Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Frykman

Penta MD11C - lufta - startar ej

Rekommendera Poster

Jag är ny med båt och motor som ska bytas efter denna säsong. Enl uppgift gått bra. Startat och gått fint under våren (kört fem tillfällen kanske 3-4 timmar). Sedan började jag att fixa med det som uppenbarligen fungerade.

Vad jag gjorde var att skruva ur och provtrycka insprutare (ok). Satte tillbaka och motorn startade fint igen. Satte sedan in ny vattenavskiljare..

 

Har därefter försökt att lufta systemet och få igång motorn, men utan framgång. De första gångerna jag luftade så slarvade jag och gick på känsla (gjorde som jag gjort med tidigare marindieslar). När jag insåg att det inte gick så testade jag att lufta noga enligt manualen. Diesel sprutade glatt vid bränslefilter, bränslepump och vid insprutarna. Fick då igång motorn, men den gick bara några sekunder och dog sedan. Upprepade totalt fyra gånger. Den kickar igång för att sedan dö. Har nu hållt på två kvällar med detta utan framgång.

 

Har kollat att inte stoppknapp fastnat. Har dubbelkollat att bränslesystemet inte suger luft vid bränslefilter. Har dubbelkollat alla slangar och klämmor. Det är gott om diesel i tanken.

 

Min egen analys är att jag trots allt ändå misslyckats med luftning och att jag ska lufta igen några gånger och då överdriva kraftigt. Läst tips om att låta det flöda diesel vid luftskruvarna i 30 sek.. Låter väldigt mycket, men varför inte prova?

 

Läst att när man gått så mkt på startmotorn som jag gjort under den här processen så kan man få in mycket kylvatten i motorn som inte går ut på rätt sätt (eftersom inga avgaser som skjutsar ut dem). Kylvatten kan därmed stanna i motorn och hamna i cylindrarna. Jag fattar inte riktigt hur det skulle gå till (har martec färskvattenkylning), men tipset är att kolla detta genom att ta ut insprutarna, vrida runt på startmotorn (med stängd sjövattenkran) och se om det kommer upp vatten ur spridarhålen. Om så – byta olja och oljefilter. Tycker det låter långsökt, men värt att testa.

 

Slutligen.. I processen att lösa startproblem tog jag ut insprutarna (fråga inte varför – testade olika grejjer för att förstå vad som var fel..) och bröt en av skruvarna till returen när jag satte tillbaka dem. Köpt nya skruvar och satt dit. Ska därför dubbelkolla att bränslereturen flödar korrekt genom att lossa returen vid bränslepumpen och köra på startmotor. Borde ha gjort det när jag satte dit nya skruvar till bränslereturen, men tänkte inte på det. Problemet att inte startade fanns dock redan innan, men kan förstås kolla.

 

Får jag inte ordning på detta imorgon så tjatar jag ut en mek nästa vecka. Ett nederlag, men vill ju inte riskera semestern. Tacksam för kloka tankar och erfarenheter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välkommen till MG.

 

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med problemen men @Pentax är en kunnig herre som brukar påpeka risker med för mycket startmotorkörning vid luftning.

 

Har du tur så förklarar han för dig snart. Han vet vad han pratar om så lyssna på honom.

 

Lycka till!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det inte är luft i systemet och motorn vägrar starta, kan det vara reglerstången som kärvar. Om du innan du försöker starta ger lite gas och trycker ner köldstartknappen ska den stanna nere. Om den inte gör det kan reglerstången kärva. Om du skruvar bort luckan som stopparmen sitter i ,kan du se om stången rör sig. Om du kör länge på starten, och har vattenintaget öppet, fyller du hela avgasslangen med vatten, och det kan tränga in i motorn, genom en öppen avgasventil. Det spelar ingen roll om motorn är sjö- eller färskvattenkyld. Detta gäller inte om avgasslangen ligger under avgaskröken hela vägen, och avgasutsläppet också ligger under kröken. Men de flesta båtar brukar ha en svanhals före avgasutsläppet.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för välkomnande och svar!

 

Ok, jag ska kolla reglerstången också. Verkar vara ett enkelt test. Tack för tips.

 

Måste dubbelkolla, men jag skulle nog tro att såväl avgasutsläpp som avgasslangen ligger under avgaskröken hela vägen. Vore ju oerhört skönt att slippa vatten i motorn.. Om det trots allt skulle vara vatten i motorn - är byte av oljefilter och olja en tillräcklig åtgärd eller är det ngt ytterligare som bör göras?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I värsta fall knäcks en vevstake om det kommer in vatten. 

Gör du dina startförsök med stängd sjövattenkran. 

Först när motorn startar, så öppnar du kranen. 

Möjligen kan impellern skadas. Kanske plocka ut den, under felsökning en. För du har väl inget kilrep att lyfta av? 

 

Tillräcklig kylning  under felsökning får motor av sötvattenkylningen.

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tackar för dom vänliga orden. 💗

Ja jag har väl inte mer att tillföra, i denna fråga utan ställer mig helt bakom övriga svar.

 

💗

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för all hjälp. Visade sig till slut att det var ett förfilter som krånglade. Med andra ord en oerhört banal lösning till slut. Skämskudde för mig, men lärorikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...