Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
raol

Få slang att sluta tätt vid länspump?

Rekommendera Poster

I sittbrunnen sitter en manuell länspump, och jag har monterat på slangar i rätt dimension. Eller snarare, den närmaste som finns, för uppenbarligen kunde slangen varit en millimeter smalare. Slangarna sitter fast, och jag har dragit på slangklämmor ordentligt. Men det läcker ändå lite mellan slang och rör när pumpen jobbar. Hur tätar jag bäst? En bit cykelslang mellan, skulle det kunna funka?

Pumpen är av den här generella typen, men inte just den modellen. Rören för slangfästning ser dock lika ut.

https://www.marindepan.se/webshop/produkt/battillbehor/vvs/pumpar/lanspumpar-manuella/lanspump-manuell
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Cykelslang funkar säkert, man tar vad man har. Själv har jag t.ex. våtrumssilikon och bt multibond att välja på.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tror jag att

25 minuter sedan skrev trewq:

Cykelslang funkar säkert, man tar vad man har. Själv har jag t.ex. våtrumssilikon och bt multibond att välja på.

Då skulle jag föredra cykelslang - vill man demontera slangen i framtiden är det bättre med något som inte är limmande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vulktape annars. På stosen, slangen utanpå, tänkte jag. Men cykelslang är nog bättre. Särskilt om du kan få tag i en som är lite smalare än stosen så du slipper ha den dubbelvikt nånstans.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vulktejp brukar fixa sådant här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vulktejp låter smidigast, ska testa! :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev raol:

Vulktejp låter smidigast, ska testa! :)

 

Jag hade samma problem, men vid toalettens utlopp...

Jag hade den klistriga varianten av Sikaflex ombord, så den slangen får man nog skära loss om man nu skall ta bort den i framtiden, tätt blev det i alla fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

.

 

Här kommer ett funkande tips... 

 

Klipp till en remsa av 2 - 3 mm mässing, ca 2 cm bred. 

 

Forma remsan som en ring, som nätt o jämnt går att placera inuti plaststosen på

t ex länspumpen, toan eller vad det nu månde vara. 

Lägg t ex runt ett stålrör och knacka remsan till en ring. 

 

Du behöver inte löda, duger gott med en ring, som det då blir en slits i. Viktigt att mässingsremsans kanter är raka, annars smiter de förbi varandra. 

 

Putta in ringen, ungefär som en stödhylsa för glödgade VVS-kopparrör. 

 

Nu går det fint att dra åt en slangklämma ordentligt, utan att stosen ger med sig efter en tid, med läck som följd. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enklaste och renaste brukar vara vulktejp. Linda bara åt rätt håll och lägg på några droppar diskmedel så glider slangen på enkelt.

Men visst kan man använda PU (Sika) el likn men det är kladdigt. På toaletten får det gärna vara limmande men annars föredrar jag silikon som inte limmar så bra.

Är man riktigt lat och har en slang utan armering så kan man värma slangen med varmluftpistolen och sen snabbt dra slangklämmorna som fasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är inget jätteproblem i mitt fall. Några procent av flödet går utanför, skulle jag tro. Så det är inte så att det direkt sprutar vid sidan om. Men det stör mig att det inte är tätt. Tyvärr är det knepigt att komma åt (måste krypa ner i en trång sittbrunnsstuvlucka), så det är därför jag inte tagit tag i det tidigare. Slangklämmor är också dåligt konstruerade, eftersom de inte tål särskilt hård åtdragning innan skruven kuggar över. Jag har hittat varianter som är bättre konstruerade, men de är till rör på bilar och har fasta dimensioner (2, 2.5 och 3 tum) som är för stora för slangen (38 mm inner) i båten.

Tack och lov har jag inte behövt använda länspumpen annat än för funktionstest. Slangen är för grov för att suga upp pölen med 2-3 cm vatten som kan bli efter att regnvatten läcker in på lite ställen, så det tar jag bort med öskar och trasor.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vissa pumpa sitter slang anslutningen läst med skruvar mot pump huset. Sitter då en oring under samt oftast en ventilklaff.

 

Är du säker på att det är mellan slang / nippel det läcker och inte mellan hus / anslutning?

 

Whale pumparna har så tex.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumphuset är i plast och helt integrerat med röret som slangen träs på. Så ja, det är mellan slang och rör det läcker. Känner ju med fingrarna att det rinner ut i glappet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...