Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
runb

Problem/oljud med 50 hk Mercury fyrtakt (videoklipp)

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Hej,

 

Jag har en Ryds 478 GTI med en Mercury 50 hk fyrtakt från 2010. Den är köpt begagnad i år och nyligen sjösatt. Jag upptäckte idag att när jag kör i planingsfart (ca. 20 knop eller snabbare) och drar av på gasen så börjar det låta väldigt illa om motorn. Det låter ungefär som när man växlar till backen utan att riktigt få i den, så kanske är det så att ljudet kommer från slutväxeln. Jag filmade ett videoklipp där ljudet hörs i slutet:

 

 

Jag lägger alltså inte i backen eller neutral utan minskar endast gasreglaget från ca 70% till 0-5% gas. Felet är inte intermittent utan uppstår varje gång.

 

(Minskar jag gasen väldigt sakta ner till 0% så uppstår inte missljudet.)  

 

Någon som har en aning om vad det kan vara som är felet / är det farligt att köra med?

Redigerad av runb

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känn på styrning och allt som sitter utanpå motorn i framkant när detta sker. Kan vara något som ligger emot och vibrerar(typ reglagevajern mot båten).

 

Du kan också pröva att ha av motorkåpan och se om växelvajern rör sig på växelarmen i motorn när ljudet uppkommer.

 

Svårt att på video höra mer i detalj vad det är, men ofta blir man förvånad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tilta upp motorn avslagen snurra på propellen åt båda hållen med framväxel i så får du nog det ljudet. Beror nog på att vattnet driver propellern o inte motorn. Lät lika dant på min 60 hk

Lennart

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-15 vid 17:38 skrev Propellerlelle:

Tilta upp motorn avslagen snurra på propellen åt båda hållen med framväxel i så får du nog det ljudet. Beror nog på att vattnet driver propellern o inte motorn. Lät lika dant på min 60 hk

Lennart

 

Tack för tipset! Jag var ute vid båten idag och mycket riktigt så lät det likadant när jag snurrade på propellern med motorn upptiltad. Jag googlade lite på problemet och det är tydligen så på så gott som alla Mercurys utombordare. 

http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?423970-2015-Mercury-outboard-four-stroke-60-hp-noise-on-deceleration

 

Tydligen sliter det en hel del på koppling/slutväxel så man får helt enkelt lära sig att dra av lite lugnare. Jag upptäckte dock att om man istället växlade till neutral så uppstod inte ljudet trots kraftig inbromsning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...