Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Brunnsviken

Ersättning för bensin etc vid garantiservice?

Rekommendera Poster

Min motorbåt ska snart in på garantiservice för att åtgärda vissa barnsjukdomar med modellen. Inget som väsentligt påverkar möjligheten att använda båten, men har bekräftats som fel av tillverkaren (tar in lite vatten i durken via självlänsen när man går ner från plan, länsas sedan ut efter någon minut men fötter och packning kan bli blöta). Skulle ha fixats vid årsservicen förra hösten men då hade de inte fått delarna från tillverkaren. Nu skulle väl detta kunna vänta tills höstservicen men jag vill ha det gjort. Återförsäljaren ligger ca 15 Nm bort enkel resa sjövägen och det går alltså åt en del bensin för att ta sig dit tur/retur.

 

Enligt Konsumentköplagen KAN man ha rätt till ersättning (skadestånd) för utgifter i samband med felet, ”till exempel om konsumenten behövt åka en extra gång till butiken för att få varan reparerad” https://www.konsumentverket.se/for-foretag/konsumentratt-for-foretagare/fel-pa-varan-som-kunden-kopt/

 

15 Nm t/r med ca 1,2 l/Nm är ändå över 600 kr med ett sjötappspris på 17 kr/l. Hur har ni andra resonerat i liknande situationer? Har ni begärt de pengarna i ersättning av återförsäljaren?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inte ens försökt, i min värld onödigt att lägga energi på.

 

😁

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan även ha rätt att få ersättning för förlorad arbetsinkomst om du måste ta ledigt från jobbet för att länma/hämta.

 

Jag tänker som Pentax i ditt fall.

Dessutom är det är troligen viktigare att ha en god relation till de som ska utföra reparationen än att spara 600:- kronor.

 

Är du lite småsur på dem eller tycker rätt ska vara rätt kan du ju ställa frågan om hur ni ska göra med dina kostnader, men lägg ingen energi på dessa 600:- kronor om du inte får ett positivt svar.

 

Har du något annat litet jobb du skulle vilja ha hjälp med kan du kanske få det gjort av dem istället för 600 i cash.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Mackey:

Du kan även ha rätt att få ersättning för förlorad arbetsinkomst om du måste ta ledigt från jobbet för att länma/hämta.

 

Definitivt om det är ett fel men lite tveksamt om det är en garantiservice.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar ju stå i köpe/garantiavtalet som du undertecknat vad som gäller. 

Om det sen håller i domstol är ju svårt att veta. 

Har iaf, aldrig fått annat än dålig stämning när jag tagit upp det gällande nya bilar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev coppertail:

Brukar ju stå i köpe/garantiavtalet som du undertecknat vad som gäller. 

Om det sen håller i domstol är ju svårt att veta. 

Konsumentköplagen är inte möjlig att förhandla bort, den gäller.

 

1 timme sedan skrev coppertail:

Har iaf, aldrig fått annat än dålig stämning när jag tagit upp det gällande nya bilar. 

Jo, så är det nog ofta, men inte alltid.

 

Jag skrev om min underbara bilaffär i en annan tråd, där jag hjälpte min dotter att köpa en bil för 17 000:- kronor som lade av efter 10 minuter.

  • Säljaren (ett företag) kom redan samma dag (på lördagen) och hjälpte till att försöka starta bilen, men lyckades inte heller. Hjälpte till att bogsera bilen till en lämpligare plats än utanför porten.
  • På söndag hämtades bilen för reparation och min dotter fick en lånebil.
  • Fyra dagar senare var bilen lagad för cirka 2 000:- kronor, enligt säljaren var det bl. a. lamdasonden som lagt av. Det verkade rimligt.
  • Säljaren frågade om min dotter kunde tänka sig at betala hälften (1 000:- kr), vilket jag rådde henna att göra med tanke på all den hjälp hon fått.

Det finns alltså även företag som tillämpar konsumentköplagen.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren. Håller med om att relationen är viktig, samtidigt är jag faktiskt lite småsur pga att de är så sanslöst dåliga på att återkomma när jag kontaktat dem om bl a detta. Trodde att man var någorlunda prioriterad när man köpte en ny båt som ska vara aningen premium, men så är det tydligen inte. Jag har i och för sig haft samma upplevelse med en bil. Det tycker jag å andra sidan också är väldigt lustig (brist på) kundvård, skulle av den anledningen inte köpa en annan bil på samma ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, bhemac said:

Definitivt om det är ett fel men lite tveksamt om det är en garantiservice.

 

Det här är intressant. Vad är ”fel” och vad är ”garantiservice” enligt dig? Min båt har ett konstaterat fel (som hela årgången har) och det ska åtgärdas utan kostnad. Det går då på garantin och därför kallar jag det ”garantiservice” för att åtgärda ett ursprungligt fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle aldrig börja käbbla om en sträcka på 15 Nm. Med tanke på att 15 NM inte är någonting alls när man efter reparationen drar iväg på en nöjestur helt utan mening eller mål. Man måste ha perspektiv.

Jobbar med servicejobb "i en helt annan bransch" och när petimeter-gnällspiken ringer hamnar hens bekymmer lätt ner på priolistan...

Petimeter-gnällspiken tror att hen kommer någonstans här i livet med intensivt gnäll och höga krav på allt i minsta detalj. Kan inte vara mer fel...

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 minutes ago, Faderullan said:

Skulle aldrig börja käbbla om en sträcka på 15 Nm. Med tanke på att 15 NM inte är någonting alls när man efter reparationen drar iväg på en nöjestur helt utan mening eller mål. Man måste ha perspektiv.

Jobbar med servicejobb "i en helt annan bransch" och när petimeter-gnällspiken ringer hamnar hens bekymmer lätt ner på priolistan...

Petimeter-gnällspiken tror att hen kommer någonstans här i livet med intensivt gnäll och höga krav på allt i minsta detalj. Kan inte vara mer fel...

 

Tack för det tillmälet, Faderullan. Jag hoppas att jag inte blir tvungen att ha med dig att göra i din yrkesroll.

 

Jag håller med dig om att man ska ha perspektiv, men förutom att ta mig de där 30 distansen tur och retur så måste jag ta mig kollektivt eller med taxi till och från verkstaden eftersom de vill ha kvar båten i 2-3 dagar. Tid går från annat som jag vill och behöver göra etc.

 

Befinner mig själv i kundservicebranschen och är chef över ett gäng som är sjukt duktiga. De resonerar tack och lov inte som du gör, även om en del kunder är väldigt jobbiga ibland. Det som vissa människor - eventuellt även du - verkar ha svårt med är att ta KUNDENS perspektiv, dvs hur jobbigt det är för denne oavsett vad man själv anser om situationen.

 

Det är viktigt med empati åt båda håll. Kan man som tjänsteutövare inte visa det så bör man byta bransch, tycker jag.

Redigerad av Brunnsviken
Stavning
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Mackey said:

Konsumentköplagen är inte möjlig att förhandla bort, den gäller.

 

Jo, så är det nog ofta, men inte alltid.

 

Jag skrev om min underbara bilaffär i en annan tråd, där jag hjälpte min dotter att köpa en bil för 17 000:- kronor som lade av efter 10 minuter.

  • Säljaren (ett företag) kom redan samma dag (på lördagen) och hjälpte till att försöka starta bilen, men lyckades inte heller. Hjälpte till att bogsera bilen till en lämpligare plats än utanför porten.
  • På söndag hämtades bilen för reparation och min dotter fick en lånebil.
  • Fyra dagar senare var bilen lagad för cirka 2 000:- kronor, enligt säljaren var det bl. a. lamdasonden som lagt av. Det verkade rimligt.
  • Säljaren frågade om min dotter kunde tänka sig at betala hälften (1 000:- kr), vilket jag rådde henna att göra med tanke på all den hjälp hon fått.

Det finns alltså även företag som tillämpar konsumentköplagen.

 

Vilken strålande bilhandlare Mackey. Mycket snyggt skött. Dem skulle jag gärna handla av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Brunnsviken:

 

Vilken strålande bilhandlare Mackey. Mycket snyggt skött. Dem skulle jag gärna handla av.

 

Konkurrensen har ju blivit rent mördande i beg-bilbranschen. Tyvärr(?) är förhållandet det omvända hos en båtverkstad sommartid. 

 

Men skjuts hem från marinan är väl det minsta man kan begära. Det borde ju inte vara något problem. Kontantersättningar brukar nog vara värre? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

 

34 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Vilken strålande bilhandlare Mackey. Mycket snyggt skött. Dem skulle jag gärna handla av.

Jag har en annan på samma tema.

 

En arbetskamrat köpte ny soffa och fåtölj.

Efter ungefär ett halvår ringda säljaren och ville komma och titta på soffan!?

 

Jo, det var så att man uppmärksammar att några soffor av den modellen han köpt hade bristsr i tillverkninge  av ryggkuddarna.

Efter kontroll på plats konstaterades att kuddarna borde bytas ut och så skedde också efter en tid.

 

52 minuter sedan skrev Faderullan:

Jobbar med servicejobb "i en helt annan bransch" och när petimeter-gnällspiken ringer hamnar hens bekymmer lätt ner på priolistan...

 

38 minuter sedan skrev Brunnsviken:

Tack för det tillmälet, Faderullan. Jag hoppas att jag inte blir tvungen att ha med dig att göra i din yrkesroll.

Jag är inte säker på att Faderullan menar just dig.

Jag förstår hur han menar tror jag, den som vill ha något helt onödigt tillrättat som i båtbranschen skulle kunna vara...

Motorrummet ska inte vara ljusgrått för det var ju ljusbeiget på den båt som visades inför köpet och nu kräver köparen att motorrummet målas om, även under motorfästen och annat som är monterat i motorrummet.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
24 minutes ago, coppertail said:

 

Konkurrensen har ju blivit rent mördande i beg-bilbranschen. Tyvärr(?) är förhållandet det omvända hos en båtverkstad sommartid. 

 

Men skjuts hem från marinan är väl det minsta man kan begära. Det borde ju inte vara något problem. Kontantersättningar brukar nog vara värre? 

 

Stämmer nog bra, en båtmäklare jag känner väl har fruktansvärt mycket att göra sommarhalvåret. Delvis pga att de har svårt att hitta duktig personal.

 

Hade jag köpt nån genomsnittlig begagnad båt hade jag nog haft förväntningar därefter, men jag trodde alltså i min enfald att man som nybåtskund prioriterades lite högre. Speciellt eftersom jag tänkt mig en lång kundrelation med dem.

 

Och ja, kontantersättning är nog nästan uteslutet. Rabatt på höstservicen borde de kanske kunna erbjuda. Men risken är väl att de resonerar som Faderullan och så hamnar jag på skitlistan framöver bara för att jag tycket att det vore rimligt. 

 

Redigerad av Brunnsviken
Stavning igen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Brunnsviken:

 

Tack för det tillmälet, Faderullan. Jag hoppas att jag inte blir tvungen att ha med dig att göra i din yrkesroll.

 

Jag håller med dig om att man ska ha perspektiv, men förutom att ta mig de där 30 distansen tur och retur så måste jag ta mig kollektivt eller med taxi till och från verkstaden eftersom de vill ha kvar båten i 2-3 dagar. Tid går från annat som jag vill och behöver göra etc.

 

Befinner mig själv i kundservicebranschen och är chef över ett gäng som är sjukt duktiga. De resonerar tack och lov inte som du gör, även om en del kunder är väldigt jobbiga ibland. Det som vissa människor - eventuellt även du - verkar ha svårt med är att ta KUNDENS perspektiv, dvs hur jobbigt det är för denne oavsett vad man själv anser om situationen.

 

Det är viktigt med empati åt båda håll. Kan man som tjänsteutövare inte visa det så bör man byta bransch, tycker jag.

 

Om du vill ta till dig tillmälet så bjuder jag på det. Du vet själv bäst vem du är :-)

 

Jag ingår också i ett gäng som är sjukt duktiga yrkesutövare och vi lämnar ingen kund i sticket. Det var inte det jag menade med att prioritera ned. Vi jobbar fö. inte med privatkunder över huvud taget, det är inte en sån bransch. Det jag ville ha sagt är att det finns kunder som man aldrig får nöjda, man kan göra vad de begär, lämna arbetsrapporter som inte lämnar en minsta detalj onämnd och kanske föreslå att i förbifarten fixa fel de inte visste (förstod) att de hade på sin anläggning.

Det är när det skall bestämmas vem som åker på Petimeter-gnällspikens uppdrag blickarna i teamet blir undvikande och "nja det är mycket nu" hörs. Att göra det där lilla extra hos en sådan kund kanske lämnar under mycket moget övervägande, man får ju inte den snubben nöjd ändå...

 

Man får liksom acceptera att det här med att äga grejer kostar tid och pengar. Ingen skillnad om det gäller båten, bilen eller sommarstugan. Ibland blir man helt enkelt tvungen att ge grejerna den tid och pengar som krävs. Är man inte beredd på det finns alltid Blocket.se

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minutes ago, Mackey said:

 

Jag har en annan på samma tema.

 

En arbetskamrat köpte ny soffa och fåtölj.

Efter ungefär ett halvår ringda säljaren och ville komma och titta på soffan!?

 

Jo, det var så att man uppmärksammar att några soffor av den modellen han köpt hade bristsr i tillverkninge  av ryggkuddarna.

Efter kontroll på plats konstaterades att kuddarna borde bytas ut och så skedde också efter en tid.

 

Otroligt. Jag hoppas din kamrat skrev en fin recension på nätet, det förtjänade de verkligen!

 

Jag har under hela mitt yrkesliv fascinerats av kundrelationer, delvis för att jag jobbar med det och delvis för att jag själv inte drar mig för att hävda min rätt om inte säljaren agerar som man (eller lagen kräver att man) bör förvänta sig. En relation behöver vårdas men det är alldeles för få som förstår, eller tar sig tiden, att göra det. Även privat, antar jag..

 

Jag tycker det är skitjobbigt att behöva anmärka på större eller mindre detaljer, men har jag köpt en vara ska den fan i mig se ut och fungera enligt specifikation. Saker ska inte trilla av, gå sönder av sig själva etc. Och gör de ändå det, vilket så klart kan hända, ska de inte innebära en massa strul för mig att få det åtgärdat. Speciellt inte om det är en dyr sak, vilket en ny båt är. Tycker det är konstigt att återförsäljaren inte är mer på hugget utan att jag måste tjata och hålla på (därav att jag antog att petimeter-vaddetnuvar gällde även mig). Hur intresserad är jag då av att köpa mer av dem?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
15 minutes ago, Faderullan said:

 

Om du vill ta till dig tillmälet så bjuder jag på det. Du vet själv bäst vem du är 🙂

 

Nja, jag tar inte åt mig speciellt mycket, men det såg ut som en väldigt underförstådd kommentar. Om det inte var det kan vi lämna det därhän.

 

15 minutes ago, Faderullan said:

Man får liksom acceptera att det här med att äga grejer kostar tid och pengar. Ingen skillnad om det gäller båten, bilen eller sommarstugan. Ibland blir man helt enkelt tvungen att ge grejerna den tid och pengar som krävs. Är man inte beredd på det finns alltid Blocket.se

 

Det är sant, i viss utsträckning. I det här fallet har jag däremot betalat ett premiumpris för att slippa problem. Hade jag varit mer sugen på att ge saker tid och pengar (vilket jag med råge fick göra med min förra, begagnade båt från 1989), så hade jag köpt på Blocket istället för nytt via märkeshandlare. Men visst, jag kanske har för höga förväntningar på vad man får för sina pengar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt ska ju vara rätt, men ibland måste ändå sunt förnuft och lite smidighet vara bättre. Som jag förstår det kan TS mycket väl använda sin båt denna säsong,  och låta säljaren åtgärda felet i samband med höstservicen. TS väljer ändå att låta åtgärda detta vid ett skilt tillfälle trots att det inte är något akut, då bör han väl rimligtvis stå för bränslet själv kan jag tycka. 

Det hela påminner mig om min Far som hade bilverkstad på -70 talet. Han sålde en och annan begagnad bil också,  och vid ett tillfälle sålde han en Opel dieselbil till en äldre herre. Efter en tid ringde köparen och var missbelåten då han upptäckt att det var tomt på luft i reservdäcket. Far lät meddela att köparen givetvis skulle få ett helt nytt reservdäck, och det var bara att komma förbi verkstaden så skulle han montera det på fälgen.  Så skedde också och allt var frid och fröjd trodde Far, tills det dök upp ett brev från en advokatbyrå som lät meddela att köparen skulle stämma Far på den uppkomna kilometerskatten tur och retur mellan köparens hus och Fars verkstad, totalt under 10 kilometer.. summan blev väl ca 3 kr tror jag, och Far åkte helt sonika till advokatbyrån och halade upp en 10 kronorssedel, och lät meddela att köparen kunde behålla växeln!

Sedan var köparen mäkta förvånad över att Far inte åtåg sig att serva hans bil när han dök upp framåt hösten igen...

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 hour ago, Rubenjames said:

Rätt ska ju vara rätt, men ibland måste ändå sunt förnuft och lite smidighet vara bättre. Som jag förstår det kan TS mycket väl använda sin båt denna säsong,  och låta säljaren åtgärda felet i samband med höstservicen. TS väljer ändå att låta åtgärda detta vid ett skilt tillfälle trots att det inte är något akut, då bör han väl rimligtvis stå för bränslet själv kan jag tycka. 

 

Därmed tror jag att vi utrett det här hela varvet runt. Jag är ganska säker på att jag har rätt till ersättning, men huruvida jag hävdar den rätten eller ej är en fråga om smidighet. Det är för övrigt återförsäljaren som har bett mig komma in vid det här tillfället eftersom de inte lyckades åtgärda felet i höstas som de från början sagt att de skulle göra.

 

Tack för insikterna alla! Det är ändå spännande att se hur mycket det finns kvar att göra i vård av kundrelationer i vissa branscher jämfört med andra, oavsett hur osmidig jag kan uppfattas.

Redigerad av Brunnsviken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Mackey:

Konsumentköplagen är inte möjlig att förhandla bort, den gäller.

 

Jo, så är det nog ofta, men inte alltid.

 

Jag skrev om min underbara bilaffär i en annan tråd, där jag hjälpte min dotter att köpa en bil för 17 000:- kronor som lade av efter 10 minuter.

  • Säljaren (ett företag) kom redan samma dag (på lördagen) och hjälpte till att försöka starta bilen, men lyckades inte heller. Hjälpte till att bogsera bilen till en lämpligare plats än utanför porten.
  • På söndag hämtades bilen för reparation och min dotter fick en lånebil.
  • Fyra dagar senare var bilen lagad för cirka 2 000:- kronor, enligt säljaren var det bl. a. lamdasonden som lagt av. Det verkade rimligt.
  • Säljaren frågade om min dotter kunde tänka sig at betala hälften (1 000:- kr), vilket jag rådde henna att göra med tanke på all den hjälp hon fått.

Det finns alltså även företag som tillämpar konsumentköplagen.

Snyggt jobbat. I det här fallet har ju säljaren också gått länge än vad konsumentköplagen kräver. Det finns inget krav att en köpare har rätt till lånebil t.ex. Snyggt av dig och din dotter att gå med på förslaget att betala 1000:-. Jag kan garantera att ni blir prioriterade nästa gång det händer något 🙂

 

Jag bruka resonera som så att fel alltid kan uppstå (jag förstår inte dom som ger dåliga recensioner enkom av just den anledning) utan det är hur man hanterar och behjälper dessa fel som är av betydelse...

  • Gilla 1
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minutes ago, Squidward said:

Jag bruka resonera som så att fel alltid kan uppstå (jag förstår inte dom som ger dåliga recensioner enkom av just den anledning) utan det är hur man hanterar och behjälper dessa fel som är av betydelse...

 

Exakt så, Bläckvard!! Håller med 100% och det är så även jag resonerar i egenskap av ”jobbig kund” men alltså även ledare för människor som får hantera saker som uppstår. Jag accepterar fel, men jag blir irriterad av eller accepterar inte dålig felavhjälpning. Av den anledningen står jag säkert på den typ av petimeter-gnällspiks-listor som Faderullan nämner ovan, men det bryr jag mig inte om. Jag drar mig dock för att skriva dåliga recensioner utom i enstaka fall som varit exceptionellt dåliga. Däremot tvekar jag inte en sekund att berätta muntligt om mina upplevelser för andra, i mindre offentliga sammanhang.

 

Företag som inte bryr sig om sina dyrt betalande kunder ska, förhoppningsvis, konkurreras ut av andra som är bättre på kundhantering och kundvård. Perspektiv - absolut - men jag tycker ibland/ofta det saknas från leverantörens sida som mest verkar  se hur jobbigt det blir för denne att rätta till ett fel (som kunden kanske inte orsakat).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte för att det påverkar situationen för dig som kund men du bör ha i åtanke att du äskar ersättning (eller önskar iaf göra det) av en återförsäljare som i sin tur har valet att antingen pröjsa ur egen ficka eller ta upp det med generalagent eller tillverkare.

Som återförsäljare är marginalerna inte speciellt stora vid försäljning av nya fordon, mellan 10 och 15 procent är vad det brukar handla om, och det ska ju finansiera hela verksamheten. I tillägg till detta brukar ersättningen (tiden) för garantiåtgärder vara mycket låg. Och det saktfärdiga bemötande du får kan i sin tur bero på att tillverkarkaren inte får fram delar/information vilket gör att återförsäljaren slits mellan två intressen (hur bemöta dig som kund samt hur hantera relationen med tillverkaren) förutom att det sannolikt är en förlustaffär från första början.

 

Sedan förstår jag Faderullans poäng. Somliga kunder är jäkligt mycket jobbigare än andra, oftast handlar det om att just deras behov är större och inte sällan om att de även är lite bättre som personer ("fast vi är ju inte som andra sommargäster..."). Som leverantör av en tjänst där behovet är mycket större än utbudet måste man prioritera när timmarna tryter.

 

Som exempel har jag (motvilligt) en kund med två båtar som jag hjälper i mån av tid. Och jag är mycket noga med just det där "i mån av tid" i min kommunikation med denne. 

I den mindre båten, en snurra, har automatiken på länspumpen lagt av och då kunden bor cirka 15 meter från den väl skyddade bryggan är detta inget gigantiskt problem enligt min uppfattning. Nämnda snurra används också mer eller mindre dagligen varför det inte känns som en oöverstiglig arbetsinsats att flippa en strömbrytare från OFF till ON och sedan till OFF igen.

Jag fick frågan om jag kunde fixa detta och jag svarade att helst inte men i så fall när jag har tid över och att jag inte kunde prioritera detta över huvud taget. Det var inga problem meddelade ägaren mig och sedan följde en 30 minuter lång diskussion om hur arbetet skulle gå tillväga där jag sade att det inte är någon idé att felsöka utan att det är bättre att byta ut hela installationen (en sabla röra med femtioelva kabelskor med mera) eftersom det blir billigare i slutändan då arbetstid är dyrt. Detta accepterades och han bad mig beställa pump samt manuell switch.

Efter två dagar kom första sms:et om att det var bråttom och att han undrade när jag skulle komma (redan idag vore bra!). Jag svarade att delarna inte kommit än. Efter ytterligare två dagar kom ett mejl med vidare förklaringar om hur bråttom det var samt beskedet om att han nu beställt en pump själv. Dock ej switch för han hittade ingen på hemsidan.

Då sitter jag alltså med en länspump jag inte behöver samt en switch jag skulle behöva ta 250 spänn för eftersom den blev rätt dyr som frakten. 

Ungefär i det här läget börjar jag bli lite småless på karln som jag nu förspillt omkring 2 timmar på (för ett arbete som tar max 1 timme) samt köpt en komponent för 800 kronor till som han nu inte längre vill ha.

Det är ganska mycket att göra på båtfronten nu, i onsdag var jag hemma 0300 efter att ha trasslat med bland annat en grundstött Nimbus och i fredags blev det 0230 efter en båtbärgning från 40 meters djup. Trots det var jag i lördags förmiddag på väg över till kunden med pumpen för att byta den men strax innan jag skulle åka dit fick jag (ånyo) ett sms om att länspumpen måste bytas NU! (och det var med stora bokstäver och utropstecken). Då ledsnade jag och valde att umgås några morgontimmar med barnen i stället.

Ja, jag kanske är en sämre människa på grund av det men då får det vara så. Jag kommer dock att fortsätta prioritera min tid efter hur akut behovet av hjälp är (sjunker/brinner går före att grammofonen inte fungerar). Och har jag sedan två likvärdigt viktiga jobb där den ena kunden är som ovan och den andra inte är det så får ovanstående vackert vänta. 

 

Min lista över personer som jag inte vill ha som kunder är inte speciellt lång (och självklart hjälper jag om det som sagt sjunker eller brinner). Men efter att jag blivit av med den sabla pumpen kommer herrn ovan att hamna på denna lista, det är helt enkelt inte värt besväret. Och då är jag ändå mycket tolerant, i våra trakter är det inte många som vill jobba åt honom längre (inte minst för att han hela tiden ska kika över axeln på en när man jobbar och ha synpunkter på det mesta trots att handflatan är så full med tummar att det är ett under att han ens kan greppa en kratta).

 

Det blev ett långt utlägg, ursäkta OT.

  • Gilla 4
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra beskrivning av verklighen!

 

👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 hour ago, firefish said:

Inte för att det påverkar situationen för dig som kund men du bör ha i åtanke att du äskar ersättning (eller önskar iaf göra det) av en återförsäljare som i sin tur har valet att antingen pröjsa ur egen ficka eller ta upp det med generalagent eller tillverkare.

 

Absolut, jag håller med. Samtidigt är det så att någon alltid måste stå för fiolerna i slutänden, oavsett om det är slutkund, återförsäljare eller tillverkare. KkL tillkom för att konsumenter ska slippa sitta med svarte Petter och privata utlägg, antar jag. Men visst förstår jag allas argument om ”smidighet”.

 

1 hour ago, firefish said:

Och det saktfärdiga bemötande du får kan i sin tur bero på att tillverkarkaren inte får fram delar/information vilket gör att återförsäljaren slits mellan två intressen (hur bemöta dig som kund samt hur hantera relationen med tillverkaren) förutom att det sannolikt är en förlustaffär från första början.

 

Viktig poäng, men i så fall viktigt att återförsäljaren kommunicerar vilka förväntningar jag och andra kan ha. Just brist på kommunikation är en sak jag är smått allergisk mot, kanske för att jag själv försöker vara så noga med det.

 

1 hour ago, firefish said:

Sedan förstår jag Faderullans poäng. Somliga kunder är jäkligt mycket jobbigare än andra, oftast handlar det om att just deras behov är större och inte sällan om att de även är lite bättre som personer ("fast vi är ju inte som andra sommargäster..."). Som leverantör av en tjänst där behovet är mycket större än utbudet måste man prioritera när timmarna tryter.

 

Japp, jag förstår också. Vissa tycker att jorden snurrar runt dem, så är det, och de personerna är väldigt jobbiga att ha att göra med. I praktiken är nog alltid timmarna för få för att göra människor helt nöjda, men det gäller att göra tillräckligt mycket. Den avvägningen är inte alltid lätt naturligtvis.

 

1 hour ago, firefish said:

 

Som exempel har jag (motvilligt) en kund med två båtar som jag hjälper i mån av tid. Och jag är mycket noga med just det där "i mån av tid" i min kommunikation med denne. 

 

Det låter verkligen som en jobbig kund, jag vill åtminstone tro att jag inte är sån. Samtidigt är du tydlig i din kommunikation, det är långt ifrån alla som är.

 

Ja ja, vi får se hur länge den här tråden lever. Klart för mig är iallafall att det är svårt att tillfredsställa alla och att kommunikationen brister ibland. Vem som sen kan skyllas för vad är en annan fråga, som inte alltid är så lätt att reda ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ibland önskar man faktiskt att man som företagare i servicebranschen kunde lämna omdömen på kunder på samma sätt som kunder kan göra på vissa hemsidor om oss företagare.

Självklart gör vi företagare fel ibland,  och på grund av många olika anledningar kan servicen till kunderna bli av skiftande kvalitet. 

Jag vill dock direkt påstå att de allra flesta seriösa företagare är mån om sina kunder och vill ha dom nöjda och återkommande. 

Men det finns personer som inte verkar kunna förstå att vi företagare också är människor och bara har två händer, personer som inte förstår att man måste ha någon sorts turordning och att vissa typer av jobb måste prioriteras. 

Känner mycket väl igen mig själv i historien om länspumpen ovan..

Privatpersoner kan vara mycket trevliga som kunder,  men även fullständigt omöjliga att ha att göra med och få nöjda.

Hur roligt är det tex att få en större mängd påringningar och sms en helg till långt in på kvällen som man av familjeskäl inte svarar på, för att sen på kontorstid lysa med sin frånvaro. Framåt måndagskvällen rings det igen och man svarar i ren frustration, och får en åthutning för att man är svår att få tag på! När man förklarar att man har öppet på normala  kontorstider får man svaret: men då jobbar jag och kan inte ringa! Suck! Sedan kan då det oerhört viktiga problemet som kunden har vara en önskan hjälp att byta ett batteri i båten kunden själv köpt på Biltema,  och det måste absolut ske en kväll eller helg då kunden annars är på jobbet! Givetvis tycker inte kunden heller att det är rimligt med en timmes debitering av mig då det ju " bara tar 5 minuter för dig" 

Att jag måste åka fram och tillbaka med servicebilen totalt 30 km ställer sig kunden helt oförstående till. En sådan kund blir alltså nöjd om jag svarar dygnet runt,  åker direkt en helgkväll och utför önskat arbete utan betalning,  och sannolikt tar och lämnar det gamla batteriet till återvinning dessutom. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Rubenjames:

En sådan kund blir alltså nöjd om jag svarar dygnet runt,  åker direkt en helgkväll och utför önskat arbete utan betalning,  och sannolikt tar och lämnar det gamla batteriet till återvinning dessutom. 

Har du prövat?

Jag tror inte den kunden blir nöjd ändå.🤔

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Har du prövat?

Jag tror inte den kunden blir nöjd ändå.🤔

Just denna kund rekommenderade jag varm att utföra batteribytet själv, så huruvida han skulle blivit nöjd får jag aldrig veta😎 

En annan kund jag hade blev däremot missnöjd med mig förra sommaren.  Han råkade ut för ett totalras av motorn i en Nimbus 26 dagen före min egen semester och ville ha en helt ny drivlina installerad per omgående. Kunden bad mig skjuta upp semestern och istället ta mig an fallet, och trots att jag erbjöd mig beställa en ny komplett motor, propeller,  axel och dylikt så att det fanns tillgängligt direkt efter semestern då jag direkt skulle kunna ordna bytet så tyckte kunden att det var dålig service. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skrev tidigare en del omdömen på Tripadvisor, men märkte att samma inrättning kunde av olika människor beskrivas som kanonbra eller skandalös beroende på skribentens förväntningar och tidigare erfarenhet. Insåg då att man måste känna personen för att avgöra om omdömet skulle passa mig också. Då slutade jag skriva.

Jobbade ett år för femtio år sen i varuhusbranschen och bestämde mig då för att inte ha något jobb där man inte får välja sina kunder. Pensionerade mig från IT-branschen för tio år sen, fortfarande kan det ringa någon kund vid 21-tiden en fredagkväll eller på söndagen, men det är ju bara ett positivt möte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men nog måste det vara leverantören/tillverkaren som ska ersätta kunden om det är tillverkningsfel som i det här fallet. Kunden ska väl hållas mer eller mindre skadeslös. Företaget som säljer är bara en mellanhand och ska fakturera vidare uppåt. Om det inte funkar så är det stor skandal. Förutsatt att det funkar så ser jag inget skäl att neka ersättning för bränsle och andra omkostnader i samband med transporten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 hours ago, Rubenjames said:

Ibland önskar man faktiskt att man som företagare i servicebranschen kunde lämna omdömen på kunder på samma sätt som kunder kan göra på vissa hemsidor om oss företagare.

 

Den idén är inte helt orimlig: Uber (”taxiföretaget”) tillämpar det. De är dock de enda jag känner till. KkL (och arbetslagstiftning, bl a) är annars skriven utifrån synsättet att konsumenter/arbetstagare svagare än företag och därmed skyddas. Om det är rätt eller fel i praktiken tänker jag nog inte debattera här. Men visst är det utifrån det perspektivet tufft och svårt att vara små/enmansföretagare. I mitt specifika fall hade jag haft förståelsen för det, men återförsäljaren som jag köper av har en omsättning på över 100 MSEK (med en vinstmarginal på drygt 4% i och för sig) så det är inte en så liten verksamhet. 

 

2 hours ago, Rubenjames said:

Men det finns personer som inte verkar kunna förstå att vi företagare också är människor och bara har två händer, personer som inte förstår att man måste ha någon sorts turordning och att vissa typer av jobb måste prioriteras. 

 

Ruben, jag attackerar inte dig här, även om jag också är övertygad om att de personerna du pratar om finns. Jag resonerar fortfarande om mitt specifika fall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...