Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Seara

Drevolja Volvo Penta DPG

Rekommendera Poster

Jag har av mitt eget misstag slagit i drevolja 75W90 API GL-5 syntetolja i mitt Volvo Penta DPG drev. Nu har jag fått veta att det ska vara 75W140 olja istället. Har fått rådet av mekaniker att byta till den oljan efter denna säsong. Men jag har läst att fel olja inte är bra för drevet pga ökat slitage på drevet och växelkonan i synnerhet. Än så länge växlar det ok men helt utan att det klonkar som det egentligen ska.

Någon expert här på forumet som kan råda mig? Ta upp båten nu och byta olja eller göra det efter säsongen?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag brukar köra 75W90 i mina drev och det fungerar bra. Nu är ju dock DPG lite av en udda fågel så jag skulle säga att det beror på hur du kör – långa sträckor planande (alltså mindre kylning av drevet och högt effektuttag) eller oftast sakta (dvs lågt effektuttag och god kylning) ställer lite olika krav på oljan.

Om jag inte minns fel så kom DPG i samband med KAD300 som var en nödlösning då den utlovade 300-hästaren D6 blivit försenad. I grunden är alltså DPG ett upphottad 290 och empiri visar med god tydlighet att drevet klarar en bit över 200 dieselhästar så länge som man är lite försiktigt inte låter kompressorn vålda alltför mycket. Bakom en 285 hästkrafter är det alltså rätt små marginaler kvar (det är ju ändå mer än dubbelt upp mot en AD31 samt kompressor).

 

Sedan borde din oljeleverantör kunna uttala sig om hur just din 75W90 beter sig i hög temperatur jämfört med en 75W140.

 

Är du det minsta orolig så byt till rätt olja, det är en billig sömnmedicin.

Redigerad av firefish
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När DPH- dreven kom ut på marknaden rekommenderade Volvo Penta 75W-140 oljan till dessa. Det visade sig bli problem i kallare vatten uppe i Norden, så man sade att vi skulle använda 75W-90 istället. Om man tittar i tillbehörskatalogen idag, rekommenderas 75W-140 bara till D6-470. Så jag tror inte att det är någon fara att köra 75W-90 i ett DPG-drev.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Enligt den tillbehörskatalog jag hittar på nätet så skall det fortfarande vara 75W140 till både DP-G och DP-H. Men jag känner mig lite mera lugn efter era svar. Men för säkerhets skull byter jag nog oljan nu ändå...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...