Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
Olleman82

Forbina 9000

Rekommendera Poster

14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Mina besättningsmedlemmar blir aldrig sjösjuka, men använder magnetarband då de åker X2.

 

Jag beklagar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite överdrifter här, en Albin 25 som nämndes har vi haft och visst gungar den lite...men åksjuketabletter behövs inte 🙂 och än mindre i en Forbina 9000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tidigare har ett autistiskt båtforum varit på förslag, dvs. supersakliga korta svar och exakt bara svar på TS frågor helt utan ytterligare biinformation och framförallt inte en enda utsvävning.

 

Det verkade inte som MG-medlemmen i gemen tyckte detta var en bra idé, dels för att det blir väldigt tråkigt och dels för att många deltagare har har ganska mycket kunskap runt i kring ursprungsfrågan som TS kan ha glädje av.

 

Ibland blir det lite flamsigt eller så väljer man att missförstå bara för att man kan, eller så skriver någon en anekdot, men det är ju lätt att hoppa över sådana inlägg.

 

Nu verkar ett nytt förslag vara på väg att lanseras, nämligen att det inte ska vara tillåtet att googla (eller i alla fall önskvärt att man inte gör det). Det är ju sällan så att någon googlar på något man inte vet något om, utan det är ju mer en koll på om man minns rätt eller för att få hjälp att förklara.

Jag kan tex. inte rita upp ett Molierdiagram eller ens förklara på MG så att alla förstår även om jag kan använda det relativt obehindrat. Då är det praktiskt att leta upp det man behöver och sedan posta ett inlägg med googlad information.

Redigerad av Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

16 minuter sedan skrev Mackey:

Tidigare har ett autistiskt båtforum varit på förslag, dvs. supersakliga korta svar och exakt bara svar på TS frågor helt utan ytterligare biinformation och framförallt inte en enda utsvävning.

 

Det verkade inte som MG-medlemmen i gemen tyckte detta var en bra idé, dels för att det blir väldigt tråkigt och dels för att många deltagare har har ganska mycket kunskap runt i kring ursprungsfrågan som TS kan ha glädje av.

 

Var det inte just Du som var drivande i den frågan med en föga väl utformad enkät. Hur många svarande fick Du på Dina tre ledande frågor där två av dem var nära nog likadana? Om inte jag missminner mig var det i spannet 10-20 (Du får gärna rätta mig) av MG:s 62626 medlemmar, och det kallar Du "MG-medlemmen i gemen"...

 

20 minuter sedan skrev Mackey:

eller så väljer man att missförstå bara för att man kan,

 

21 minuter sedan skrev Mackey:

Nu verkar ett nytt förslag vara på väg att lanseras, nämligen att det inte ska vara tillåtet att googla (eller i alla fall önskvärt att man inte gör det).

 

Tala om att "välja att missförstå bara för att man kan".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-22 vid 09:30 skrev Olleman82:

 

Faktum är att själva båten har vi alltid varit väldigt nöjda med. Jag skulle bli förvånad om jag skulle uppleva Forbinan som en mer kvalitativ båt - snarare tvärtom. Elsystemet är väldokumenterat, skrovet rejält tjockt, vattenledningar/dragningar etc seriöst gjort och även det väldokumenterat. Vinylen på alla dynor är i fantastiskt bra skick trots att vårt exemplar är 19 år gammal. Problemet är bensinare i kombination med drev och därmed också sköld. I synnerhet om man sällan vill åka fort - då betalar man väldigt mycket extra för de där få sjömilen som man faktiskt kör fort. Nu har jag ju råkat ut för väldigt mycket skit med hela den här kombon så vem vet, i framtiden kanske vi återkommer till drev. Faktum är att om Baylinern fanns med rak axel och diesel hade den varit högintressant. Flybridgen på 9000 lockar dock en del och därmed försvinner många andra alternativ som scand 29, nidelv 28, nimbus 320, saga 32 m.fl. Även Forbina 10 000 hade varit intressant om den funnits med rak axel även om den verkligen är att pusha prislappen till det yttersta.

Delar din uppfattning om Baylinern, vi har varit supernöjda med vår 285:a. Vi är inne på tredje säsongen och har peppar-peppar haft ett problemfritt båtägande med mycket nöje.

 

Av de bobåtar som jag har erfarenhet av är en favorit Forbina. Den jag har mest erfarenhet av är 10000 efterföljare Forbina 35 Fly, med drev. Skulle jag byta båt i dagsläget skulle en sådan ligga mycket bra till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev Promod:

Delar din uppfattning om Baylinern, vi har varit supernöjda med vår 285:a. Vi är inne på tredje säsongen och har peppar-peppar haft ett problemfritt båtägande med mycket nöje.

 

Av de bobåtar som jag har erfarenhet av är en favorit Forbina. Den jag har mest erfarenhet av är 10000 efterföljare Forbina 35 Fly, med drev. Skulle jag byta båt i dagsläget skulle en sådan ligga mycket bra till.

Städade ur Baylinern igår. Amerikanska båtar får ibland kritik för att inte ha några stuvutrymmen. Jag jobbade då i 5 timmar med att tömma båten och fick inte ens plats med allt i bilen. Jag undrar faktiskt om vi ens får mer plats i en forbina 9000 vad gäller förvaring för 285an är helt otrolig på att använda vartenda skrymsle!

 

Inget drev denna gång men annars är 10 000 en stor favorit. Den är också lite i saftigaste laget vad gäller kostnaden. Nästa gång vi byter har jag antagligen tröttnat på allt trä och att åka "halvfort" så då har jag sannolikt ändrat mig och vill ha drev och d6a istället :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Mackey:

Tidigare har ett autistiskt båtforum varit på förslag, dvs. supersakliga korta svar och exakt bara svar på TS frågor helt utan ytterligare biinformation och framförallt inte en enda utsvävning.

 

 

Om man vill ge sig i kast med supernördiga välfungerande autistiker, eller personer med en mer eller mindre utpräglad asperger, skall ge sig in i diskussioner om akvariefiskar och akvarieväxter på www.zoopet.com!

Vi utfärdar ju popcornvarningar när diskussionerna blir långa, där förekommer det årslånga diskussioner med omkring 5000 inlägg som inte sällan innefattar var i taxonomin en fiskart befinner sig, hur många gälräfständer den har eller antalet fjäll längs sidomittlinjen. Det hela spårar dock ur, då bezzervissrarna hela tiden hävdar att dom (=JAG) har rätt medan alla andra har fel.

Jag har tröttnat på den sajten och det är det fler som gjort, dessvärre blir ju bara bezzervissrarna kvar till slut.

52 minuter sedan skrev Olleman82:

Städade ur Baylinern igår. Amerikanska båtar får ibland kritik för att inte ha några stuvutrymmen. Jag jobbade då i 5 timmar med att tömma båten och fick inte ens plats med allt i bilen. Jag undrar faktiskt om vi ens får mer plats i en forbina 9000 vad gäller förvaring för 285an är helt otrolig på att använda vartenda skrymsle!

 

Inget drev denna gång men annars är 10 000 en stor favorit. Den är också lite i saftigaste laget vad gäller kostnaden. Nästa gång vi byter har jag antagligen tröttnat på allt trä och att åka "halvfort" så då har jag sannolikt ändrat mig och vill ha drev och d6a istället :)

Jag gör ju ingen hemlighet av att jag ogillar de flesta amerikanska båtar, allrahelst en sådan som du nu byter bort.

Jag kollade även på Forbinor när jag skulle tänka mig ett båtbyte, men vi alla har ju olika smak, liksom rumpan, delad. Trä är väl att föredraga än nakna plastytor och fastlimmade mattor?

Drev är inte heller min favvo, även om jag har det nu ändå, dessutom med dubbelpropeller, rak axel hade varit enklare och billigare, och mindre känsligt för störningar.

De Forbina 9000 (två stycken) som kom i min väg hade båda flybridge (alla kanske har det?) och jag tyckte att dessa båtar var väldigt korttjocka, och höga. En tillfällig båtgranne en gång i Fjällbacka tycket att båten bankade (krängde mycket) redan med två personer uppe på flybridgen, och det var även denna som tycket att den betedde sig oroligt i sjön. Jag har dock aldrig själv provkört någon. men väl sett dem på håll, senast i torsdags, gick norrut mot Marstrand med aktern djupt i havet och fören högt, kanske dåligt trimmad pga. av okunskap, men har en minnesbild att flera Forbinor (liksom andra liknande båtar) beter sig likadant. Kan ju vara skäl till att starta en ny tråd, med frågan hur man använder sina trimplan, om man ens vet att man har sådana.

 

Inredningsvis kan ju den vara bra, vad jag och hustrun reagerade på var att dessa exemplar vi såg hade byssan nere i ruffen, och den ena saknade köksfläkt. (Senare köper vi också en båt med byssan under däck...) Sedan vill ju vi ha en båt som man kan riskfritt kan vistas på däcket, det var den övervägande orsaken till att det blev som det blev.

-Alla fritidsbåtar är ju kompromisser och alltid är det någontingen man måste ge efter för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Olleman82:

Städade ur Baylinern igår. Amerikanska båtar får ibland kritik för att inte ha några stuvutrymmen. Jag jobbade då i 5 timmar med att tömma båten och fick inte ens plats med allt i bilen. Jag undrar faktiskt om vi ens får mer plats i en forbina 9000 vad gäller förvaring för 285an är helt otrolig på att använda vartenda skrymsle!

Kan bara hålla med. Finns såklart nackdelar också, mycket att släpa hem.

Ang 2855 vs Fobina enligt mig: 

Skarndäck saknar jag på 2855, men vi har en framrutan som går att öppna. Åker ut mycket själv och kan lägga till utan problem själv med snabb tillgång till fören.

Brutalt mycket trä, gillar inte det, men alla tycker olika.

Fly är väl trevligt men dubbla saker som ska lira samt ej gå sönder och nu vet jag inte hur 9000 har det, men man har ju hört om läckage vid regn mm. på andra modeller.

 

Har du räknat på hur mycket bränsle du kommer att spar varje säsong kontra förlust på försäljning av 2855 och investering av 9000?

Jag köpte min Bayliner med ny motor och nyklädda dynor i ruffen, för 200.000kr. Har väl lagt ut en 50.000 på värmare, ny 80 liter septitank och ny toalett, ankarspel mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
47 minuter sedan skrev patrikflink:

Kan bara hålla med. Finns såklart nackdelar också, mycket att släpa hem.

Ang 2855 vs Fobina enligt mig: 

Skarndäck saknar jag på 2855, men vi har en framrutan som går att öppna. Åker ut mycket själv och kan lägga till utan problem själv med snabb tillgång till fören.

Brutalt mycket trä, gillar inte det, men alla tycker olika.

Fly är väl trevligt men dubbla saker som ska lira samt ej gå sönder och nu vet jag inte hur 9000 har det, men man har ju hört om läckage vid regn mm. på andra modeller.

 

Har du räknat på hur mycket bränsle du kommer att spar varje säsong kontra förlust på försäljning av 2855 och investering av 9000?

Jag köpte min Bayliner med ny motor och nyklädda dynor i ruffen, för 200.000kr. Har väl lagt ut en 50.000 på värmare, ny 80 liter septitank och ny toalett, ankarspel mm.

 

Förlusten kommer ju förr eller senare hur man än gör. Räknar med att spara 5-7000 på bränsle.  Sedan har vi det här med säkerheten också.  Vi tillbringar såpass mycket tid i båten att diesel utifrån den aspekten är en fördel. Sedan räknar jag med ett något mer problemfritt ägande men man vet ju aldrig...en diesel som börjar krångla på riktigt blir inte billigt det...

 

Träinredningen är jag inte alls någon fan av. Det någon tycker är snyggt tycker jag bara innebär en massa merjobb. Ska bli en oerhört intressant upplevelse att byta båt med såpass tvära kasst. Antagligen vill jag byta igen om några år med samma argumentation som när vi bytte bort flipper 700an: mindre trä och en nära fördubblad bensinförbrukning (baylinern) är helt acceptabel eftersom vi får fräschare båt och mer plats. 

 

Trots att forbinan är nästan 3fot längre invändigt och 40cm bredare så tycker jag inte att den känns rymligare, ska också bli intressant att se.

 

Skarndäck på baylinern har jag i stort sett aldrig saknat. Båten är om möjligt säkrare för barn (och vuxna) med utgång genom vindrutan när förtöjning med aktern mot bryggan inte är möjlig.  Avsaknaden av de där skarndäcken gör också att båten under kapellet har typ samma innermått som en forbina 9000 som är 40cm bredare!

 

Som flera sagt, vi är olika men jag tycker jänkarna gör föredömligt bra båtar till vettiga priser. Kommer en amerikansk trawler i 35f klassen med singelmotor upp på blocket så är jag spekulant:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Olleman82:

Kommer en amerikansk trawler i 35f klassen med singelmotor upp på blocket så är jag spekulant:)

Lotto?

Väldigt vettiga båtar, går stabilt i 6-7 knop och vill man bränna lite pengar kan man ofta gör det i 15 knop. Skulle jag hitta något vettigt så slutar jag segla.

Kolla på en MainShip 430, en oerhört välplanerad båt (jag vill ha kitchen-down). Tyvärr är den nog högre än de 3,50 som man måste ha på Europas kanaler.

 

Jag hade en Bayliner, det pratades mycket skit om dessa. Min fråga var alltid: har du haft någon. Välutrustad, allting finns, mycket bra gångegenskaper, imponerande faktiskt. Billig och lättsåld. Kostade mig nästan inget att ha. Visst fanns det en del dåligt, vindrutan var pappslöjd, luden skrovbeklädnad som inte blir kul att byta. Men alla båter har sina brister.

Sämst var Wallasvärmarens montering på dass. Men det var förre ägarens ide.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev Olleman82:

Sedan har vi det här med säkerheten också.  Vi tillbringar såpass mycket tid i båten att diesel utifrån den aspekten är en fördel. Sedan räknar jag med ett något mer problemfritt ägande men man vet ju aldrig...en diesel som börjar krångla på riktigt blir inte billigt det...

Lyft ur 383:an (om jag minns rätt vad du har) och sälj till hösten och knöla in en diesel om du är nöjd med 2855. Du körde väl med Bravo 3, finns ju massor med märken som är bult on till det drevet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev patrikflink:

Lyft ur 383:an (om jag minns rätt vad du har) och sälj till hösten och knöla in en diesel om du är nöjd med 2855. Du körde väl med Bravo 3, finns ju massor med märken som är bult on till det drevet.

Nu är det lite sent då båten får en ny ägare till helgen:) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Olleman82:

Nu är det lite sent då båten får en ny ägare till helgen:) 

Grattis och lycka till med nya båtköpet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du tänker köpa Forbina så se till att provköra i lite grövre sjö

Forbina har lättdrivna skrov men de går också uselt i sjön

I alla fall deras planande skrov

För min del så skulle jag aldrig kunna tänka mig en båt som inte går att köra i lite sjö

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...