Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Peka67

"Övervintring" i Karibien

Rekommendera Poster

Som första resmål hägrar så klart Karibien. Jag kommer att ensamsegla dit och hem, men ha sällskap av frugan på plats.

 

Det jag har beslutsångest över är var vi ska hålla till under orkan säsongen. Det som verkar mest lockande är ABC öarna, Bocas Del Toro, Rio Dulce samt möjligen Luperon. Vad skulle ni ha valt? Några fler förslag? 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Vilket äventyr med ensamsegling fram och tillbaka. Luperon faller väl bort eftersom den ligger i orkanstråket.

Bocas del Toro kan nog vara ett trevligt ställe. Jag var i Panama för 20 år sedan men på landbacken vilket var mycket trevligt. Det finns ju även massor av fina öar i San Blas men undrar om man kan hitta någon hamn där om man vill ligga still länge. Colon var en tråkig stad i mynningen till Panamakanalen och vi kände oss inte säkra där. På ABC öarna är det nog lite mer ordning och reda samt troligen högre priser.

Tänker ni ligga still eller lämna båten längre perioder? Då vill man ju hitta ett ställe där man tar hand om båten på ett bra sätt.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev per_62:

Vilket äventyr med ensamsegling fram och tillbaka. Luperon faller väl bort eftersom den ligger i orkanstråket.

Bocas del Toro kan nog vara ett trevligt ställe. Jag var i Panama för 20 år sedan men på landbacken vilket var mycket trevligt. Det finns ju även massor av fina öar i San Blas men undrar om man kan hitta någon hamn där om man vill ligga still länge. Colon var en tråkig stad i mynningen till Panamakanalen och vi kände oss inte säkra där. På ABC öarna är det nog lite mer ordning och reda samt troligen högre priser. Tänker ni ligga still eller lämna båten längre perioder?

Helt klart känns ABC öarna och Bocas lockande så man kan segla lite om vädret tillåter. Misstänker att båda ställena är ganska dyra. 

 

Rio Dulce och Luperon är man ju fast men kan göra utflykter i landet, dessutom är det billigt. Känns dock som mer farliga platser.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har helt rätt, Luperon ligger inte utanför orkan området. Samtidigt påstås det vara det säkraste orkan hålet i Karibien. 

 

På noonsite förekommer det en del inlägg om hur de skinnar båtfolk med påhittade skatter, vilket oroar mig.

 

Rio Dulce har bra marina avgifter och gott om seglarfolk som träffas regelbundet. Men också hög kriminalitet   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte hjälpa det, men när jag ensamseglar hinner jag inte långt innan glädjen bubblar upp inom mig, och jag fylls av en otrolig av en otrolig frihetskänsla .

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Södra Karibien är kanon. Nu är det ju några år sedan så det kanske har ändrats men Trinidad tyckte jag var en höjdare. Ligger söder om det mer normala orkanstråket också. Priserna, i alla fall då, var humana. Jag var där även under karnevalen vilket var en upplevelse. Ett riktigt bra ställe där man lätt kan tillbringa lång tid.

 

Ett annat ställe värt att fundera på är Grenada. Det ligger på gränsen strax söder om orkanstråket. Lite mindre marginal till orkanerna dock, om man jämför med Trinidad. Grenada upplevde jag, också, som ett höjdaretälle. Vid närmare eftertanke var alla ställen höjdarställen (på sitt sätt).

 

Ditt lycklo! Jag vill i väg igen! 😀

Redigerad av McLasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt tips är att gå med i OSK om du bor på ostkusten

och JRSK  om du bor på västkusten för att få kontakt med ”båtar på havet” och öka på kunskapen. 

Försäkringsbolagen har skärpt sina krav under orkansäsongen och tarifferna har höjts.

”Viking Explorer” är ett budget alternativ till ARCen för de som skall ta sig västerut. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

McLasse måste erkänna att Trinidad hamnat lite utanför min radar. Det beror nog mest på att planering av rutt, tagit oss ganska snabbt till Boca Chica (DR), och sen vidare mot Jamaica.

 

Men planer är till för att ändras, och Trinidad verkar ju ha en härlig mix av människor som är vana att ta hand om långfärdsseglare.

 

Roligt att du gillade Grenada, är lite sugen på att ha det som första stopp efter överfarten, och därefter jobba oss upp till St. Lucia.

 

Sedan dröjer det ett tag tills det är dags att åka. Men jag lärde mig en viktig sak av min mamma. Hon planerade alltid våra semester väldigt noga, det gjorde att vi hade väldigt roligt, och missade inte ofta vad resmålen kunde erbjuda.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Skippeer vilken härlig idé med Viking Explorer måste erkänna att jag blev sugen på det.

 

Lite tråkigt att de sticker så sent bara, sedan gillar jag inte Kap Verde. Känns meningslöst att stanna där, om man inte ska till Brasilien. 

 

Själv har jag en galen idé, att starta från Azorerna efter mitten av november, och gå söderut ner till 20°N, kanske på kurs ssv innan man styr västerut mot Karibien. Måste titta på det igen, men jag har för mig att sträckan inte var längre än från Kanarieöarna.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Per_62 San Blas är definitivt något att tänka på, kanske inte hela tiden. Men jag har hört att det är väldigt fina seglinsförhållande innanför de yttre öarna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peka67:

Lite tråkigt att de sticker så sent bara, sedan gillar jag inte Kap Verde. Känns meningslöst att stanna där, om man inte ska till Brasilien. 

 

Det är ganska vanligt att passadvindarna går så långt söderut som Kap Verde, då ligger det ju på vägen och det är inte alls dumt att stanna till där. Har man dessutom haft stiltje från Kanarieöarna och söderut, som vi hade 2013 då jag seglade över Atlanten, är det ett bra ställa att stanna till och tanka på.

 

Vi hade inte mycket bränsle kvar när vi närmade oss Mindelo så vi stack in och tankade och sedan åkte iväg igen, jag var inte ens av båten så jag vet inte om jag varit på Kap Verde eller inte :)

 

När jag själv skall över Atlanten 2021 så tänker jag lägga in Kap Verde som delmål. Dels kortar det resan på öppet hav och delar den i två delar, och dels tycker jag Kap Verde verkar trevligt. Det dröjer ju länge innan man kommer till Afrika igen tänker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gardin det du säger låter förnuftigt. Jag har nog lyssnat lite för mycket, på folk med dåliga erfarenheter av Kap Verde. Har man otur med vädret så kan "sandblästringen" från Sahara vara riktigt jobbig.

 

Sen vet jag en seglare som inte kunde ta sig vidare efter en olycka där, då det var omöjligt att få fram reservdelar. Men tiderna förändras så det blir säkert bättre för varje år som går.

 

Härligt att du snart får sticka iväg igen, låter underbart tycker jag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ”ettåringar” är det viktigt att segla västerut tidigt typ november (dvs de som seglar tillbaka innan orkansäsongen så de hinner maximera tiden i Karibien).

 

Viking Explorer sägs segla iväg när vindarna är stabilare vilket kan vara perfekt för dig som stannar kvar under orkansäsongen. jag har inte lusläst vindstatistiken utan snappat upp snacket på diverse träffar.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skippeer jag är säker på att du har rätt, och vindarna på Kap Verde har nog garanterat lugnat sig till januari. 

 

Frågan är vad men ska göra fram till januari? Ligga på Kanarieöarna och vänta? Känns både dyrt och onödigt. Men att träffa andra nordbor flera gånger under resan, känns väldigt lockande.🍹🍻🥂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom planer sällan överlever särskilt länge när folk planerar sina långseglingar så föreslår jag att du gör en lista. Skriv ner platser med den info, positivt och negativt, som du får allt eftersom.
När det drar ihop sig för avfärd, och medan du är på väg, så har du en "Katalog av möjligheter" att bläddra i. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

BSven superbra förslag, ska även inkludera kostnader, beroende på om man vill leva extravagant eller spara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att alla planer är värdelösa, men planeringen är livsviktig! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

😂😂😂 Den var bra, jag har alltid använt mottot "resan är målet" men måste nog ändra nu, hi hi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har man saker som behöver åtgärdas på båten är Chaguaramas, Trinidad ett bra ställe. Hit importerar man skattefritt prylar till "Yacht in Transit". Från Florida tar det 2 dagar. Vi använde  eZone flitigt och då kan man handla vad som helst från USA. Tunga saker kan ju vara lite dumt med tanke på fraktkostnaden. Mycket finns också på plats.

Om man vill segla i stället för att "övervintra" orkansäsongen kan man segla söderut till Guyana, Surinam och Franska Guiana. Där har vi raketbasen i Kouru och Djävulsön som intressanta platser.

Det går ett rally, Neireds Rally  från Trinidad och Tobago under September som seglar denna sträcka. Rallyt  anordnas av en mycket trevlig italienare och i år kommer Viking Explorer  att avsegla tidigare och landa i Franska Guiana där man samkör med Neireds Rally.

 

https://nereidsrally.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska definitivt lägga till Trinidad till listan på platser att besöka. Ett tag följde jag han som startade Neireds rally, på han seglatser med sin Yarmouth 23.

 

Även om platserna som nämns känns spännande, så känns förutsättningarna inte så roliga. Från Trinidad har du både motström och motvind. Väl framme så sker ankring i strömt flodvatten.

 

Sedan känns det som att intresset för segelbåtar är lågt på flera platser. Där man ofta hänvisar segelbåtar till platser långt från centrum.

 

Tyckte då att vissa ställen var dyra för segelbåtar, men det kanske har ändrat sig. Det är som sagt nåra år sedan jag intresserade mig för området.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev hasse_A:

Har man saker som behöver åtgärdas på båten är Chaguaramas, Trinidad ett bra ställe. Hit importerar man skattefritt prylar till "Yacht in Transit". Från Florida tar det 2 dagar. Vi använde  eZone flitigt och då kan man handla vad som helst från USA.

Detta funkde även i Panama 2015.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...