Jump to content
Sunday 21 July 2019
Silverfox59

Optimalt segel på kryss

Recommended Posts

Är det så på kryss, för att kunna gå mot vinden så mycket som möjligt, att man  seglar med revad genua ju mer det blåser?

Motsatsen är då att kryssen blir sämre om hela genuan är ute? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bäst på kryss är att inte ha en revad genua, utan en kryssfock, om det blåser för mycket för en genua. 

 

Du kan också reva storseglet och spilla vind ur storseglet genom att ha en ”bubbla” i framkanten av seglet, men inte fladder i bakkant (aldrig fladder i seglet!) i stället för att reva genuan, men det funkar  inte i hur kraftig vind som helst. 

 

Lutar båten mer än 15-20 grader får du stor avdrift.

Aldrig bra. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
39 minuter sedan skrev Peter_K:

Du kan också reva storseglet och spilla vind ur storseglet genom att ha en ”bubbla” i framkanten av seglet, men inte fladder i bakkant (aldrig fladder i seglet!) i stället för att reva genuan, men det funkar  inte i hur kraftig vind som helst.


Testade det en blåsig dag förra sommaren. Hade en långsamt böljande bubbla ca 30-40 procent ut från masten, men slät och stilla bakkant. Jag upplevde att det var mer effektivt än att segla med revat segel och vind i hela seglet. Båten lutade mindre och reagerade långsammare på vindbyar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
40 minuter sedan skrev Peter_K:

Bäst på kryss är att inte ha en revad genua, utan en kryssfock, om det blåser för mycket för en genua. 

 

Du kan också reva storseglet och spilla vind ur storseglet genom att ha en ”bubbla” i framkanten av seglet, men inte fladder i bakkant (aldrig fladder i seglet!) i stället för att reva genuan, men det funkar  inte i hur kraftig vind som helst. 

 

Lutar båten mer än 15-20 grader får du stor avdrift.

Aldrig bra. 

Tack Peter. Det är jag på det klara med sedan jolletiden. 😊

Men man tager vad man har och i detta exempel så är det en genua. Fock finns inte på båten så därför tänkte jag i dessa termer och ställde frågan utefter det. 

Så om jag omvandlar ditt svar så är svaret på min fråga ja, kryssen blir bättre med en revad genua än om den är fullt utsläppt. 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nej stop ett tag, det beror helt på vilken båt du har. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just nu skrev Peka67:

Nej stop ett tag, det beror helt på vilken båt du har. 

 

 

Mm, vet att mycket beror på båt, köl osv men tänkte mest på en revad genua här. 

Ska vi gå in på hela biten att trimma båt och segel så blir det väldigt omfattande. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
14 minuter sedan skrev raol:


Testade det en blåsig dag förra sommaren. Hade en långsamt böljande bubbla ca 30-40 procent ut från masten, men slät och stilla bakkant. Jag upplevde att det var mer effektivt än att segla med revat segel och vind i hela seglet. Båten lutade mindre och reagerade långsammare på vindbyar.

Vad hade du för styrka på vinden då?

Vi seglade i helgen, på Kattegatt, och hade 14 i medel och lite över 20 i byarna. Att ha fullt segel där hade varit en katastrof. Vi hade revat båda seglen och storen var revad med tvåan. Bubbel i förliket men fladder i akterliket på storen. Det gick inte att göra något åt där under dessa vågor och kraftiga vind. Såklart var det omöjligt att gå upp acceptabelt mot vinden då storen var utsläppet kraftigt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vi behöver inte gå in på segeltrim, vissa båtar har helt enkelt för dåligt driv. För att kunna kryssa bra på bara fock eller inrullad genua.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minuter sedan skrev Silverfox59:

Vad hade du för styrka på vinden då?

Vi seglade i helgen, på Kattegatt, och hade 14 i medel och lite över 20 i byarna. Att ha fullt segel där hade varit en katastrof. Vi hade revat båda seglen och storen var revad med tvåan. Bubbel i förliket men fladder i akterliket på storen. Det gick inte att göra något åt där under dessa vågor och kraftiga vind. Såklart var det omöjligt att gå upp acceptabelt mot vinden då storen var utsläppet kraftigt. 


Ca 8 m/s, med kanske 10-11 i byarna. Rätt stadig vind. Normalt revar jag tidigare än så, men eftersom vindbyarna var så svaga körde jag den metoden så länge det gick.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev raol:


Ca 8 m/s, med kanske 10-11 i byarna. Rätt stadig vind. Normalt revar jag tidigare än så, men eftersom vindbyarna var så svaga körde jag den metoden så länge det gick.

Bra, runt 7-8 revar jag beroende lite på. Det är byvindarna som ställer till det. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
34 minuter sedan skrev Silverfox59:

Tack Peter. Det är jag på det klara med sedan jolletiden. 😊

Men man tager vad man har och i detta exempel så är det en genua. Fock finns inte på båten så därför tänkte jag i dessa termer och ställde frågan utefter det. 

Så om jag omvandlar ditt svar så är svaret på min fråga ja, kryssen blir bättre med en revad genua än om den är fullt utsläppt. 

 

Exakt - precis så. 

Man får väldigt fin gång i båten då. 

 

Edit - jag skulle citerat raol här, som skrev om bubblan i storen. 

Delvis inrullad genua är blä. 

Edited by Peter_K
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
19 minuter sedan skrev Peka67:

Nej stop ett tag, det beror helt på vilken båt du har. 

 

 

På vilken båt är delvis inrullad genua effektivare än en kryssfock..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
30 minuter sedan skrev Silverfox59:

Tack Peter. Det är jag på det klara med sedan jolletiden. 😊

Men man tager vad man har och i detta exempel så är det en genua. Fock finns inte på båten så därför tänkte jag i dessa termer och ställde frågan utefter det. 

Så om jag omvandlar ditt svar så är svaret på min fråga ja, kryssen blir bättre med en revad genua än om den är fullt utsläppt. 

 

Nej - det skrev jag inte. 

En delvis inrullad genua är ett ganska uselt segel att kryssa med jämfört med övriga alternativ, bl a för att man får fel vinkel på seglet, det tätar inte mot däck, tryckcentrum hamnar högt. Det funkar väl som nödsegel om man har bukkompensator, men inget som är speciellt effektivt. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Exakt - precis så. 

Man får väldigt fin gång i båten då. 

 

Nej - det skrev jag inte. 

En delvis inrullad genua är ett ganska uselt segel att kryssa med jämfört med övriga alternativ, bl a för att man får fel vinkel på seglet, det tätar inte mot däck, tryckcentrum hamnar högt. Det funkar väl som nödsegel om man har bukkompensator, men inget som är speciellt effektivt. 

 

 

Förvirrad. Nu gav du mig två svar på samma fråga. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
2 minuter sedan skrev Silverfox59:

 

Nej - det skrev jag inte. 

En delvis inrullad genua är ett ganska uselt segel att kryssa med jämfört med övriga alternativ, bl a för att man får fel vinkel på seglet, det tätar inte mot däck, tryckcentrum hamnar högt. Det funkar väl som nödsegel om man har bukkompensator, men inget som är speciellt effektivt. 

 

 

Förvirrad. Nu gav du mig två svar på samma fråga. 

Förstår det. 

Meningen var att jag skulle citerat raol och hans bubbla i storseglet om den fina gången, det blev tok-fel. 

Delvis inrullad genua är aldrig ett bra kryss-segel. 

Edited by Peter_K

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Förstår det. 

Meningen var att jag skulle citerat raol och hans bubbla i storseglet om den fina gången, det blev tok-fel. 

Delvis inrullad genua är aldrig ett bra kryss-segel. 

Phu, du är mänsklig du också. Skönt 😊

Så, då kan man säga att det är bättre att ha genuan utrullad så länge det går. Den ger bättre kryss då?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)

Delvis inrullat segel får ingen bra profil samt sliter även mer på seglet. Speciellt om vinden ökar. Så helst inte segla med delvis inrullat utan bättre med ett mindre fullt utrullat segel. Det är ju bekvämt med rullfunktion men ska man segla lite fortare så ska det vara utrullat.

Edited by per_62

Share this post


Link to post
Share on other sites

Har du möjlighet att reva genuan istället för att rulla in den är ju det bättre. Då slipper du i alla fall en falukorv längs förstaget.

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Mackey:

Har du möjlighet att reva genuan istället för att rulla in den är ju det bättre. Då slipper du i alla fall en falukorv längs förstaget.

Tyvärr inte. Det är en rullgenua. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Min kryssar bra. Inga problem med 30-40%

30-40% av genuan? Revar vid 7-8m/s. Låter som din båt är betydligt mer beroende av storseglet än fock/genua.

 

Av två dåliga alternativ skulle jag reva genua minst 1/3 innan storsegel. Låter som en dröm för självslående fock och Code zero. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
9 minuter sedan skrev Peka67:

30-40% av genuan? Revar vid 7-8m/s. Låter som din båt är betydligt mer beroende av storseglet än fock/genua.

 

Av två dåliga alternativ skulle jag reva genua minst 1/3 innan storsegel. Låter som en dröm för självslående fock och Code zero. 

Grader mot vinden

Edited by Silverfox59

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minut sedan skrev raol:

Menar du grader?

 

Ja tack, det menade jag. 😳

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anar att du menar kryssvinkeln? Du få ursäkta om jag inte förstod, men den brukar anges i grader. 

(Utan fakta blir det bara meningslösa spekulationer, tackar för mig).

Share this post


Link to post
Share on other sites

30-40 grader mot vinden..?

Det gör inte ens polarens Safir...

Pratar du skenbara vinden, eller den sanna vinden..?

Share this post


Link to post
Share on other sites
10 timmar sedan skrev Silverfox59:

Är det så på kryss, för att kunna gå mot vinden så mycket som möjligt, att man  seglar med revad genua ju mer det blåser?

Motsatsen är då att kryssen blir sämre om hela genuan är ute? 

Som många skrivit - delvis inrullat försegel (oberoende av typ) ger kassa egenskaper på kryss. Buken flyttar bakåt o kränger båten istället för att ligga framtill i seglet o skapa drivkraft.

 

Testa att behålla hela focken/genuan utrullad o ta ett rev i storen istället. Du kan även prova att flytta bak skotpunkten för genuan så du öppnar akterliket o spiller vind/kraft.

 

På förra båten krängde det mer med kryssfocken (som fått mycket stryk under ett hårdvinds-Gotland runt med tidigare ägaren) än vad det gjorde med hårdvinds- genua 2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy