Gå till innehåll
onsdag 24 april 2024
Kane

Mindjup mellan Farstalandet och Ingarö?

Rekommendera Poster

Någon som vet minsta djup i "kanalen" mellan Baggensfjärden och Strömma kanal?

 

image.png.6e76bcf74412b27e80e9ac1eeba16bf4.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet ej men vet att jag kollade för något år sedan och då var det på gränsen för att jag skulle kunna komma igenom med 1,15 i djupgående och eftersom det också var lågvatten så var valet lätt. 

Kolla hur djupt den Strömma båt går som brukar gå där. Gissar att det är ett optimalt djupgående. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, jag visste inte att Strömmabåtar går där. Då borde det funka med mindre än 1 meters köldjup.

Ser att det är -2 cm i Värtan och att Hammarbyslussen rapporterar -14 cm i vattenstånd idag. Så ganska nära normalt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läser nu i Hydrographicas Hamnguiden 8 att båtar med djupgående <1,5 meter kan gå via Kolström som passagen kallas. Provar i morgon.......😎

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förlåt en dum fråga här men brukar inte rätt sjökort och ekolod samt gps visa hur djupt det är??:rolleyes: 

 

Och vet man då sin båts köldjup så kan man ju räkna lite på det? Men sedan spelar ju dagens vattenstånd in en del och det står ju inte på kortet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha, GPS'en visar nog inte vattendjupet men positionen kanske......😀

 

Återkommer i morgon kväll med rapport om Garminplottern och ekolodet är synkade.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tagit mig den vägen med segelbåt o 1,25 i djupgående utan att ha grundkänning. Jag var mer orolig för bron men kom under med ca 10 m masthöjd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått igenom med en RJ85:a för ett par år sedan, men det var rätt svettigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag har gått där flera gånger på den tiden jag hade segelbåt, jag räknade med 1,2m.

Det var inga problem då.

Redigerad av vega1959

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Turen avklarad. Uppgifterna stämde ganska väl, 1,7 meter på långa sträckor som minst.

Dock när jag svängde österut efter Näsudden nedanför Lagnöhuvud, var det 1,3 meter ett litet tag.

60 sjömil avklarat idag i strålande solsken......😊

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev MinbusNimbus:

Gick du även genom fisksundet gissar jag? Där är det som mest kritiskt.

 

Japp, där gick jag men där var det typ 1,6-1,7 meter så där var det inga konstigheter. Det var efter det mot Strömma som det blev 1,3 meter en bit.

Kanske genade lite mycket i förhållande till farledskurvan.

image.png.44fdd5eceb8116516c002b89f2004b31.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ahh, ok. Är det streckande din väg eller utmarkerad farled? Det ligger ju en undervattensten där ja. Den vill man helst undvika. Var det när du vek av från den streckade leden och gick närmre land som det var 1.3?

 

Tänkte ev gå där på midsommar. Vi sticker ca 0.95 (Nimbus 26 Epoca). Har gått där en gång tidigare men det var ett par år sedan och vill minnas att jag gjorde samma som du....tog extra höjd för stenen. Men det gick ju bra då ialla fall. Men man vet ju inte hur nära botten drevet är :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sen kan det ju finnas värre stenar åt andra hållet, bara att ingen "hittat" dem än... :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev MinbusNimbus:

Ahh, ok. Är det streckande din väg eller utmarkerad farled? Det ligger ju en undervattensten där ja. Den vill man helst undvika. Var det när du vek av från den streckade leden och gick närmre land som det var 1.3?

 

Tänkte ev gå där på midsommar. Vi sticker ca 0.95 (Nimbus 26 Epoca). Har gått där en gång tidigare men det var ett par år sedan och vill minnas att jag gjorde samma som du....tog extra höjd för stenen. Men det gick ju bra då ialla fall. Men man vet ju inte hur nära botten drevet är 🙂

 

Den streckade linjen är från Eniros sjökort på nätet. Kommer inte ihåg om det var samma i min Garminplotter. Jag sticker 95 cm fullt nertrimmat, körde dock lite upptrimmat i lördags vid den passagen.

Redigerad av Kane
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I mitt gamla Garminkort i datorn så ser det ut så här

bild.png.aa6f676e1ddad48d774e0a5ec7858c67.png

När jag markerar stenen så anges djupet till 2,2 m så det verkar vara en undervattenssten och ingen grynna. Stenen anses väl vara farlig att komma nära så den angivna rekommendationen 1,6 m för leden är nog med tilltagen säkerhetsmarginal.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tror det bör vara helt safe att gå utmed leden. Har än så länge inte hört talas om någon som kört fast där. Och som sagt... M/S Strömma Kanal tuffar ju på. Men hon sticker ju ovanligt lite för sin storlek. Endast 1.1 meter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har gått där både med en H-båt  sticker 1,3 det är dy mestadels så man känner ibland att  det suger fast lite om vattenståndet är lågt. Även B31 gick bra som sticker 1,70 men vi valde lite fel väg i dyviken för att inte fastna men en trevlig motorbåtsbesättning  drog loss oss.

Vi hade ingen mast på men vi satt fast så löst så hade masten varit på så hade det nog räckt med att hänga lite i bommen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...