Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
ErikvZ

Tamd31P - Startar utan nyckel

Rekommendera Poster

Hej,

jag har ett problem. Min Tamd 31P startar med endast 12V anslutet till startmotorn. Någon som varit med om samma problem. 

Mvh

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja blev kallad till en båt där ägaren uppgav att motorn startade så snart han satte på huvudströmmen.

Och nog vart det så.

Återkommer i kväll eller i morron med redogörelse, ska på annat uppdrag just nu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl antingen startsolenoiden som bränt fast,  eller startlåset som gett upp. Inte direkt ovanligt att solenoiderna ger upp, närmare bestämt själva kontaktytorna i den som "svetsas" ihop. Ta loss den lilla kabeln på solenoiden och se vad som händer, startar den då så vet du att problemet är solenoiden,  händer inget så har du fel på startlåset, eller om det möjligen finns något relä på vägen mellan låset och startmotorn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo då maskinen startade och startmotorn gick hela tiden vilket inte ägaren upptäckt.

Efter lite förhör uppdagas att ägaren haft loss den grova kabeln på starten.

Jag lossar anslutningen ser att lödningen till manöverströmmen på solenoiden är utdragen i en ca 10 millimeter lång spets.

När ägaren återmonterat kabeln till starten har han lagt den på spetsen och dragit åt med följd att spetsen trängt igenom isoleringen.

 

 

För övrigt, Ruben ovan har bra tipps!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Om man monterar pluskabeln fel, mellan solenoiden och den långa sexkantmuttern kan kabelskon komma mot 50-anslutningen och då blir det så här.

Kabeln ska sitta i andra änden av sexkanten.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

tack samtliga för tipsen. Jag fick tipset att lägga på distansbrickor för att öka avstånden mellan  pluskabel och anslutningspunkt. Nu fungerar det.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...