Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
MinbusNimbus

3 strömbrytare i båten?

Rekommendera Poster

En fråga som jag egentligen aldrig reflekterat över utan bara gjort i alla år: I vår båt så har vi 4 batterier, två start och två förbrukning. Vi har två stycken huvudströmbrytare och mitt emellan dessa sitter en switch - on/off. Alltid när jag bryter strömmen så vrider jag båda brytarna till off samt switchen till off. Och vice versa förstås när jag slår på strömmen i båten.

 

MEN vad är det jag gör egentligen :-) ? Jag inser att jag har ingen koll, jag bara gör det på autorutin.

 

Vad är switchen mitt emellan till för och varför två huvudbrytare? Vi har även landström/inverter om det har någon betydelse.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför gör du så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gissar att de två sidobrytarna är för vardera batteribank. Huvudströmbrytaren ligger mellan båda bankarna och resten av elsystemet. Testa att bara slå på en av sidorna och se om du får ström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Vad är switchen mitt emellan till för och varför två huvudbrytare? Vi har även landström/inverter om det har någon betydelse.

Troligen en switch till startbatteriet och en till husbatteriet.

Den tredje är troligen till för att kunna nödstarta med husbatteriet, det förutsätter att det finns ett skiljerelä. Är det riktigt dumt gjort så slår man till den switchen för att ladda husbatteriet.

Tejpa den tredje switchen så att den inte slås till av misstag.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Troligen en switch till startbatteriet och en till husbatteriet.

Den tredje är troligen till för att kunna nödstarta med husbatteriet, det förutsätter att det finns ett skiljerelä. Är det riktigt dumt gjort så slår man till den switchen för att ladda husbatteriet.

Tejpa den tredje switchen så att den inte slås till av misstag.

 

8 timmar sedan skrev bhemac:

Troligen en switch till startbatteriet och en till husbatteriet.

Den tredje är troligen till för att kunna nödstarta med husbatteriet, det förutsätter att det finns ett skiljerelä. Är det riktigt dumt gjort så slår man till den switchen för att ladda husbatteriet.

Tejpa den tredje switchen så att den inte slås till av misstag.

Detta var också min tanke när jag läste din fråga. Om det nu är så, så verkar det vara en synnerligen korkad koppling. Men för att ta reda på hur det ligger till dår du följa kablarna från denna tredje strömbrytare och se hur det är kopplat.

Om man nu vill kunna starta motorn från förbrukarbatterierna när startbatterierna är urladdade är det nästan bättre att ha en(!) startkabel ombord, och koppla ihop pluspolerna (minus är redan ihopkopplat) så vet man vad man gör och glömmer inte att koppla isär grupperna.

Jag har faktiskt en liknande korkad koppling i min båt, men där finns det även ett reservbatteri inkopplat, men i den "strömbrytaren", huvudbrytaren, eller mer korrekt "batterifrånskiljaren" sätter jag aldrig i nyckeln.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag installerade ”nödstart brytare” förra året för att kunna starta motorn innan jag fått monterat nytt motorbatteri.

Ser denna nödstartbrytate som en säkerhetspryl, startkabel för nödkoppling på vår båt kräver att jag skruvar bort en durk och sedan demonterar lock till batterilådan vilket tar en stund att göra. En gastät brytare tar 1 sekund att slå till.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara vettigt med en nödstartbrytare, bara den inte kan slås till av misstag som ju händer ibland med sådana där 0-1-2 brytare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Kan även vara en separat brytare för kyl och värmare. Så är det kopplat i min Aquador.

En tredje brytare som ser annorlunda ut, som går förbi huvudbrytarna.

 

 

Redigerad av Daniel71

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan även vara en minusbrytare för att isolera motorminus från båtminus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för inläggen!!

 

Nu har jag kollat lite mer och helt klart verkar det vara en brytare per batteriset - dvs en för start och en för förbrukning. On-off switchen i mitten tycks vara Alternator om man får tro etiketten på batteri-isolatorn från Volvo Penta. Vad den nu gör?

 

Som ni ser på bilden så testade jag att endast vrida på den ena (samt hade switchen på "On". Då hade jag förbrukningsel (dvs kylskåp, tryckvatten etc) men instrumentpanelen var död så jag hade ingen möjlighet att se volten. Antar att allt på instrumentpanelen helt drivs av startbatterierna? Och volten som visas där är endast starten?

 

Genom att bryta av startbatterierna när man ligger i hamn så är väl detta ett idiotsäkert sätt att försäkra sig om att alltid ha kräm kvar i startbatterierna? Dvs skulle jag dra slut på förbrukningsbatterierna så har jag åtminstone starten kvar och kan komma hem :-) ? Eller kan något gå snett med denna setup? 

brytare.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Genom att bryta av startbatterierna när man ligger i hamn så är väl detta ett idiotsäkert sätt att försäkra sig om att alltid ha kräm kvar i startbatterierna? Dvs skulle jag dra slut på förbrukningsbatterierna så har jag åtminstone starten kvar och kan komma hem 🙂 ? Eller kan något gå snett med denna setup? 

 

Borde inte behövas då skiljerelät inte tillåter att förbrukarna tar från startbatterierna om allt är kopplat rätt. Men för säkerhets skull kan du bryta starten.

Den där mittenbrytaren till generatorn förstår jag inte riktigt. Den kan du ha alltid ha stående på on utan problem, även när du inte använder båten.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snälla, skriv inte "volten" skriv "spänningen" (den mäts i enheten volt, V).

Volten i bestämd form är kanske något som används inom gymnastiken, vad vet jag... :)

 

Nåväl:

För att fortsätta att kunna svara på dina funderingar hade ju varit bra med en bild av baksidan av den panelen, så att man kan se hur dessa "huvudbrytare" (heter egentligen "batterifrånskiljare" men det är få som använder det ordet) är kopplade.

Vi är nu några som gissat att en är still startbatterierna, en är till förbrukningsbatterierna, och den i mitten kopplar ihop dessa två grupper, alltså en nödkrets om man skulle kört slut på startbatteriet. Om det är så är det dumt att ha denna mittersta i läge "on/på" annat än i nödfall, då man i hamn förbrukar från båda batteribankerna och om man har en himla otur och förbrukar mycket ström kan få båda dessa urladdade.

 

Någon gissade också att en av dessa batterifrånskiljare var kopplad på minussidan och isolerade då den sidan...  Kan ju vara bra i vissa lägen.

 

Den blåa grejen med kylflänsarna på och texten "Volvo Penta" är något vi här kallar för "dubbeldiod" måhända har den ett annat namn i Volvo Pentas reservdelskatalog.

Den fungerar som två backventiler, plus från generatorn kommer in i mitten (om jag minns rätt) och de andra två är till varsin batteribank. Generatorn kan ladda båda batteribankerna samtidigt, men strömmen kan bara gå åt ett håll (diod=backventil) ut mot batterierna, inte tillbaka till generatorn och det fiffigaste, ingen ström kan flyta mellan batterierna.

En idiotsäker koppling, man behöver inta vara rädd för att förbruka startbatteriet i hamn (om nu det är riktigt kopplat).

Man vill alltså när man har två (eller flera batteribanker) undvika att strömmen flyter mellan batterierna när man ligger i hamn och inte har någon laddning från generatorn.

 

Litet mycket förenklad ellära:

Spänning mäts i volt V, om man tänker sig en vattenslang så motsvaras spänningen av trycket i slangen. Flödet i slangen motsvarar strömmen i ledningen, ström mäts i ampere A.Om man knickar vattenslangen blir det ett motstånd, elektriskt motstånd mäts i ohm [omegatecken], (saknar sådant på mitt tangentbord). Om man kickar en elledning blir det dock inget motstånd, men om man kopplar en förbrukare av något slag, lampa, elmotor, GPS eller vad du vill så utgör då den inkopplade apparaten ett elektriskt motstånd, kallas även "resistans".

 

Sedan finns det Watt, effekt, Ah, amperetimmar och en del andra enheter som kan vara bra att känna till ombord, men det tar vi en annan gång...

 

(Det finns en annan sorts ström också, den mäts i knop, och konstigt nog talar sällan båtmänniskorna om denna...):o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

elektriskt motstånd mäts i ohm [omegatecken], (saknar sådant på mitt tangentbord).

- - -

 

 

Håll tillgodo Georg_Ω

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

8 timmar sedan skrev Lintott:

 

Håll tillgodo Georg_Ω

 

 

Var/hur fann du omegatecknet ΩΩΩΩΩΩ

(Om jag skulle köpa mig en segelbåt vet jag vilken...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På en PC kan man hålla ner ALT och slå ASCII-koden för tecknet på numeriska tangentbordet. I PC-världen är gradtecken ° t ex 248, ² är 253 och Ω är 234.

 

Jag skapar fortfarande t ex sidbrytning i Word av gammal vana genom att slå ALT och 012 (ASCII för "ny sida").

Nördvarning - javisst....;-)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Û...

Vi är långt från ämnet, men ALT+234 blir till Û

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skumt, inte på mina PC. Kan kanske bero på någon defaultteckenuppsättning/font.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev IngemarE:

Skumt, inte på mina PC. Kan kanske bero på någon defaultteckenuppsättning/font.

 

Vi lämnar det, jag fann i alla fall en del tabeller med ASCII-koder, men tabeller med olika information i... kan ju testa fonterna i Wingdings vid något tillfälle också.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...