Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Gäst

Optimalt segel på kryss

Rekommendera Poster

Gäst

Är det så på kryss, för att kunna gå mot vinden så mycket som möjligt, att man  seglar med revad genua ju mer det blåser?

Motsatsen är då att kryssen blir sämre om hela genuan är ute? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst på kryss är att inte ha en revad genua, utan en kryssfock, om det blåser för mycket för en genua. 

 

Du kan också reva storseglet och spilla vind ur storseglet genom att ha en ”bubbla” i framkanten av seglet, men inte fladder i bakkant (aldrig fladder i seglet!) i stället för att reva genuan, men det funkar  inte i hur kraftig vind som helst. 

 

Lutar båten mer än 15-20 grader får du stor avdrift.

Aldrig bra. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
39 minuter sedan skrev Peter_K:

Du kan också reva storseglet och spilla vind ur storseglet genom att ha en ”bubbla” i framkanten av seglet, men inte fladder i bakkant (aldrig fladder i seglet!) i stället för att reva genuan, men det funkar  inte i hur kraftig vind som helst.


Testade det en blåsig dag förra sommaren. Hade en långsamt böljande bubbla ca 30-40 procent ut från masten, men slät och stilla bakkant. Jag upplevde att det var mer effektivt än att segla med revat segel och vind i hela seglet. Båten lutade mindre och reagerade långsammare på vindbyar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
40 minuter sedan skrev Peter_K:

Bäst på kryss är att inte ha en revad genua, utan en kryssfock, om det blåser för mycket för en genua. 

 

Du kan också reva storseglet och spilla vind ur storseglet genom att ha en ”bubbla” i framkanten av seglet, men inte fladder i bakkant (aldrig fladder i seglet!) i stället för att reva genuan, men det funkar  inte i hur kraftig vind som helst. 

 

Lutar båten mer än 15-20 grader får du stor avdrift.

Aldrig bra. 

Tack Peter. Det är jag på det klara med sedan jolletiden. 😊

Men man tager vad man har och i detta exempel så är det en genua. Fock finns inte på båten så därför tänkte jag i dessa termer och ställde frågan utefter det. 

Så om jag omvandlar ditt svar så är svaret på min fråga ja, kryssen blir bättre med en revad genua än om den är fullt utsläppt. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej stop ett tag, det beror helt på vilken båt du har. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Just nu skrev Peka67:

Nej stop ett tag, det beror helt på vilken båt du har. 

 

 

Mm, vet att mycket beror på båt, köl osv men tänkte mest på en revad genua här. 

Ska vi gå in på hela biten att trimma båt och segel så blir det väldigt omfattande. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
14 minuter sedan skrev raol:


Testade det en blåsig dag förra sommaren. Hade en långsamt böljande bubbla ca 30-40 procent ut från masten, men slät och stilla bakkant. Jag upplevde att det var mer effektivt än att segla med revat segel och vind i hela seglet. Båten lutade mindre och reagerade långsammare på vindbyar.

Vad hade du för styrka på vinden då?

Vi seglade i helgen, på Kattegatt, och hade 14 i medel och lite över 20 i byarna. Att ha fullt segel där hade varit en katastrof. Vi hade revat båda seglen och storen var revad med tvåan. Bubbel i förliket men fladder i akterliket på storen. Det gick inte att göra något åt där under dessa vågor och kraftiga vind. Såklart var det omöjligt att gå upp acceptabelt mot vinden då storen var utsläppet kraftigt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi behöver inte gå in på segeltrim, vissa båtar har helt enkelt för dåligt driv. För att kunna kryssa bra på bara fock eller inrullad genua.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Min kryssar bra. Inga problem med 30-40%

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Silverfox59:

Vad hade du för styrka på vinden då?

Vi seglade i helgen, på Kattegatt, och hade 14 i medel och lite över 20 i byarna. Att ha fullt segel där hade varit en katastrof. Vi hade revat båda seglen och storen var revad med tvåan. Bubbel i förliket men fladder i akterliket på storen. Det gick inte att göra något åt där under dessa vågor och kraftiga vind. Såklart var det omöjligt att gå upp acceptabelt mot vinden då storen var utsläppet kraftigt. 


Ca 8 m/s, med kanske 10-11 i byarna. Rätt stadig vind. Normalt revar jag tidigare än så, men eftersom vindbyarna var så svaga körde jag den metoden så länge det gick.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 minut sedan skrev raol:


Ca 8 m/s, med kanske 10-11 i byarna. Rätt stadig vind. Normalt revar jag tidigare än så, men eftersom vindbyarna var så svaga körde jag den metoden så länge det gick.

Bra, runt 7-8 revar jag beroende lite på. Det är byvindarna som ställer till det. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
34 minuter sedan skrev Silverfox59:

Tack Peter. Det är jag på det klara med sedan jolletiden. 😊

Men man tager vad man har och i detta exempel så är det en genua. Fock finns inte på båten så därför tänkte jag i dessa termer och ställde frågan utefter det. 

Så om jag omvandlar ditt svar så är svaret på min fråga ja, kryssen blir bättre med en revad genua än om den är fullt utsläppt. 

 

Exakt - precis så. 

Man får väldigt fin gång i båten då. 

 

Edit - jag skulle citerat raol här, som skrev om bubblan i storen. 

Delvis inrullad genua är blä. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minuter sedan skrev Peka67:

Nej stop ett tag, det beror helt på vilken båt du har. 

 

 

På vilken båt är delvis inrullad genua effektivare än en kryssfock..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev Silverfox59:

Tack Peter. Det är jag på det klara med sedan jolletiden. 😊

Men man tager vad man har och i detta exempel så är det en genua. Fock finns inte på båten så därför tänkte jag i dessa termer och ställde frågan utefter det. 

Så om jag omvandlar ditt svar så är svaret på min fråga ja, kryssen blir bättre med en revad genua än om den är fullt utsläppt. 

 

Nej - det skrev jag inte. 

En delvis inrullad genua är ett ganska uselt segel att kryssa med jämfört med övriga alternativ, bl a för att man får fel vinkel på seglet, det tätar inte mot däck, tryckcentrum hamnar högt. Det funkar väl som nödsegel om man har bukkompensator, men inget som är speciellt effektivt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
10 minuter sedan skrev Peter_K:

Exakt - precis så. 

Man får väldigt fin gång i båten då. 

 

Nej - det skrev jag inte. 

En delvis inrullad genua är ett ganska uselt segel att kryssa med jämfört med övriga alternativ, bl a för att man får fel vinkel på seglet, det tätar inte mot däck, tryckcentrum hamnar högt. Det funkar väl som nödsegel om man har bukkompensator, men inget som är speciellt effektivt. 

 

 

Förvirrad. Nu gav du mig två svar på samma fråga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 minuter sedan skrev Silverfox59:

 

Nej - det skrev jag inte. 

En delvis inrullad genua är ett ganska uselt segel att kryssa med jämfört med övriga alternativ, bl a för att man får fel vinkel på seglet, det tätar inte mot däck, tryckcentrum hamnar högt. Det funkar väl som nödsegel om man har bukkompensator, men inget som är speciellt effektivt. 

 

 

Förvirrad. Nu gav du mig två svar på samma fråga. 

Förstår det. 

Meningen var att jag skulle citerat raol och hans bubbla i storseglet om den fina gången, det blev tok-fel. 

Delvis inrullad genua är aldrig ett bra kryss-segel. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
4 minuter sedan skrev Peter_K:

Förstår det. 

Meningen var att jag skulle citerat raol och hans bubbla i storseglet om den fina gången, det blev tok-fel. 

Delvis inrullad genua är aldrig ett bra kryss-segel. 

Phu, du är mänsklig du också. Skönt 😊

Så, då kan man säga att det är bättre att ha genuan utrullad så länge det går. Den ger bättre kryss då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Delvis inrullat segel får ingen bra profil samt sliter även mer på seglet. Speciellt om vinden ökar. Så helst inte segla med delvis inrullat utan bättre med ett mindre fullt utrullat segel. Det är ju bekvämt med rullfunktion men ska man segla lite fortare så ska det vara utrullat.

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att reva genuan istället för att rulla in den är ju det bättre. Då slipper du i alla fall en falukorv längs förstaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
3 minuter sedan skrev Mackey:

Har du möjlighet att reva genuan istället för att rulla in den är ju det bättre. Då slipper du i alla fall en falukorv längs förstaget.

Tyvärr inte. Det är en rullgenua. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Silverfox59:

Min kryssar bra. Inga problem med 30-40%

30-40% av genuan? Revar vid 7-8m/s. Låter som din båt är betydligt mer beroende av storseglet än fock/genua.

 

Av två dåliga alternativ skulle jag reva genua minst 1/3 innan storsegel. Låter som en dröm för självslående fock och Code zero. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev Peka67:

30-40% av genuan? Revar vid 7-8m/s. Låter som din båt är betydligt mer beroende av storseglet än fock/genua.

 

Av två dåliga alternativ skulle jag reva genua minst 1/3 innan storsegel. Låter som en dröm för självslående fock och Code zero. 

Grader mot vinden

Redigerad av Gäst

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Menar du grader?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
1 minut sedan skrev raol:

Menar du grader?

 

Ja tack, det menade jag. 😳

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Anar att du menar kryssvinkeln? Du få ursäkta om jag inte förstod, men den brukar anges i grader. 

(Utan fakta blir det bara meningslösa spekulationer, tackar för mig).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

30-40 grader mot vinden..?

Det gör inte ens polarens Safir...

Pratar du skenbara vinden, eller den sanna vinden..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Silverfox59:

Är det så på kryss, för att kunna gå mot vinden så mycket som möjligt, att man  seglar med revad genua ju mer det blåser?

Motsatsen är då att kryssen blir sämre om hela genuan är ute? 

Som många skrivit - delvis inrullat försegel (oberoende av typ) ger kassa egenskaper på kryss. Buken flyttar bakåt o kränger båten istället för att ligga framtill i seglet o skapa drivkraft.

 

Testa att behålla hela focken/genuan utrullad o ta ett rev i storen istället. Du kan även prova att flytta bak skotpunkten för genuan så du öppnar akterliket o spiller vind/kraft.

 

På förra båten krängde det mer med kryssfocken (som fått mycket stryk under ett hårdvinds-Gotland runt med tidigare ägaren) än vad det gjorde med hårdvinds- genua 2.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...