Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
DasElfbow

Tappat bort skärmen till ekolodet... Byta enbart skärm?

Rekommendera Poster

Ja.. som titeln beskriver. Efter att ha vänt upp och ned på i princip alla tänkbara lådor och vrår efter vinterförvaring (och flytt) börjar jag komma till insikt att jag tappat bort skärmen till mitt ekolod. 😑

 

Ekolodet är ett Garmin Echo 101 som jag varit ooerhört glad att jag haft. Dock verkar det ej längre säljas i butik så kan inte köpa en ny likadan där.

Men då det ändå verkar bli så att jag måste köpa en ny skärm så funderar jag på om det finns något annat ekolod som passar till samma givare? Vill ju helst slippa byta ut allting... 🙄

 

(PS. Är det någon som kanske har en Echo 101 skärm liggande köper jag den gärna 😉 )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej. Tvärt om kan gå, dvs man kan köpa givare löst, men knappast själva huvudenheten. I synnerhet inte för den billigaste modellen i kategorin.

Mitt råd är att du skaffar en ny av jämförbar modell, eller byter till en motsvarande från Lowrance. Jjag har själv en Lowrance Hook 4 som är jämförbar med Garmin Echo 101, men har färgskärm och navigator. Länkar till det jag hade skaffat om jag var i din situation:

https://www.clasohlson.com/se/Ekolod-Lowrance-Hook2-4x-Bullet/31-4992

Garmins närmaste motsvarighet verkar vara Striker 4, men den har sämre egenskaper generellt, förutom att den har GPS (dock utan möjlighet till sjökort/karta) för att markera positioner och följa spår. Lowrance Hook2 4X saknar GPS/navigering, men är å andra sidan bättre som ekolod.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det skulle finnas en skärm så lär den bli dyrare än ett nytt och troligen mycket bättre ekolod.

Kan du vänta så kan något dyka upp på blocket.

Givare brukar gå att sälja.

Håller med Raol, Lowrance Hook2-4X är mycket prisvärt och enkelt att använda. Finns även Hook2-5X som har GPS (men inga dyra kartor). Men man kan lägga in waypoints mm och, inte minst, hitta hem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för svaren! Kort och gott, tappa inte bort skärmen om du inte vill riskera att behöva byta hela ekolodet 😅

Meeen! Lyckligtvis för mig råkade jag hitta skärmen 😁 Den låg gömd i kylboxen 😂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju tråkigt! En ny är mycket roligare ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...