Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Strmbrg

Nyttjas båtarna?

Rekommendera Poster

1 timme sedan skrev coppertail:

 

Hotell får jag nog av i jobbet. 

Åka båt också egentligen. Typ 6-8000 M per år. Ibland vill man bara sitta på en stubbe. 

Det är väl i grund och botten det tråden handlar om, att balansera olika sysselsättningar där förhållandena är individuella.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja är den typiska bryggpularen :) 

vi köpte en skuta för 2 år sen som jag uppdaterar på helgerna då jag har 5 mil till båten.

jag bor i göteborg och har alltid haft båtplats här men är för bred nu så jag står i kö till min gamla hamn.

under  tiden ligger jag i halland där jag bott tidigare och är i båten på helgerna och grejar eller är på badturer med barn och barnbarn.

jag är van vid båtgrannar som håller på som jag, är i båtarna eller ute så mkt det går.

när jag kom in i hamnen förra året var det helt tyst

nästan alla båtar kvar i hamnen och inte en människa i sikte.

när det kommer någon eller några är deras blickar vända mot mobilen som inte släpps förrän man är framme vid båten. 

sen är det snabba ryck. ut fort och samma visa fast tvärtom när dom kommer tillbaka.

jag har även hjälpt folk som kommit in och sökt nödhamn som kört i 3 meters vågor i 5 meters motorbåtar längs med vågorna och riskerat att kapsejsa med barn i 2 vuxna utan flytväst (barnen hade sina på)

jag har sett båtägare med nya båtar dratta i pga okunskap att det gungar.

jag såg en som tappade snipan när den skulle sjösättas från rampen.

ett par riggade sin maxi 77a 3 ggr innan dom fick stagen rätt.

1a gången tapppade dom masten

sen blir det tyst igen.

dom sjösätter båtarna och åker hem.

av säkert 50 båtar har jag sett max 10 användas och det är inte båtmänniskor vilket märks när dom hanterar sina båtar.

det är lite tragiskt men jag klagar inte :) 

jag och hunden har hela hamnen för oss själva och jag utnyttjar båten på ett annat sätt iom avståndet.

jag har ingen brådska.

det enda som hindrar mig från att gå ut är att jag väntar på vindrutor.

då ligger vi mest i kungsbackafjorden över helgerna.

och så brukar jag ligga i götet ett par tre veckor för att gå ut med sugna kompisar och dörja makrill och så använder jag militärens platser för där får jag vara ifred så länge det inte pågår nån övning.

hade jag kunnat hade jag bott permanent i båten, sån e jag :) 

pulsen går ner och man blir mer harmonisk

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man kan inte tro att det är så mycket båt som ligger stilla i hamnen när man är ute och tuffar runt på Västkusten i juli :) Men norrmännen fyller ju på lite också...

Men för att fortsätta på TS spaning, det är ju många båtar som ligger still och som man inte tycker rör på sig så mycket. Men som också redan har nämnts, en båt, båtplats och kostnader runt detta kan vara ett bra alternativ mot en sommarstuga - som man dessutom kan flytta på dit solen och värmen är...

Men att få komma ut på sjön är ju fullkomligt oslagbart och frågan är om man öht kan sätta en pris på det - vi kan det nog inte och kommer nog att fortsätta med båtar tills vi inte kan gå längre. Det finns nog inget som kan ersätta detta - och då blir det nog så att det är många som ändå tycker det är värt att ha X antal hundratusen liggandes vid bryggan merparten av året... 

Har själva en 35-fots Beneteau Oceanis och vår familj är ute 4 veckor under semestern samt 2-3 helger på vårkanten och lika många på hösten... båten används i snitt 50 dygn varje år. Sjösättning i April, upptagning i September/Oktober... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har snart tre barn, heltidsjobb, kolonistuga stort hus med (relativt) stor trädgård. Förra båten kom ut ungefär 4-5 gånger per år. Och var mest till belastning, ännu en sak att underhålla.

 

Nu har vi beslutat att vara med i klubbseglingarna nästa år och då blir man ju mer eller mindre tvingad att ta sig ut varje vecka :)

 

Denna sommar har vi varit ute nära två gånger i veckan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Dava:

Vi har snart tre barn, heltidsjobb, kolonistuga stort hus med (relativt) stor trädgård. Förra båten kom ut ungefär 4-5 gånger per år. Och var mest till belastning, ännu en sak att underhålla.

 

Nu har vi beslutat att vara med i klubbseglingarna nästa år och då blir man ju mer eller mindre tvingad att ta sig ut varje vecka :)

 

Denna sommar har vi varit ute nära två gånger i veckan

Vi gör det som känns bäst "för dagen". Vi använder båten såpass frekvent att vi fortfarande upplever det värt mödan att ha den kvar. Hur det känns nästa vecka, månad, år.. avgör saken. Känner vi att det kan kvitta men att vi ev vill ut nån enstaka gång så får man väl hyra vid de tillfällena. Hoppas du gör som du trivs och tycker det känns bra.. alltid enklare att leva sitt än andras liv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årorna som jag köpte i september i fjol är halvvägs utslitna....... så båten nyttjas en del.....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...