Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
bhemac

LiFePO4 övervakning

Rekommendera Poster

Jag älskar min NASA BM-1, den har tjänat mig väl under många år. Men den fungerar dåligt med LiFePO4 och engelsmännen verkar inte vilja komma med någon uppdaterad version. Ibland är de osedvanligt tröga på sin lilla ö. I vissa fall har det sin charm men inte här.

Så nu har jag köpt en Victron BMV-712. Den är liten, ful och inte direkt billig men den fungerar med LiFePO4.

Bluetooth är coolt men egentligen inget jag behöver. Däremot uppskattar jag möjligheten till larm som alltså kan tjuta innan batterierna är för djupt urladdade. Det ska även kopplas till mitt vanliga larm så jag kan få ett SMS.

Sen trillade jag dit på Victron Battery Protect. En smart pryl som kopplar bort batterierna vid för låg spänning, känns som en billig försäkring.

Sakta klafsar jag längre ut i Victron-träsket.

 

Grejerna har jag köpt via Amazon.de, priserna ligger ca 20% lägre i Tyskland dessutom får jag det fraktfritt. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev bhemac:

Jag älskar min NASA BM-1, den har tjänat mig väl under många år. Men den fungerar dåligt med LiFePO4 och engelsmännen verkar inte vilja komma med någon uppdaterad version. Ibland är de osedvanligt tröga på sin lilla ö. I vissa fall har det sin charm men inte här.

Så nu har jag köpt en Victron BMV-712. Den är liten, ful och inte direkt billig men den fungerar med LiFePO4.

Bluetooth är coolt men egentligen inget jag behöver. Däremot uppskattar jag möjligheten till larm som alltså kan tjuta innan batterierna är för djupt urladdade. Det ska även kopplas till mitt vanliga larm så jag kan få ett SMS.

Sen trillade jag dit på Victron Battery Protect. En smart pryl som kopplar bort batterierna vid för låg spänning, känns som en billig försäkring.

Sakta klafsar jag längre ut i Victron-träsket.

 

Grejerna har jag köpt via Amazon.de, priserna ligger ca 20% lägre i Tyskland dessutom får jag det fraktfritt. 

Välkommen till Victronklubben!

Köpte min via England, också mycket billigare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, Victron har en del kul prylar, verkar vara ganska genomtänkt.

 

Victron Battery Protect

Detta är en riktigt smart pryl. Den bryter bort batteriet när spänningen blir för låg eller för hög. Vilken spänning den ska bryta vid ställer man in via Bluetooth. Det finns en utgång för ett larm och man kan ansluta en brytare för fjärravstängning.

Passar både till LiFePO4 och vanliga blybatterier. Flera smarta funktioner som tex fördröjt larm mm.

Går även att koppla ihop med en BMS.

Den jag valt är på 100A kontinuerligt (600A i 30 sek) och kostar 675 kr från Tyskland.

Prisvärt tycker jag.

 

Ev får den ersätta batterifrånskiljaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man vill skydda sina batterier på cellnivå så finns GWL CMP. Den övervakar varje cell och om någon cell får för hög spänning så aktiveras en kontakt kan manövrera ett relä som kopplar bort laddningen. Eller om någon cell laddas ur för mycket så kan ett annat relä koppla bort lasten.

Det finns en lysdiod för varje cell som visar vilken cell som ligger högst resp lägst.

Kostar ca 1700kr  inkl moms.

Lämpliga 100A latchande relän dvs som inte drar ström normalt, kostar 140kr/st.

Som relä för att bryta lasten kan man använda Victron Battery Protect så har man dubbel säkerhet mot djupurladdning.

Verkar vara en vettig pryl.

https://www.ev-power.eu/Battery-Management/GWL-Cell-Performance-Monitor.html?cur=1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En lite omarbetad version där huvudkomponenten är GWL Cell Performance Monitor

Denna enhet håller koll på varje cell och kopplar bort laddning resp uttag om någon cell gär över eller under inställd spänning. De två voltmetrarna visar lägst resp högst cellspänning.

Huvudreläna är bistabila dvs drar bara ström vid till eller frånslag. HÄR!

Om CPM ser att någon cell har för låg spänning kopplar relät "Kraft" ifrån. Har inte spänningen stigit inom 30 sek så kopplas "Last" bort och då är all belastning bortkopplad. Laddningen kopplas bort på liknande sätt, först "Sterling" (Motor&Vind), sen solladdningen.

Victron Battery Protect är ev lite overkill men jag hade den lite extra säkerhet är aldrig fel. Dessutom fungerar den som huvudbrytare.

Här finns ingen balansering inritad men DENNA. Det är en enkel och billig balansering, nackdelen är att den barar balanserar med max 1,7A. Så för att balansera måste batteriet tas "ur drift" och matas, antingen med en nätdel 1,7A@14,6V eller så har man en DC/DC-omvandlare som matas från startbatteriet. Balanseringen tar några timmar. Enligt min erfarenhet så räcker det mer än väl att balansera ett par gånger per år.

 

 

CPM_u_balans.png

  • Tack 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Söker förtvivlat om mer info om CBM1 i form av kopplingsschema etc. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Dadid:

Söker förtvivlat om mer info om CBM1 i form av kopplingsschema etc. 

Finns pdf-manual under "Documents"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Finns pdf-manual under "Documents"

Inte i min dator/webbläsare.....

Kan du lägga in en direktlänk till CBM-manualen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Dadid:

Inte CPM, CBM. Tack ändå för ett bra försök.

Jag läste också fel.

Balanseringsmodulen CBM1 saknar manual.

Funktionen är ganska enkel:

Kortsluter när spänningen går över 3,60V.

Brinner upp när strömmen blir mer än 1,7A. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev bhemac:

Jag läste också fel.

Balanseringsmodulen CBM1 saknar manual.

Funktionen är ganska enkel:

Kortsluter när spänningen går över 3,60V.

Brinner upp när strömmen blir mer än 1,7A. 
 

- En per modul?

- Ansluts parallellt med laddare till plus och minus på batterimodulen vid balansering?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev bhemac:

Jag läste också fel.

Balanseringsmodulen CBM1 saknar manual.

Funktionen är ganska enkel:

Kortsluter när spänningen går över 3,60V.

Brinner upp när strömmen blir mer än 1,7A. 

Kan de sitta permanent på cellerna om normala laddningen hålls under 14,4V och balanseras med alla "vanliga laddare" och laster urkopplade och ersatta av ett strömaggregat på ca 14,5V max 1,7A?

 

Jag uppfattar funktionen som att CBM1 "förbrukar" 3,60V så att övriga celler inte får för mycket spänning om allt sitter i serie när balanseringen sker och CBM kortsluter. Är det korrekt uppfattat?

 

Jag såg att CBM även kan parallellkopplas för att balansering ska kunna ske vid högre strömstyrka (X * 1,7A ). Då bättras ju även redundansen på om något kort havererar o brinner upp. Korten var ju rätt billiga så en extra omgång märks knappt på fakturan för ett LiFePO4-paket.

 

Sitter dina kort i separat låda bredvid batteripacken? De lär väl kräva lite ventilation om de ska bränna bort 1,7A. (Om jag fattat rätt så borde det bli nästan 25W som blir värme o ska ventileras bort.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Lintott:

Kan de sitta permanent på cellerna om normala laddningen hålls under 14,4V och balanseras med alla "vanliga laddare" och laster urkopplade och ersatta av ett strömaggregat på ca 14,5V max 1,7A?

Som jag fattat det, ja. Man ställer CPM för 3,5V, blir laddningen högre så stängs den av. Med 3,5V per cell så får laddas batterierna till mer än 95%.

När det finns att balansera (det ser man på voltmetrarna) så stänger man av CPM och kopplar till en annan spänningskälla, typ den på bilden nedan, den har inställbar spänning och ström.

 

Man kan parallellkoppla fler CBM1 för att kunna balanser med högre ström men det lär inte bli aktuellt.

CBM1 har jag inte köpt ännu men de kommer nog sitta separat utan låda.

Nackdelen med denna lösning med att balanser med en relativt låg ström är att man inte kan ladda hårt, typ laddström är lika stor som batteriets kapacitet. Den laddning jag kan få till är knappt 90A dvs en ganska säker laddning. Bussar har behov att kunna ladda vid hållplatser, men det behovet har inte jag.

 

Så här tror jag det är:

BMS123 är en bra lösning men den kostar ca 4300kr inkl nödiga relän. Det är ganska dyrt. Alltså skapar man ett eget system med CBM1 och CPM, total kostnad 1800kr.

Behovet att kunna balansera är i de flesta fall väldigt litet, jag har inte sett något behov. Däremot vill jag ha en bra övervakning av cellerna och det får man med CPM. Det finns tydligen möjlighet att kunna koppla in en Arduino el likn för att få en mycket sofistikerad övervakning. Om man nu har tid med sådant.

 

 

 

DC-DC Step Up Down.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

Kolla in denna:

Om jag blev så mycket klokare vet jag inte.

Men, tittar jag på mina drönarbatterier (LiPO) så finns ett klart behov av att balansera. Men man plågar de ganska ordentligt. Båtens LiFePO4 har mycket liten skillnad i cellspänning. 

Det är ju enkelt att kolla, mät varje cell för sig.

--

Har en batteripack med fyra LiFePO4, 20Ah till div projekt. Nu mätte jag dem, 3,34V i alla celler. Aldig balanserat och laddas med en enkel Biltema laddaree.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns mängder med lösningar för övervakning och balansering av battericeller, jag har pysslat mycket med det i olika konstellationer och har bra erfarenheter med ett par produkter från Deligreenpower i Kina.

 

Senast byggde jag ett batteri till elmotorn till gummibåten, ca 12 v, 80 AH, och ca 5 kg. Består av 100 18650 celler och nedan "burkar".

 

De har en produkt för övervakning som håller koll så att man inte laddar eller laddar ur för mycket, och att man inte tar ut för mycket ström. 

https://www.aliexpress.com/store/product/Deligreen-4S-120A-200A-12V-PCM-PCB-BMS-for-3-2V-LiFePO4-3-7V-LiNCM-battery/4700070_32983002844.html?spm=2114.12010612.8148356.5.40117807vGXQPH 

 

Och för balanseringen:

https://www.aliexpress.com/store/product/QNBBM-4S-12V-Active-Battery-Equalizer-Balancer-BMS-for-LiFePO4-LiPO-LTO-NCM-LiMN-18650-DIY/4700070_32968166777.html?spm=2114.12010612.8148356.1.321b319dufTowm 

 

Fungerar väldigt smidigt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev jonas2307:

ett par produkter från Deligreenpower i Kina.

Intressant men kanske inte så billigt, kostar ca 1600 kr + ev moms/frakt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev bhemac:

Intressant men kanske inte så billigt, kostar ca 1600 kr + ev moms/frakt.

Absolut, det är inte den billigaste lösningen, jag ville bara visa att det finns alternativ.

Speciellt som jag är lite nördig avseende batterilösningar själv...

Beroende på hur dyra celler man använder, och hur många, så kan övervakningen bli en liten eller stor del av kostnaden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev jonas2307:

Absolut, det är inte den billigaste lösningen, jag ville bara visa att det finns alternativ.

Det är bra, jag har kollat en hel del och eftersom jag är snål vill jag inte lägga ut mer pengar än nödvändigt.

Någon vettigare lösning än CPM har jag inte hittat men det kan kanske finnas.

De viktigaste funktionerna tycker jag är:

  • Stänga av uttag och/eller laddning när en eller flera celler ligger utanför sitt arbetsområde.
  • Stänga av. i två steg tex först oviktig last och sedan resten.
  • Visa spänningen för den mest resp minst laddade cellen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag mätte jag mina LiFePO4 som varit urkopplade ett antal månader. Ligger mellan 3,26 och 3,28V - utan balansering.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
41 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

Mina celler har legat orörda i flera år. Status nu.

 

Hur läser man? ID=batteri nr och Cell1 osv, de enskillda cellerna i varje batteri. Eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rätt. Varje rad är ett batteri med fyra celler. Batterierna ska jag koppla 4S2P. Det är begagnade 110 Ah-batterier som använts c:a 50 cykler för några år sedan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad behöver man komplettera med för övervakning om man köper ett sådant batteri? Det är ju billigare än det agm carbonbatteri som vi har i båten. Jag kan ingenting om LiFePO4 och missar kanske något viktigt men tycker det känns billigt även om det är danska kronor. https://www.vivaenergi.dk/solcelle-webshop/LiFePO4_batteri/2016-12V-100ah-lithium-bt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev Botved:

Vad behöver man komplettera med för övervakning om man köper ett sådant batteri?

Inget om jag förstår det rätt. Det absolut viktigaste för dessa batteri är att man inte laddar ur för mycket. Nästa viktigast är att inte överladda. Detta batteri ska inbyggt skydd mot detta. Dessutom finns en app för övervakning.

6200kr ÄR billigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev bhemac:

Inget om jag förstår det rätt. Det absolut viktigaste för dessa batteri är att man inte laddar ur för mycket. Nästa viktigast är att inte överladda. Detta batteri ska inbyggt skydd mot detta. Dessutom finns en app för övervakning.

6200kr ÄR billigt.

Känns kanske "för" billigt? Vi har 2st agm 100ah carbon av samma typ som nedan länk och det känns ju kanske som ett korkat köp om man jämför? Vi köpte från Mastervolt men hittar ingen länk dit.

https://www.jrltrading.se/stromforsorjning/batterier/xtreme-carbon-batteri-100ah/

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 minuter sedan skrev Botved:

Känns kanske "för" billigt?

Ja kanske men inte helt omöjligt. Men man vet ju inte kvalteten på de ingående komponenterna förrän flera har testat.

 

Efterklok är alltid lätt att vara. Mastervolt är bra grejer men inte alltid billiga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...