alla fall i Malmö och sträcker sig ända till norska gränsen vid Svinesunds södra strand. Borde ju inte vara någon större trängsel kan tyckas. Men då man rent språkligt felaktigt sätter ett likhetstecken mellan Bohuslän och "Västkusten" så blir ju det en snävare indelning.

 

Bohuslän, första gången jag seglade upp och ned för dess kust var strax efter det att landskapet blivit svenskt och mammutarna hade flytt, ja sommaren 1960... 

Jag har väl i ärlighetens namn inte så många minnen från just det året, men väl från 1963 och framåt.

 

Saker och ting har ju förändrats, trä har bytts mot styrenplast.

Båtarna har blivit större och ffa bredare.

Jag minns "hamnkaptenerna" som föräldrarna skrämde mig med, om jag inte låg till kojs innan kl 19 kom hamnkaptenen, eller om man sprang på bryggan utan flytväst etc. Men det fanns faktiskt hamnvakter, de som nu heter hamnvärdar. Men det fanns också torrdass, och en i samhället centralt placerad vattenkran, slang på bryggorna kunde man drömma om. Eluttag, ja sådana hade man hemma, där man bodde och då hade vi fått 220 volt, 50Hz växelström som standard.....

På några ställen utefter kusten fanns det badhus, annars badade man i havet, med saltvattenstvål. Tvättmaskiner fanns inte att låna/hyra i hamnarna,  jag vet en större båtfamilj som hade drabbats av sjösjuka där en snäll fiskarhustru hjälpte till med att tvätta barnens nerspydda kläder och alla sängkläderna... 

 

Många orter har förändrats, Käringön exempelvis, det genuina är borta, det har flyttat in många från andra orter (08), det har blivit väldigt kommersiellt.

 

Busliv var det på den tiden också, egentligen inget nytt. Räkans dag i Smögen och i Strömstad var veritabla fylleslag. Jag har dessvärre en del traumatiska minnen från dessa spektakel, med slagsmål, folk som ramlat i från brygga och båtar, polisingripanden etc.

Nu finns det andra festivaler man bör undvika, undrar om inte Grebbestad har ett sådant spektakel under sommaren fortfarande?

 

De större södergående farlederna utefter Bohuskusten brukar i juni-juli jämföras med E20 eller E6. Mycket trafik, seglarna klagar över hänsynslösa motorbåtsmarodörer som river upp en massa sjö. Motorbåtsägarna å andra sidan klagar över seglarnas besynnerliga och oberäkneliga manövrar, måste man verkligen segla i sick-sack i farlederna? Ja ni förstår dilemmat...

 

Om man under denna tid på året vill ha en bra plats i gästhamn eller i naturhamn skall man vara i hamn någonstans mellan 12 och 13. Vid 10 tiden tycks folk vakna och vid 12 har dom blivit klara för avfärd. Kl 14 fylls det på snabbt. Om SMHI eller annan väderupplysningstjänst varslat om mindre bra väder så fylls gästhamnarna redan på tidigare förmiddagen, och naturhamnarna blir då tomma...

 

Att det kanske blivit mer plats i naturhamnarna beror kanske på att det finns så himla få eluttag där!?

 

Förutom dessa bedrövliga Göteborgare, som invaderar kusten likt Egyptens gräshoppssvärmar, finns det även andra ickehomogena grupper som besöker landskapet sjövägen. Ola, Trond och Anne-Lise, varav många bor i Oslofjordens mynning eller på den norska sydkusten. Det är även danskar i stor mängd. Tyskarna brukar komma senare då iallafall förr i tiden inföll den tyska industrisemestern sent i juni och i augusti. Holländare, belgare, fransmän och en och annan finländare och enstaka balter seglar också efter kusten. Jag har även sett fritidsbåtar med Union Jack eller Stars and Strips vajand ovanpå akterspegeln, måhända har kanske inte alla korsat kanalen, Nordsjön eller atlanten, men vissa har det!

 

Norrmännen kommer sällan längre söderut än Smögen och Kungshamn. Klart vissa går till Marstrand och Lilla Bommen också, men dom är förhållandevis få.

 

Ja vad var vi...? i O-län!

Trångt, ja gå upp tidigt och var i hamn då sömntutorna lättar.

Om du vill ha lugn och ro, undvik då orterna med systembolag och nattöppna krogar.

Det finns massvis med naturhamnar, de flesta, men inte alla finns med i alla dessa onödiga seglings- och hamnbeskrivningar.

 

Vi har ju egentligen bara två nivåer av skärgård, om man bortser från Jylland och vänstertrafiköarna som ligger rätt långt ut. Vi har innerskärgård och ytterskärgård, sällan någonting däremellan. Vi har heller inga fjärdar, men väl en massa fjordar, några få är äkta fjordar, andra större men väl sevärda havsvikar. Brofjorden är en, man skall inte avskräckas av den petrokemiska industrin eller alla dessa supertankers som navigerar kors och tvärs här, det är riktigt fint i de slätrakade gamla stenbrotten. 

 

Åbyfjorden intill är ännu finare, barnfamiljen tar ett stopp vid Åby brygga och kollar in Nordens ark.

Eller så viker man av in i Gullmarn, och går in i de trånga lederna innanför Skaftölandet, kanske inte så badvänligt i lerorna, men naturskönt i övrigt.

 

Vill man ändå besöka ett större samhälle är ju Lysekil bra, den som vill ha hålligång väljer hamnen vid havsbadet, de som vill ha lugn lägger sig i fiskhamnen, och de som vill slippa även trafikbruset och "Metall auf Metall" från den idoga växlingen på LyJ väljer istället den norra hamnen.

Nja, LyJ är väl i det närmaste nedlagd, kan tänkas det kan förekomma någon vut med växligsrörelse, kanske, och Kraftwerk spelar knappast på scenen på Lyseklilsbaden… Däremot kan det förekomma andra artister och band.

Men jag menar, att man kan välja, om man då är tidig i hamn!

 

Apropå underhållning:

Elida, seglar efter kusten, och bjuder på musik, kanske inte alltid den profana, men det kan ju vara trevligt ändå. "Jesusbåten" kallades Elida av mina barn när de var små.

 

Men efter all denna text, det stående rådet är;

Gå upp tidigt segla på förmiddagen och var i hamn någon gång mellan 12 och 13, då finns det plats!

Undvik hålligånghamnarna, generellt de som har systembolag och nattklubbar!

Kolla i hamnböckerna, titta på öarna intill de beskrivna hamnarna, kanske finns det någon vik med lä och tillräckligt djupgående för dig.

 

På Kosteröarna känner man sig som svensk som "etnisk minoritet", här är de röd-vit-blåa flaggorna betydligt fler än de gul-blåa, även på landbacken.

Här gäller det inte bara att komma i hamn tidigt, norrmännen ligger länge, flera dagar i sträck här, så man får ligga i hamnbassängen och lurpassa på en plats.

Jag låg flera dagar, på ortopeden, i sträck!

 

Sedan kanske det är bättre plats längs den skånska kusten, och i Halland, men när du passerar gränsen mot Västra Götaland så blir det betydligt fler båtar i hamnar och farleder.

men man kan ju passa på att besöka "Stryrsöarna" och "Öckeröarna" när alla idi… "Göteborgare" befinner sig långt norrut i Bohuslän.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...