Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
A23

Segla till Åland

Rekommendera Poster

Hej allihop,

 

Jag och min partner planerar att segla till Åland från Stockholms södra skärgård. Kanske ingen atlantöversegling, men en långfärd för mig som annars mest seglat runt i ytterskärgården. 

 

Båten är en sjöduglig Amigo 23 med stabil rigg och en pålitlig diesel på 9hk (5hk/ton). Avfärd i mitten av juli. Resan ska helst ta 1-2 veckor, men det finns tid för 3-4 veckor och längre därtill om det krävs pga vädret.

 

Den största faran, som jag ser det, är dimma i kombination med den täta trafiken på Ålands hav. Vi vet alltid var vi är (4 gps:er varav en med GLONASS ombord), men inte var Finlandsbåtarna och fraktfartygen är. Har dessvärre ingen AIS. Endast handburen VHF.

 

Tanken är därför att segla till någon fin vik nära Söderarm för att vänta in bra väder. Sedan segla Söderarm-Flötjan-farleden vid Nyhamn- Rödhamn. Då är det ca 10 nm över tätt trafikerat område från Söderarm till Flötjan när man bland annat korsar den nord-sydliga farleden. Sedan är det betydligt lugnare från Flötjan till strax söder om Nyhamn, och sedan via farleden in till Rödhamn som blir första stoppet. Sedan Österhamn dagen efter, och sedan tillbaks samma väg.

 

Alltså: att gå omvägen söderut via Flötjan istället för att gå rakt på Nyhamn, för att undvika trafiken. 

 

Om dimman överraskar oss så är det då i högsta möjliga mån nära till lågtrafikerat område där vi kan vänta ut den. Om dimman rullar in när vi är mitt emellan Söderarm och Flötjan så har vi dock problem. 

 

Är det någon som har seglat den rutten och vill dela med sig av sina erfarenheter och tankar, eller någon annan som har några tips? 

Till exempel vad gäller dimma? Eller något annat angående segling på Ålands hav och omkring Åland?

 

Skrev för övrigt i seglarsnack och frågade vilka papper som krävs för att segla till Åland men fick inte så många svar och insåg att jag kanske borde frågat här istället. Jag tycker det verkar som att det räcker med internationellt certifikat, pass och Vhf-cert+tillstånd. Någon som vet?

 

Tacksam för svar,

 

A23

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Tycker du fick svar i din andra tråd, körkort, pass eller internationellt idkort.

Något annat behöver du inte.

Det behövs inte så många flera svar.

 

Jag skickade en länk med massor av bra info tycker jag, här kommer den igen.

 

Dimma kan komma enormt fort (enstaka minuter) så det är bra att ni planerar för det, glöms ofta bort.

En radarreflektor kan vara bra att ha för att synas lite bättre. Funkar även nästan lika bra med en påse hopknycklade läsk/ölburkar i nödfall. Hissa upp påsen i masten vid dimma.

 

Trafiken är inte särskilt intensiv, så jag tycker inte det är nödvändigt att ta några omvägar för att slippa den.

 

Ha det skönt!

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den där tiden på året är det sällan några problem med väder och dimma över ålands hav,  dessutom har yrkestrafiken koll på nöjesbåtarna, och det underlättar för dom om du håller dig till farleden, eller ännu hellre parallellt med leden. Då håller du dig undan för finlandsfärjorna, och övrig trafik kommer utgå från att du håller kurs utmed leden.

Jag brukar gå mellan Tjärven och Nyhamn, och sommartid är det inga märkvärdigheter. Betydligt mer "nautiskt" vår och senhöst då jag numera  brukar åka över. Var över i våras i sydlig kuling, min 50:e gång för övrigt.

Till Åland behöver du inga speciella papper om du inte har hund med dig, körkortet duger bra. På alla år har jag bara blivit visiterad en gång längre in i Finland,  och min erfarenhet är att finska Sjöbevakningen är oerhört mycket mer proffsigare och förnuftigare än Svenska Kustbevakningen. 

Trevlig Resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att hjälpa till lite ytterligare (innan alltför många nubbar) det du oroar dig över kallas advektionsdimma.

 

Det förekommer när vattentemperaturen är betydligt högre än luftentemperaturen. Då kondenserar luften närmst vattnet.

 

Det är med andra ord inte aktuellt förens tidigast i slutet på sommaren eller mer troligt på hösten. Så om ni åker i juli så sluta oroa dig för dimma och stick iväg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Mackey:

En radarreflektor kan vara bra att ha för att synas lite bättre. Funkar även nästan lika bra med en påse hopknycklade läsk/ölburkar i nödfall. Hissa upp påsen i masten vid dimma.

En påse med ölburkar kan fungera bra men är inte helt pålitlig. En riktig radareflektorer är bättre, den klassiska modellen kostar 300 kr och fungerar bra om den hängs i "regnfångarläge". Fälls ihop till ett platt paket. Skulle det komma dimma så kan jag försäkra att det känns mycket bättre att ha en radarreflektor.

Något att tuta med är inte dumt heller.

AIS kan är väldigt vettigt men kanske inte nu. Men får ni smak för sådan här segling så är det absolut något att satsa på. Men det ska vara en transponder dvs en som sänder.

Fö tycker jag planeringen verkar genomtänkt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Något att tuta med är inte dumt heller.

Det måste man väl ha i dimma om jag inte minns fel.

 

Vi har en löjlig plasrlur som låter som en brölande elefantunge och dom man inte orkar hålla på att blåsa i varje minut.

 

Kopplar man den till den elektriska gummikajaksuppblåsaren blir det bätter skrik i pipan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Mackey:

man inte orkar hålla på att blåsa i varje minut.

Det räcker varannan minut ;)

På min båt sitter en enkel elektrisk tuta men den låter.

Min VHF har inbyggd tuta, det enda som behövs är en extra högtalare. Har också timer för att tuta varje eller varannan minut, kan även låta som en skeppsklocka mm. Väldigt praktisk men jag inte använt funktionerna ännu. 

Viktigast är att man kan ge order till fördäcksgastarna.

Den kostade obetydligt mer än en standard VHF och har en del andra fördelar vilket var den huvudsakliga anledningen till att jag köpte just den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Egentligen räcker inte svenskt körkort som identifikationshandling inom Schengen då det inte anger medborgarskap. 

Men talar man god svenska brukar det gå bra ändå.  

 

Angående AIS så finns ju en hel del appar och sidor med live-AIS. Funkar ju inte utan internet men avbrottet är inte så långt och fartygens fart och destination visas ju. Så med lite enkel huvudräkning vet du exakt vilka fartyg som kan komma i din närhet. 

Själv är jag glad för Seapilot där alla AIS:er syns i realtid. 

 

Själv går jag över från Understen till Signilskär/Eckerö. Där ser man ju över till andra sidan. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev coppertail:

Egentligen räcker inte svenskt körkort som identifikationshandling inom Schengen då det inte anger medborgarskap. 

Stämmer, men inom Norden har vi den nordiska passunionen där nordisk legitimation (som inte behöver visa medborgarskap) gäller vid gränsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Mackey:

Stämmer, men inom Norden har vi den nordiska passunionen där nordisk legitimation (som inte behöver visa medborgarskap) gäller vid gränsen.

 

Ok. Just ja. 

Enda gången jag behövt visa körkortet i Finland var faktiskt i februari i år då jag hade lite ”otur” med att följa gps:ens anvisningar i Helsingfors och kom åkandes förbi en polispatrull i spårvagnsfältet....  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack så mycket för alla svar! Toppen med olika synpunkter när man planerar en rutt man inte åkt tidigare. Bra länk Mackey, där fanns mycket bra info. Det verkar som att det finns massa fina platser i Ålands skärgård, vi får nog åka fler gånger. Du och ni andra som har skrivit har nog rätt, det behövs antagligen inga fler svar angående det juridiska. Skönt att det verkar vara så enkelt. Jag är lite förvånad över att det inte behövs några papper för båten faktiskt!

 

Toppen med Marinwiki. Både för Åland och andra platser. Jag ska se till att lägga till några naturhamnar.

 

Just det, tuta är bra att ha. Jag har ingen batteridriven tyvärr, bara gastuta. Den räcker inte hur länge som helst men den hörs i alla fall bra. Man kan ju ha med sig en reservbehållare eller två med extra gas. Blåshornen verkar höras för dåligt för att vara till någon nytta. Eller är det någon som har hittat ett som låter tillräckligt högt för att vara till användning?

 

Bra idé med AIS via internet när man ändå är så nära land hela tiden och har täckning stor del av vägen! Det ger lite extra trygghet vid dålig sikt (så länge man har täckning). Och som du säger, har man koll strax innan täckningen går förlorad kanske den översiktsbilden man får då räcker tills man har täckning igen. Hur länge är man utan täckning på Ålands hav egentligen? Bygger förresten apparna på samma in-data i form av AIS-mottagare, eller skiljer det sig åt, och därmed vilka fartyg som visas på skärmen?

 

Precis, advektionsdimma är problemet, men den uppstår som jag förstår det över kallt vatten, det är ju kondens som ger upphov till dimman. Så det är störst risk på våren och under den tidiga sommaren. Det är bland annat därför vi inte åkt tidigare under året.

 

Vi köpte faktiskt tre sådana där avlånga radarreflektorer när Biltema reade ut dem för 50 kronor styck och tänkte montera en i varje toppvant precis under spridarna och en i akterstaget. Det hade kanske varit bättre med den diamantformade varianten men på det här viset slapp vi montera en separat stång för reflektorn. Om dimman kommer kanske vi hissar ölburkspåsen med! Och blöter ned seglen.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev A23:

Blåshornen verkar höras för dåligt för att vara till någon nytta. Eller är det någon som har hittat ett som låter tillräckligt högt för att vara till användning?

Det horn vi har är i röd plast och hörs, men man orkar inte blåsa tillräckligt länge och mycket...

Funkar som sagt om man kopplar det till den elektriska pumpen till kajak/jolle.

 

39 minuter sedan skrev A23:

Precis, advektionsdimma är problemet, men den uppstår som jag förstår det över kallt vatten, det är ju kondens som ger upphov till dimman. Så det är störst risk på våren och under den tidiga sommaren. Det är bland annat därför vi inte åkt tidigare under året.

Oavsett vilken typ av dimma det rör sig om är det bra att vara förberedd.

Jag har råkat ut för "snabbdimma" på vattnet mitt i sommaren ett par gånger. Båda gångerna under  soliga sköna dagar i ytterskärgården och så plötsligt att inga förberedelser hanns med. Sikt mindre än 10 meter.

 

Efter en tid försvann dimman nästan lika plötsligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev A23:

 

Precis, advektionsdimma är problemet,

och under den tidiga sommaren. Det är bland annat därför vi inte åkt tidigare under året.

 

 

A23 du har rätt, jag fick det om bakfoten när jag sa sensommar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev A23:

Vi köpte faktiskt tre sådana där avlånga radarreflektorer när Biltema reade ut dem för 50 kronor styck och tänkte montera en i varje toppvant precis under spridarna och en i akterstaget.

De är inte så bra men med tre så syns du.

På min båt att det en sådan permanent i akterstaget, ha tänkt köpa en till men då var de slut!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-16 vid 21:53 skrev Mackey:

Stämmer, men inom Norden har vi den nordiska passunionen där nordisk legitimation (som inte behöver visa medborgarskap) gäller vid gränsen.

 

Jaha, kanske det. Men inte alltid och de flesta av oss kanske inte har en aning om eller när Nordiska passunionen tillfälligt är satt ur spel.

 

Min bättre hälft är av födsel och ohejdad vana finländsk medborgare, som dock har bott i Sverige i hela sitt liv, nästan. (på grund av mig, säger hon...) För några månader, våren 2019, sedan skulle hon hälsa på sina föräldrar, boendes i Finland. Hon köpte biljett hos ett känt rederi, tog sig till hamnen och blev välkomnad ombord. Så småningom åkte hon tillbaka till färjeläget på finska sidan och blev återigen välkomnad ombord på båten. Båten anlände så småningom svensk hamn och hon skulle gå av båten. Men se där blev det stopp, hon blev beordrad att uppvisa identitetsbevis. Sverige hade nämligen infört så kallade tillfälliga gränskontroller och då måste man kunna styrka medborgarskapet. Hon visade sitt körkort men det dög inte eftersom det inte egentligen är en giltig resehandling/identitetsbevis. Vid tillfällig gränskontroll gäller tydligen särskilda regler och bevisbördan ligger på resenären. Tur nog så hade hon passet med sig också så allt avlöpte väl och hon återvände, välbehållen men lite irriterad, till mig med mina taxfree-varor. 😊

 

När det gäller resehandlingar, även inom Nordiska passunionen, gäller följande:

"Polismyndigheten bestämmer var och hur gränskontroll ska genomföras och kontrollerna ska anpassas till vad som nödvändigt för att värna allmän ordning och inre säkerhet. Polisen kontrollerar att du har giltiga resehandlingar med dig.

Giltiga resehandlingar för svenska medborgare: Pass, Nationellt id-kort, Giltigt körkort utfärdat i ett nordiskt land accepteras oftast vid resor inom Norden. Observera att det är du som resenär som har ansvaret för att kunna styrka att du är nordisk medborgare."

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/granspolisen/tillfallig-granskontroller/

 

"Resedokument är pass och identitetskort. Du kan ansöka om dem hos polisen i Finland. Ett körkort är inte ett resedokument eller något officiellt identitetsbevis."

"Mellan Finland, Sverige, Norge, Danmark och Island råder fri rörlighet för personer. Som nordisk medborgare behöver du inget resedokument då du reser i de nordiska länderna.  Vid behov ska du dock kunna styrka din identitet och ditt medborgarskap."

https://um.fi/pass-och-andra-resedokument-finska-medborgare

 

"Om du är EU-medborgare behöver du inte visa ditt id-kort eller pass när du reser mellan två Schengenländer.

Du behöver inte visa upp ditt pass vid gränserna inom Schengenområdeten , men det är alltid bäst att ta med sig passet eller id-kortet eftersom du kan behöva styrka din identitet om du till exempel blir stoppad av polisen eller om du ska flyga. Schengenländerna får ha regler om att du måste ha med dig id-handlingar när du vistas där.

Tänk på att det bara är id-handlingar som utfärdats av nationella myndigheter som är giltiga. Körkort, skattekort eller andra slags id-kort är inga giltiga resehandlingar eller identitetsbevis."

"Enligt Schengenreglerna får medlemsländerna under särskilda omständigheter, vid hot mot den allmänna ordningen eller den inre säkerheten, införa tillfälliga gränskontroller."

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/index_sv.htm

 

Nu är väl detta sällan ett scenario för en semesterseglande familj på Ålands hav. Men icke för ty, passet kan vara bra att ha...

 

A23: Fair winds! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev Volvo_Penta:

- - -

"Om du är EU-medborgare behöver du inte visa ditt id-kort eller pass när du reser mellan två Schengenländer.

Du behöver inte visa upp ditt pass vid gränserna inom Schengenområdeten , men det är alltid bäst att ta med sig passet eller id-kortet eftersom du kan behöva styrka din identitet om du till exempel blir stoppad av polisen eller om du ska flyga. Schengenländerna får ha regler om att du måste ha med dig id-handlingar när du vistas där.

Tänk på att det bara är id-handlingar som utfärdats av nationella myndigheter som är giltiga. Körkort, skattekort eller andra slags id-kort är inga giltiga resehandlingar eller identitetsbevis."

"Enligt Schengenreglerna får medlemsländerna under särskilda omständigheter, vid hot mot den allmänna ordningen eller den inre säkerheten, införa tillfälliga gränskontroller."

https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/entry-exit/eu-citizen/index_sv.htm

 

Nu är väl detta sällan ett scenario för en semesterseglande familj på Ålands hav. Men icke för ty, passet kan vara bra att ha...

 

A23: Fair winds! 👍

För att utöka reseområdet o färdsätt lite - en allmän varning!

 

Även inom Schengen är det inte alltid det fungerar med nationellt ID-kort. Det finns avvikelser vid resor till enskilda länder.

Vid ett tillfälle hade vi lämnat våra pass till en ambassad för att få visum för en resa (utanför Europa). Frugan skulle flyga till Dublin och tog med nationellt ID-kort till flyget. Vid gaten blev det stopp. Till Irland gäller bara pass som giltig resehandling för svenska medborgare vid resa från Sverige. Hon kunde flugit till Kastrup o vidare till Dublin med ID-kortet, från Danmark gäller andra regler - även för svenska medborgare,  men då hade hon missat så stor del av arrangemanget i Dublin att hon åkte direkt hem igen....  (Tillfälligt pass hann inte ordnas före avgång)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast Irland är utanför Schengen, så jag förstår inte vad du ville ha sagt med detta...
 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi åkte över i slutet av juli, och slapp dimman! Blev inte heller kontrollerade på något sätt.

 

Vägen vi tog var Söderarm- inloppet vid Nyhamn och vi höll oss rejält till styrbord om farleden. Enkel och trygg etapp, men vinden svek så vi fick gå för motor största delen av vägen. På tillbakavägen seglade vi Marhällan - Söderarm pga att det var den kortaste vägen för oss som låg i Mariehamn och skulle till Söderarm, men då korsade vi yrkestrafiken lite märkligt så det skulle nog vara en sämre väg vid dålig sikt.

 

Vi fick faktiskt lite nytta av I-AIS på mobilen på tillbakavägen, eftersom den hjälpte oss att avgöra kursen på en färja från Viking Line och vi insåg att vi inte behövde ändra kurs. Den hade sett oss så det var ingen fara, men skönt att veta.

 

Jag tyckte Åland var ett perfekt resmål för den som seglat runt i ytterskärgården några år och vill prova något som är nytt men ändå enkelt, nära och som inte kräver allt för mycket förberedelser jämfört med att segla i ytterskärgården. Fantastiskt fint på Rödhamn och i Mariehamn, och en alldeles lagom överfart som känns spännande, men inte allt för spännande!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul med lite återkoppling och roligt att det blev en trivsam seglats.

 

Även med motorbåt funkar Åland bra tycker jag. Det är inte allt för långt över öppet hav så man hinner över även om det blåser upp efter att man givit sig av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...