Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Olleman82

Forbina 9000

Rekommendera Poster

Kanske blir Baylinern såld snart och mycket lutar väl mot att det blir en forbina 9000 nästa gång. Forbinan har ju en del svagheter som tex toan och den väldigt lilla toatanken. Ser ibland på blocket dessa båtar med en betydligt större tank där de utökat med en till. Någon som vet hur man har valt att göra då? Vissa verkar ha två separata tankar medan vissa verkar ha lyckats koppla ihop dom på något sätt för att få en enda stor så att säga.  Sen undrar jag vad som egentligen är normal prestanda på dessa med tamd41b motorn.  Hör väldigt olika siffror.  Snackade med en nyligen som hävdade att den toppade 21 knop. Samtidigt kollade jag på en med kamd44a för ett tag sedan och den toppade också runt 21 knop. Varför skulle jag då välja den mer avancerade 44an med kompressor osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det kan tyckas att 21 knop med 41:an verkar vara lite glädjesiffror, eller?

Forbinan är ju en tung båt.

Jag har en Nimo 27 med en 41:a. Båten väger 3900kg.

Den kommer inte upp i 21knop.

 

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, det är mycket möjligt att det där är hastighet på våren utan packning och i princip tomma tankar...

 

Om någon har mer input är jag tacksam:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle välja den med kad 44:an alla dagar i veckan! De jag pratat med så är 41:an klen om du vill åka fort eller har full semesterpackning .väldigt många båtar har för klena motorer från början förmodligen för att hålla ner priset när dom var nya

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte så förtjust i de elektroniska reglagen bara. Ser inte riktigt fördelen men väl nackdelen när de går sönder eller krånglar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På "Bryggsnack IRL" sägs det att man bör bunkra upp med en hel del Glanil ombord i Forbina 9000, undrar om det stämmer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Olleman82:

Inte så förtjust i de elektroniska reglagen bara. Ser inte riktigt fördelen men väl nackdelen när de går sönder eller krånglar!

Håller med.

Jag har sådant, det tog nog minst en säsong att vänja sig, dels går det väldigt lätt, dels är det minst en sekunds fördröjning, ibland mer, känns det som.

Men när det fungerar och man vant sig är det en fröjd att manövrera båten in till brygan med ett sådant elektronisk servostyrt reglage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Angående toatank verkar det finnas ett lämpligt utrymme under förarens fötter i doghouse. 85l tank ska kunna fås plats med där.

 

Angående kamd och de tidigare 41,42 och 43. Vad skiljer egentligen mer exakt? Kompressor och edc men vad påverkar  och styr egentligen edc'n? Är bränslepump osv alltjämt mekanisk eller är de elektriska istället på 44an? Vilka "svaga" delar finns som man "slipper" på en 41a?

 

För att spara kompressorn har en del lagt till en switch för att kunna stänga av densamma men detta verkar inte fungera på en 44a då detta genererar felkoder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer att en större tank går ner under förarplats! Tamd41b marschar runt 17-18 knop med en full båt, 4 pers och fulla tankar. Då ca. 3300 varv. Större motor, t.ex. kad300 eller en D4 gör såklart att du kan hålla ner varvtalet vid samma fart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev oyster:

Stämmer att en större tank går ner under förarplats! Tamd41b marschar runt 17-18 knop med en full båt, 4 pers och fulla tankar. Då ca. 3300 varv. Större motor, t.ex. kad300 eller en D4 gör såklart att du kan hålla ner varvtalet vid samma fart.

Tack för bra input. Men det är precis vad jag fått fram också. En frisk Tamd41b (kanske med justerad bränslepump för att kompensera för det lägre energiinnehållet i dagens diesel) ska klara att ligga där. Ett par knop till hade säkert inte skadat för att båten ska komma ur vattnet lite till men en kamd44, rätt utväxlad borde ju klara march på närmare 20 knop i den jämförelsen.

 

Förvånar mig verkligen att folk byter till både 42,43 & 44 och i slutändan verkar många få ungefär samma fartresurser som med en frisk 41a. Lägger man då 150k på en ny motor och så skiter man i att få till rätt utväxling eller byta propp? Låter ju galet! Kanske är det så att de begagnade motorerna som oftast sätts in kanske inte alltid är helt friska själva? 

 

Har jag för stora förväntningar på vad man kan förvänta sig av en kamd44?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får väl tänka på att en 44 också är en gammal motor. En nyare motor däremot på 270-300hk borde man kunna ha höga förväntningar på. En D4-260/300 eller en Hyundai S270 hade varit fint tror jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
51 minuter sedan skrev oyster:

Man får väl tänka på att en 44 också är en gammal motor. En nyare motor däremot på 270-300hk borde man kunna ha höga förväntningar på. En D4-260/300 eller en Hyundai S270 hade varit fint tror jag.

Så är det säkert om man pratar prestandamässigt. Vet inte om du sett en del av mina andra trådar men efter vår Bayliner med bensinare och drev vill jag ha saker som krånglar minimalt och har billiga driftskostnader. Vet inte hur det är med en Hyundai men en D4 känner jag mig inte jättesugen på. En pigg Tamd41b låter som det klokaste valet ur det perspektivet...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev oyster:

Stämmer att en större tank går ner under förarplats! 

 

Vet inte om du har en Forbina men misstänker det :) Har du själv gjort detta ingrepp? Funderar på hur mycket ombyggnation som krävs eller om det i princip bara är att lägga dit en tank i rätt storlek och fixa slanganslutningar och y-ventil? Frågan kommer ifrån att långt ifrån alla 9000 har däckstömning ordnat och jag funderar på om man skulle kunna ta en dag på semestern med en eventuellt nyinköpt båt och fixa en ny tank med däckstömning direkt så får den gamla tanken agera reservtank. Då har man löst däckstömning och större tank på ett bräde!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte gjort det själv, men har en gång tagit bort tanken. Det jag vet är att det är ganska tight med en större tank, då måste man ta bort markerad vägg nedan för att få dit den. Toan är nära, ventilation och däckstömning kan man ta i direkt närhet så slangdragningen är väl relativt enkel.

 

 

image.png.cd927f95dbb47177e78147a90094faa7.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev kossor:

Tjena 

Ser du funderar på motoralternativ, frågar du mig så ska du satsa på 41 an alla dagar i veckan.

Ingen elektronik som krånglar en enkel flinta motor som du lagar med ford skruv å tejp, går i alla väder, finns de fyra elementen olja vatten luft bränsle så lunkar den på. Billig serva och äga finns delar i hundra år till. 44 och 300 har en del elektronik som börjat fasas ut och går ej att få tag på längre, nya grejer då. Jo det går att sätta switch på 44 å 300, du får då felkod att kompressorn ej går, men återställs då du startar om motorn. Sen ligger det miljontalsfelkoder i banken men de e ju inget du behöver bry dig i. Själv har jag switch i min epoca, använder ej kompressorn längre utan lyfter båten med enbart turbon och det går galant. fullastade väger vi nog runt 3800 kg och det är skönt slippa vrålet från kompressorn. Lycka till med ev båtköp Forbinorna är fina båtar bra kvalitet. Och glad midsommar på dig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
5 timmar sedan skrev kossor:

 

Glad midsommar!

 

Jo, det var sådan planen var från början.  44an lockar lite OM den ger den extra prestandan. Pratade med  någon som haft en kamd44 i sin 9000 och nådde 24knop på topp och march strax under 20 knop. Den lilla hastighetsförändringen låter i mina öron som att det gör en stor skillnad.  Båten borde släppa vattnet lite mer då...

 

Att kunna stänga av kompressorn är ändå en bra möjlighet tycker jag.  Sliter inte på den i onödan och låter mindre precis som du säger.

 

Vet du vad elektroniken egentligen styr? Antar att det inte endast handlar om elektroniska reglage? 

Redigerad av Olleman82

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
6 timmar sedan skrev Olleman82:

Glad midsommar!

 

Jo, det var sådan planen var från början.  44an lockar lite OM den ger den extra prestandan. Pratade med  någon som haft en kamd44 i sin 9000 och nådde 24knop på topp och march strax under 20 knop. Den lilla hastighetsförändringen låter i mina öron som att det gör en stor skillnad.  Båten borde släppa vattnet lite mer då...

 

Att kunna stänga av kompressorn är ändå en bra möjlighet tycker jag.  Sliter inte på den i onödan och låter mindre precis som du säger.

 

Vet du vad elektroniken egentligen styr? Antar att det inte endast handlar om elektroniska reglage? 

Elektroniken styr dieselpumpen samt mäter bränslet via filtret, det går alldeles utmärkt att ha en switch om du kan leva med en felkod som återställs nästa gång du startar motorn. Det är i grunden lika motor som 41 42 43 förutom styrning på bla bränslepumparna. Det är inte en commonraildiesel som vissa tror. Sedan har du en förvärmning på aftercoolern som går igång via elektroniken med hjälp av kompressorn. Men elektroniken har penta börjat fasa ut så om några år kan det bli problem bla växlingsautomatiken har utgått om jag inte minns fel. Luftburken med sina tillkopplingar i plast har även de utgått, detta har du inte på 41 an. Man blir ju lite irro på penta som inte håller delar längre, sista 300 an hängde ju med till 2005, och man fattar inte hur man kan ta bort så pass vitala delar på en motor som bör hänga med 25-30 år. Dessutom är det ju fantasi priser på nya motorer en D6 a ligger väl på strax under 700 sek med drev, å så finns inga delar efter 15 år märkligt. Nåväl detta är lite av vad jag personligen tycker, och frågar du mig så anser jag 41 an en robust motor utan en massa lull lull som går sönder. Billig serva och underhålla, och med stora volymer ute på marknaden vilket bör leda till ersättningsdelar då penta fasar ut. Lycka till, det är en mycket trevlig och snygg båt du kollar på, du kommer märka skillnaden på mycket när du jämför med din tidigare.👍

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad väger Forbinan? Har det aktuella exemplaret mittmonterad motor med axel eller har den aktermonterad motor med drev? I och för sig är Forbina 9000 ganska hög med flybridge och tar därför ganska mycket vind, men...

 

Vi har ingen Forbina 9000 men bl.a. en Saltö 31 -83 som enligt broschyren vägde 3600 (tror jag) med AQD40. Jag har bytt motor till en AD41-P som nu har gått c:a 160 timmar, är alltså i mycket bra skick. Drevet är bytt samtidigt som motorn till ett DP-E, propellrarna är A3. Vid 300 l diesel, 100 l vatten, 4 personer ombord och grejor för några dagars utflykt, i princip vindstilla, har jag lyckats få se 24,6 knop FÖG på navigatorn.

 

När jag bytte motorn i Saltön köpte jag fem av de sista AD41:orna, jag hade också möjlighet att köpa en KAD44 och en KAD300. Jag blev dock avrådd att köpa KAD-motorerna av en gammal räv inom VP på grund av många VP-anställdas åsikt att dessa egentligen hade lite väl högt effektuttag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev kossor:

Elektroniken styr dieselpumpen samt mäter bränslet via filtret, det går alldeles utmärkt att ha en switch om du kan leva med en felkod som återställs nästa gång du startar motorn. Det är i grunden lika motor som 41 42 43 förutom styrning på bla bränslepumparna. Det är inte en commonraildiesel som vissa tror. Sedan har du en förvärmning på aftercoolern som går igång via elektroniken med hjälp av kompressorn. Men elektroniken har penta börjat fasa ut så om några år kan det bli problem bla växlingsautomatiken har utgått om jag inte minns fel. Luftburken med sina tillkopplingar i plast har även de utgått, detta har du inte på 41 an. Man blir ju lite irro på penta som inte håller delar längre, sista 300 an hängde ju med till 2005, och man fattar inte hur man kan ta bort så pass vitala delar på en motor som bör hänga med 25-30 år. Dessutom är det ju fantasi priser på nya motorer en D6 a ligger väl på strax under 700 sek med drev, å så finns inga delar efter 15 år märkligt. Nåväl detta är lite av vad jag personligen tycker, och frågar du mig så anser jag 41 an en robust motor utan en massa lull lull som går sönder. Billig serva och underhålla, och med stora volymer ute på marknaden vilket bör leda till ersättningsdelar då penta fasar ut. Lycka till, det är en mycket trevlig och snygg båt du kollar på, du kommer märka skillnaden på mycket när du jämför med din tidigare.👍

 

Faktum är att själva båten har vi alltid varit väldigt nöjda med. Jag skulle bli förvånad om jag skulle uppleva Forbinan som en mer kvalitativ båt - snarare tvärtom. Elsystemet är väldokumenterat, skrovet rejält tjockt, vattenledningar/dragningar etc seriöst gjort och även det väldokumenterat. Vinylen på alla dynor är i fantastiskt bra skick trots att vårt exemplar är 19 år gammal. Problemet är bensinare i kombination med drev och därmed också sköld. I synnerhet om man sällan vill åka fort - då betalar man väldigt mycket extra för de där få sjömilen som man faktiskt kör fort. Nu har jag ju råkat ut för väldigt mycket skit med hela den här kombon så vem vet, i framtiden kanske vi återkommer till drev. Faktum är att om Baylinern fanns med rak axel och diesel hade den varit högintressant. Flybridgen på 9000 lockar dock en del och därmed försvinner många andra alternativ som scand 29, nidelv 28, nimbus 320, saga 32 m.fl. Även Forbina 10 000 hade varit intressant om den funnits med rak axel även om den verkligen är att pusha prislappen till det yttersta.

 

11 timmar sedan skrev Volvo_Penta:

Vad väger Forbinan? Har det aktuella exemplaret mittmonterad motor med axel eller har den aktermonterad motor med drev? I och för sig är Forbina 9000 ganska hög med flybridge och tar därför ganska mycket vind, men...

 

Vi har ingen Forbina 9000 men bl.a. en Saltö 31 -83 som enligt broschyren vägde 3600 (tror jag) med AQD40. Jag har bytt motor till en AD41-P som nu har gått c:a 160 timmar, är alltså i mycket bra skick. Drevet är bytt samtidigt som motorn till ett DP-E, propellrarna är A3. Vid 300 l diesel, 100 l vatten, 4 personer ombord och grejor för några dagars utflykt, i princip vindstilla, har jag lyckats få se 24,6 knop FÖG på navigatorn.

 

När jag bytte motorn i Saltön köpte jag fem av de sista AD41:orna, jag hade också möjlighet att köpa en KAD44 och en KAD300. Jag blev dock avrådd att köpa KAD-motorerna av en gammal räv inom VP på grund av många VP-anställdas åsikt att dessa egentligen hade lite väl högt effektuttag.

 

Skulle tro att en Forbina 9000 med packning och tankar fyllda väger 4,5 ton. Tittar enbart på modellen med rak axel, vill bort från så mycket potentiellt krångel som möjligt så drev är off the table tillsvidare. Det är nog så att man ska fokusera in sig på en frisk TAMD41b precis som jag egentligen varit inne på hela tiden. Vi har ändå förlikat oss med att nästa båt inte riktigt kommer att plana ordentligt, iaf inte som den vi säljer nu som marchar 28 knop. 

 

För sakens skull hade det trots allt varit intressant att höra argument från någon som faktiskt tycker om sin 44/300. Dessa motorer är ju vanliga i ett gäng båtar och inte hör man om totalhaverier speciellt ofta direkt. Att det däremot finns fler komponenter som kan krånglar råder det ju ingen tvekan om. Att reservdelarna dessutom fasas ut kommer ju bli ett jätteproblem på sikt - om det inte kommer piratdelar...D-serien trimmas ju sakta upp även den. D6an började väl på 300 eller 310 hk och finns väl nu i en 450hk version.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Olleman82:

 

Faktum är att själva båten har vi alltid varit väldigt nöjda med. Jag skulle bli förvånad om jag skulle uppleva Forbinan som en mer kvalitativ båt - snarare tvärtom. Elsystemet är väldokumenterat, skrovet rejält tjockt, vattenledningar/dragningar etc seriöst gjort och även det väldokumenterat. Vinylen på alla dynor är i fantastiskt bra skick trots att vårt exemplar är 19 år gammal. Problemet är bensinare i kombination med drev och därmed också sköld. I synnerhet om man sällan vill åka fort - då betalar man väldigt mycket extra för de där få sjömilen som man faktiskt kör fort. Nu har jag ju råkat ut för väldigt mycket skit med hela den här kombon så vem vet, i framtiden kanske vi återkommer till drev. Faktum är att om Baylinern fanns med rak axel och diesel hade den varit högintressant. Flybridgen på 9000 lockar dock en del och därmed försvinner många andra alternativ som scand 29, nidelv 28, nimbus 320, saga 32 m.fl. Även Forbina 10 000 hade varit intressant om den funnits med rak axel även om den verkligen är att pusha prislappen till det yttersta.

 

 

Skulle tro att en Forbina 9000 med packning och tankar fyllda väger 4,5 ton. Tittar enbart på modellen med rak axel, vill bort från så mycket potentiellt krångel som möjligt så drev är off the table tillsvidare. Det är nog så att man ska fokusera in sig på en frisk TAMD41b precis som jag egentligen varit inne på hela tiden. Vi har ändå förlikat oss med att nästa båt inte riktigt kommer att plana ordentligt, iaf inte som den vi säljer nu som marchar 28 knop. 

 

För sakens skull hade det trots allt varit intressant att höra argument från någon som faktiskt tycker om sin 44/300. Dessa motorer är ju vanliga i ett gäng båtar och inte hör man om totalhaverier speciellt ofta direkt. Att det däremot finns fler komponenter som kan krånglar råder det ju ingen tvekan om. Att reservdelarna dessutom fasas ut kommer ju bli ett jätteproblem på sikt - om det inte kommer piratdelar...D-serien trimmas ju sakta upp även den. D6an började väl på 300 eller 310 hk och finns väl nu i en 450hk version.

Hela kad serien rakt igenom är rätt skottsäkra, bra motorer med lång livslängd. Det är def inte något fel på 44/300 serien heller kanon motorer, men du skriver i ditt inlägg att du ej vill ha så mycket problem, och saken är ju det att ju mer elektronik och utrustning som finns så blir det lättare problem i hela kedjan. Du skriver även att du tycker det är problem med drev, antar att du ej har penta drev i din nuvarande båt. Rätt skötta med lite omsorg så är pentas drev otorligt skottsäkra de med. Mitt drev hade gått i 20 år utan problem när vi klöv isär det. Tycker det är rätt bra faktiskt. Du har ju backslag på en axel motor med och de kan även de trilskas. Så axel drev går nog på ett ut i slutänden. Du får ju också ett rätt stort effekt tapp på axlar har för mig att du tappar runt 20-25 % verses drev.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anledningen till att jag inte köpte KAD44:an och KAD300:an var att jag relativt snabbt ville sälja alla motorer utom de jag skulle ha själv. 3 av 41:orna såldes utan att behöva lyfta på arslet, de hamnade samtliga i mindre arbetsbåtar. En 41:a hamnade i Saltö 31an och en ökar i värde i kartongen. Jag hade kunnat köpa/sälja många fler 41:or om jag hade haft tillgång till flera. Två av köparna hade även båtar med KAD-motorer men deras åsikt var att de var mycket dyrare i drift.

 

Nåväl, staketmotorns effekt började år 1976 på 72 hk och slutade år 2005 på 285 hk (MD40A - KAD300) vilket ger effektuttag om 20-79 hk/liter cylindervolym. Högre siffror än 80 hk/liter var, enligt VP, inte rimliga att jobba med i staketmotorns konstruktion och därför ersattes den. D6 börjar år 2004 på 280 hk och har hittills hunnit till 480 hk i IPS-version, dvs. 51-87 hk/liter cylindervolym. Ska bli intressant att se om VP vågar "spränga" 100-gränsen.

 

Jag har goda vänner som har både 44:or och 300:or och de är jättenöjda med maskinerna. En del av dem har gått vägen via 41:or och menar att 41:an klarar sig på egen hand långt upp i mycket höga driftstimmar medan 44:or och 300:or behöver lite hjälp på traven med lite mer omsorg och översyn.

 

En del av oss båtnördar resonerar som så att om man är ute efter 44:an eller 300:an är det oftast av effektskäl och är det effekten man är ute efter så väljer man drev och inte axel. Sen finns det säkerligen en del andra synsätt också, mer eller mindre rationella.

 

Men, som sagt, åsikterna är många annars skulle inte marknaden innehålla så många färger och varianter som den gör. Hoppas TS hittar sin kombo och blir lycklig av sitt val.

 

Glad sommar med mycket båtåka!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klokheter rakt igenom. Den här gången vill jag satsa på grejer som, åtminstone statistiskt har mindre risk för att gå sönder och kräver mindre underhåll. Tamd41an är med andra ord att föredra och av de otal trådar vi har här om drev vs axel är min slutsats att axel är det billigare alternativet. Framförallt om man mycket sällan kör snabbt med båten då skillnaden i prestanda blir störst när man ska upp och plana.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-16 vid 13:16 skrev Georg_Ohm:

På "Bryggsnack IRL" sägs det att man bör bunkra upp med en hel del Glanil ombord i Forbina 9000, undrar om det stämmer?

Glanil is a brand name in Nigeria for glibenclamide, a drug used in the treatment of diabetes. Its effects and side-effects are explained in the product leaflet, which is inserted in every box of the product and is also available online at Lilwayne.

 

????????

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Mackey:

Glanil is a brand name in Nigeria for glibenclamide, a drug used in the treatment of diabetes. Its effects and side-effects are explained in the product leaflet, which is inserted in every box of the product and is also available online at Lilwayne.

 

????????

Nu har du väl ändå googlat ungefär som fan läser bibeln. Första träffen jag får upp är medicin mot åksjuka, vilket verkar rimligt. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev moggep:

Nu har du väl ändå googlat ungefär som fan läser bibeln. Första träffen jag får upp är medicin mot åksjuka, vilket verkar rimligt. :)

Glanil är avregistrerat i Sverige.

Den Glanil jag hittade lite snabbt var den i Nigeria och det var ju mycket mer intressant än ett avregistrerat åksjukepreparat.

 

Hur som helst kan man fundera på det där om det stämmer med att man behöver åksjuketabletter innan man köper denna båt och om det är någon idé att köpa en med en starkare motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Mackey:

Glanil är avregistrerat i Sverige.

Den Glanil jag hittade lite snabbt var den i Nigeria och det var ju mycket mer intressant än ett avregistrerat åksjukepreparat.

 

Hur som helst kan man fundera på det där om det stämmer med att man behöver åksjuketabletter innan man köper denna båt och om det är någon idé att köpa en med en starkare motor.

Jag har ju väldigt bestämda åsikter om hur bra och bobara motorbåtar skall vara beskaffade. Forbina 9000 tillhör inte den kategorin. I och för sig är den 9000% bättre än sådan där amerikansk båt, vars namn jag inte kan stava till, som trådskaparen nu fördömligt vill avyttra.

Vi har i någon diskussion här, tidigare, diskuterat Forbinans gångegenskaper i sjön, jag deltog inte aktivt i den diskussionen, men vill minnas att andra med bestämnda åsikter om hur båtar skall se ut och uppföra sig i sjön [källa saknas], ansåg att skrovets former under vattenlinjen var mindre lyckade. Måhända finns det en "mark II" med annan skrovdesign?

Jag har bara sett Forbinor, 9000 som plöjt fram tunga i rumpan, alltså med fören högt och aktern lågt. Antingen går dom inte att trimma plant eller så vet inte skepparn hur man gör?

 

Mot åksjuka, sjösjuka, rörelsesjuka, finns det ett tuggumi som heter Calma, jag har hört att det skall varar bra. Mina besättningsmedlemmar blir aldrig sjösjuka, men använder magnetarband då de åker X2. 

I bekantskapskretsens utkant finns det en familj som hade en Albin 25 i några säsonger, den hette "Glanil II" byttes sedemera ut mot en mindre husbil.

 

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl lustigt,  såfort det blir en bi-diskussion som egentligen inte har  något med ursprungsfrågan att göra så är det 4 kommentarer på några timmar :) Hur kommer sig det egentligen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
45 minuter sedan skrev Olleman82:

Det är väl lustigt,  såfort det blir en bi-diskussion som egentligen inte har  något med ursprungsfrågan att göra så är det 4 kommentarer på några timmar :) Hur kommer sig det egentligen?

Den frågan kommer inte att leda till färre sidodiskussioner...

 

Men principiellt är det väl så samtal normalt utvecklar sig och kanske ger annann värdefull information, som tex. att man inte bör ha anlag för sjösjuka om man köper en Forbina 9000.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev Olleman82:

Det är väl lustigt,  såfort det blir en bi-diskussion som egentligen inte har  något med ursprungsfrågan att göra så är det 4 kommentarer på några timmar :) Hur kommer sig det egentligen?

 

Det kanske är så att en del av oss är väldigt sugna på att visa upp oss oavsett om vi har något vettigt att tillföra tråden eller inte. Eller som någon konstaterade för några dagar sedan att många av svaren är hämtade direkt från Google och personen som har googlat in svaret tycker sig vara så ööövermåttan klok.

 

Vissa av oss måste helt enkelt framstå som allvetande, men som man sa förr i tiden: Tomma tunnor skramlar mest.

  • Gilla 1
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...