Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Strmbrg

Nyttjas båtarna?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har haft båt under flera perioder av livet. Jag har varit medlem i större såväl som små båtklubbar.

Utan att (såklart) ha fört någon statistik, så vill jag nog ändå hävda att de flesta båtar används väldigt lite. Min senaste period med båt, 2013-2019, har jag varit ute minst en gång i veckan. Jag har därför en ganska god bild av klubbgrannarnas båtnyttjande: Det är många båtar som läggs i, ligger vid bryggan mest hela sommaren för att sedan tas upp igen.

En annan ganska vanlig variant är "bryggpularen". Denne är ofta nere på klubben, fixar med båten och snackar med grannarna. Men ute och åker är vederbörande sällan.

Det är absolut inte bara de gamla skabbiga båtarna som inte får komma ut. Många nyare, dyra båtar blir också bara liggande mest hela sommaren.

Märkligt. Skaffar sig folk mer saker än de orkar nyttja?

-Hur är det för er andra och vilka är era intryck av båtnyttjandet?

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi ligger på Svinninge marina med cirka 1 000 båtplatser.

Vår känsla är att 800 båtar alltid ligger vid bryggan när vi ger oss ut eller kommer hem under sommarmånaderna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur mycket måste man nyttja den för att det skall räknas som att man nyttjar båten för dig..?

 

En vanlig säsong brukar det bli 4-5 kvällsseglingar, kanske en 5-6 helger och sedan en vecka på sommaren för mig. Och lite skruv-meckande också. 

 

Just i år är lite annorlunda då jag väntar på båtmecken...

C933F2D2-38AE-4CAD-813D-521D60874903.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Många, särskilt i attraktiva områden, skaffar båt och båtplats i stället för sommarstuga. Man får en rätt stor och fin båt för mindre än ett äldre hus med renoveringsbehov på en del håll. Med båten får man också havsutsikt, nära till bad, och förstås kan man ju trots allt åka en tur eller två med båten om lusten finns.

2. En del är kanske nöjda med det fåtal turer det blir.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl upp till var och en hur mycket man vill använda sin båt tycker jag.

 

Sedan kan man ju fundera på varför båtar för en halv miljard kronor eller så - bara på vår marina - knappast används, men så verkar det vara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Använda betyder för mig lika mycket att pyssla med båten (bygga om / förbättra) som att åka med den. Jag uppfattas nog som ”Bryggpulare”. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev Mackey:

Sedan kan man ju fundera på varför båtar för en halv miljard kronor eller så - bara på vår marina - knappast används, men så verkar det vara.

Troligen människor som köpt båt för att åka på sjön men som inte har tid. Tragiskt egentligen.

Jag klagar inte, ju fler båtar i hamn desto färre på sjön. Fler att prata med i hamnen också.

 

Min helt ovetenskapliga undersökning säger att det är framförallt äldre och billiga båtar som är ute mest, typ Vega och Albin 25.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

En tanke kan ju vara att motorbåtar kostar väldigt mycket att köra nuförtiden. Åtminstone de snabbgående och att de därför blir liggande. Å andra sidan är det inte mycket mer aktivitet på segelbåtssidan. 
Men jag tror att familjelivet ofta var lite annorlunda förr också. Det var kanske inte lika mycket föräldra-engagemang i barnens olika aktiviteter som nuförtiden. Sådant tar ju tid, har jag förstått av de som har barn. Sedan verkar vi ju vara betydligt mer uppbokade på diverse saker nu än vad jag minns var fallet på sextio- sjuttiotalet.
PS Jag pular ganska mycket vid bryggan jag också.

Redigerad av Strmbrg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt ovetenskapligt får jag ibland en känsla av att hyfsat välskötta billiga båtar används mest.

De som har de allra mest vanskötta vraken har egentligen för litet intresse för att använda sin båt. De som har dyra båtar har så fullt upp med att arbeta övertid för att betala båten att de inte hinner använda den.

Dessutom hör man ofta folk med stora snabba motorbåtar säga att det har blivit för dyrt med bränsle.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

95 % av båtarna kommer inte att lämna hamnen mer än fem hela dygn. 

 

Sup- och sommarstugor. 

 

Och då blir inte själva, bränslekostnader så värst betungande. Även om man ibland hör motorer startas. 

 

Själv låg jag på båten 86 nätter i fjol, vara 4 i hemmahamnen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanske det är med båtarna som med dopp i grytan hos familjen Svensson i det där julprogrammet; ingen äter ur den men "DEN SKALL STÅ DÄR!"

Båten skall ligga vid bryggan oberoende om man använder den eller inte...

För min egen del har jag börjat skjuta upp sjösättningen till efter midsommar. Insikten kom efter att ha satt ut båten redan i mitten av april ett år. Jag var jättenöjd! Så tidigt hade isen inte gått på många år! Sedan stod båten i stort sett oanvänd fram till mitten av juni. Det råkar sig så att i min familj infaller morsdag, födelsedagar, skolavslutningar och en massa annat i veckosluten under maj och början av juni. De få veckoslut som är tillgängliga brukar regna eller blåsa bort.

Det kan ju vara så med alla båtar som ligger i hamnarna också, de där veckosluten när inget annat står i vägen är sista slutligen rätt få och då kan man ha otur med vädret.

 

Båten som ligger bredvid min i hamnen sjösätts troget i slutet av maj och tas upp första helgen i september. Jag har aldrig sett ägaren till den båten och den ligger där vid bryggan och blir dammig.

 

PS

Filosofisk betraktelse: Min farfar och farmor var båda industriarbetare på sextiotalet. Då jobbade man även halva lördagen (Finland). När de gick till jobbet på lördagsmorgonen var stugväskan packad och togs med. När visslan blåste kl 12:00 gick de ner till båten och vevade igång den encylindriga Wickströmaren och tuffade iväg på tretimmarsresan ut till stugan. Minns inte att jag som liten parvel någonsin skulle ha upplevt att de verkade stressade. I veckorna hann de sköta hemmet, facklubben, dansa på onsdagskvällen, hjälpa barnen med läxorna, vara sociala med släktingar och vänner.

 

I dag när vi har betydligt mindre arbetstid, flextid, digitala hjälpmedel, båtar som gör farfars stugresa på en halvtimme, generellt bättre ekonomi och alla förutsättningar till en storartad fritid så hinner vi inte med någonting längre.

DS

 

  • Gilla 6

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man vill nog lite för mycket nuförtiden jämfört med förr. Det där att vara förnöjd finns nog knappast längre. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja jag håller med, jag är ofta i båten och fnular, braxerar och allmänt fixar. Men det är inte så enkelt med allt annat man vill och måste göra med tre barn, villa och allt annat som träningar och aktiviteter, blir inte så mycket kört med båten.

Sen är det vädret, blåser för mycket, ser ut att bli regn etc, etc.

Ofta undrar jag om det är värt allt jobb, tid och pengar man lägger ned.

Men så får man en helg eller kväll ute i båten då allt är så där ljuvligt härligt och mysigt och plötsligt är det värt precis allting.

Sen är det ju en hobby, i alla fall för mig, projekt och renoveringar är en slags terapi och egentid som är värt mycket i sig....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man skrev i tråden att dyra och törstiga ligger i hemmahamnen, räknas min som törstig?

Bigblock 454 Mercrusier bensinare.

Sjösatte 17 april och har varit ute varje helg utom denna då "någon" fyller år och en massa folk vill komma och våldgästa i hemmet.

 

Men jag håller med trådstartaren, ca 50% ligger bara i våran hamn och vissa bryggseglar endast. Motor som segelbåtar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder väl vår båt likt som många gör sina sommarstugor. På våren är det fix, moderniseringar och reparationer för att förbereda för semesterboendet. Kan väl vid fint väder bli någon eller några spontana övernattningar innan och efter på helgerna. Tiden räcker inte till på vardagen då vi båda heltidsjobbar. Under semestern är vi ute så mycket vädret tillåter, gärna alla 4 veckor. 

Ser man till det totala utnyttjandet under de drygt 3 månader båten är i sjön är det ju procentuellt lite utnyttjat. Men om jag jämför med hur mycket en vanlig sommarstuga blir nyttja tror jag inte det är någon större skillnad. 

Vad funderade du på med din trådstart? 

Om jag hade mera fritid, pengar och bättre väder skulle jag nyttja båten mera men samtidigt räcker en fantastisk sommardag, kväll och natt i båten för att jag ska fortsätta med samma visa nästa år och tycka det är värt varenda krona och arbetad timme 😀

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi planerar året så att vi använder minimalt med semester från september till juni för att kunna maxa sommarsemestern. Brukar bli 5-7 sammanhängande sommarveckor varav i princip allt i båten. Har vi tur hinner vi med nån enstaka helg som dagsutflykt innan midsommar, brukar försöka komma ut 6 juni. 

 

Har 1.5 timmar till båten enkel väg så tar oss inte ut en eftermiddag/kvällstur direkt. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Hybro:

Själv låg jag på båten 86 nätter i fjol, vara 4 i hemmahamnen. 

Stackare, har du ingen bostad ;)

Jag kan cykla till båten på 5 minuter och vara ute några timmar. Men är det en varm sommar så fördrar jag att sova i min riktiga säng hemma i ett svalt sovrum utan myggor.

Bästa tiden på sjön är senhösten och troligen vintertid. Kan bli både kyligt och regnigt men det är inga problem med heltäckande kapell och värmare.

Betydligt bättre än att sitta ute på sjön en varm och vindstilla sommardag och exponeras för den allt annat än nyttiga solen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har haft segelbåt i nästan 30 år, då låg vi ute uppåt 3 veckor i stöten. Numera har vi en motorbåt som drar ungefär 2l sjömilen. Det blir korta turer, ser vi att det ska bli regn drar vi oss hemåt.

Det kan verka som det är ett dyrt nöje, men vad får vi för dessa bränslepengar om vi ägnade oss ett annat fritidsnöje. Nej jag tror inte det är bränslekostnaden som håller folk hemma numera. Jag tror snarare att det inte finns tid att bara vara ute i båten, det är barnens/barnbarnens fotbollsläger, ridläger och annat som kräver tid. Intresse finns nog så det räcker och blir över.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har haft segelbåt sen -74 och de första 20 åren tillbringade vi fyraveckorssemestern i båten, några gånger till Finland och några gånger till Danmark. Numera brukar det bli tio dagar plus några dagsturer när vädret är gynnsamt, fyra hittills i år. Efter hand har vi försett oss med kajaker och cyklar så det blir konkurrens mellan sysselsättningarna och vädret får avgöra. Eller kanske dra till alperna och vandra.  Numera kostar inte båt, cyklar eller kajaker särskilt mycket så det känns inte som att man måste utnyttja dem. Har funderat över att sälja båten men dels saknas nog köpare, dels vill man ha möjligheten att åka ut, dels vill man ha något att skruva på. Motorcykel? Har provat men efter en stund var det lika trist som plattläns i svag vind. Just nu lutar det mot att förnya gymkortet trots sommaren, det är ju skitväder ibland.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min båt ligger där nere vid bryggan för att hålla drömmen vid liv. Det var 4 år sen jag hade riktig semester... Men nästa år så... 

Det där med att skaffa familj å större båt dödade båtlivet extremt effektivt. 

Med en liten styrpuppa, ett fiskespö å en ungkarlspolare var man ju ute nästan dagligen.

Men om några år kanske sönerna kan bidra lite istället för att förvandla varje liten tur till ett jätteprojekt, så båtn får väl ligga där nere å vänta på sin tur nåt år till. Tillsammans med motorcykeln å golfklubborna, fiskespöna å sommarstugan. För råkar man vara ledig nån helg kan väl ge sig fan på att nån av ungarnas tusen kusiner fyller år eller att damen hittat nån familjerabatt på Kolmården. 

 

  • Haha 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-15 vid 13:56 skrev Mackey:

Vi ligger på Svinninge marina med cirka 1 000 båtplatser.

Vår känsla är att 800 båtar alltid ligger vid bryggan när vi ger oss ut eller kommer hem under sommarmånaderna.

Noterade samma känsla när jag låg där en säsong. (2015) Det var ju fullt av båtar som "bara" låg där mitt i sommaren.

 

Nu ligger jag inne i stan och där ser det likadant ut. många luckor i y-bomma, troligen  inte uthyrda samt rnassor av båtar som "bara" ligger.

 

Vi är ute så mycket det bara går på semestern om vädret inte är dåligt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har "alltid" haft båt som ligger 5 min gångväg hemifrån. Utnyttjandet varierar från år till år. Normalt är ca 20-25 nätter. Målsättningen är att sjösätta 1/5. Brukar bli lite senare men det har hänt att det blivit i April också. I år blev det 15/5. I år har båten lämnat bryggan en gång. Totalt har den utnyttjats för övernattning tre gånger, en gång då den var ute och två gånger vid bryggan.

Tror att en del har kvar båten och lägger i den för att "det är så svårt att få båtplats" om man behöver en. Sedan har priset på båtar sjunkit kraftigt så det är inte värt att göra sig av med den om det ens går. Kostnaden att ha platsen och båten kvar, om lusten skulle att åka båt skulle komma tillbaka, är mindre än jobbet att leta ny båt och plats om de avyttras.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi inte haft sommarhus i skärgården hade jag knappast haft fritidsbåt. Men nu blir den ju nyttjad till fullo då man ändå åker dit.

Är det en fin kväll är det ett ögonblicksverk att dra ut till något utskär eller över till Åland och sova i båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vad gäller andra båtar på klubben, så är det nog liknande statistik, som nämnts tidigare. Vi sjösatte första helgen i maj, och har varit ute varenda helg sedan dess. En av fördelarna är, att det aldrig fastnar några snäckor, eller annat skit under båten (Gålö, sthlms skärgård).

Har inte bottenmålat på säkert 10 år. 

Redigerad av ossy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl samma sak med många fritidssysselsättningar. Man vill ha möjligheten och många sysselsättningar konkurrerar om tiden. Hur ofta använder du slalomskidorna på vintern, fjälltältet eller kajaken på sommaren? Båten har ju fördelen att man kan roa sig med att skruva på den. Visst, den kanske binder en hel del pengar, men om man inte prioriterar något annat högre kan det ju kvitta.

Fritidshus? Har vi prioriterat bort, platsbundet och vad gör man där? Bygger, groggar och ser på TV?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ligger båten för "fäfot" ett par veckor.

 

Först bär det av till Nordkap med Hurtigruten tillsammans med några vänner och sedan blir det en veckas arbete.

 

Sedan hoppas vi på tre, fyra veckor fint väder i Stockholms skärgård.

 

Det är klart båtarna blir liggande...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev trewq:

Fritidshus? Har vi prioriterat bort, platsbundet och vad gör man där? Bygger, groggar och ser på TV?

 

Antar att Du bor i en husvagn också? 😏 

Att det är platsbundet är väl själva grejen om man bor på en plats man trivs på? 

 

Jag använder i alla fall sommarhuset som bas för vidare utflykter. Annars kan man väl göra ungefär samma saker där som i en båt. Utan trängseln då. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev coppertail:

 

Antar att Du bor i en husvagn också? 😏 

Att det är platsbundet är väl själva grejen om man bor på en plats man trivs på? 

 

Jag använder i alla fall sommarhuset som bas för vidare utflykter. Annars kan man väl göra ungefär samma saker där som i en båt. Utan trängseln då. 

Nej, men det blir rätt många hotellnätter eftersom jag trivs på rätt många platser. Och så lagar dom ju mat och diskar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
29 minuter sedan skrev trewq:

Nej, men det blir rätt många hotellnätter eftersom jag trivs på rätt många platser. Och så lagar dom ju mat och diskar....

Håller med. Trevligt bemötande också.

Ett hus är räcker.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev trewq:

Nej, men det blir rätt många hotellnätter eftersom jag trivs på rätt många platser. Och så lagar dom ju mat och diskar....

 

Hotell får jag nog av i jobbet. 

Åka båt också egentligen. Typ 6-8000 M per år. Ibland vill man bara sitta på en stubbe. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...