Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Lajnus

Bränsleläckage Yanmar SB 8

Rekommendera Poster

Har nyligen blivit ägare till en träsnipa med en gammal Yanmar SB8 som har betett sig lite besynnerligt. 

 

I början startade den alltid snällt både varm och kall. Dock så larmade den för lågt oljetryck vid tomgångsvarv när motorn var varm. Bytte till SAE30 olja och rensade filtret (spaltfilter), körde även en stund med rengöringsolja. Det var nästan 5 l olja i motorn innan bytet (ska vara 2,8 l enl. manualen) som dessutom kändes lite för lättflytande. Efter detta så varnar den inte längre för oljetrycket men det är omöjligt att starta motorn när den är varm. Den går runt bra med startmotorn och har även försökt veva igång manuellt men den vägrar starta förrän efter 15-20 min. 

 

Ytterligare en sak jag noterat är att varvtalet vandrar något ungefär vid marschfart. 

 

Tänker att allt detta tyder på att det läcker diesel internt i bränslepumpen. Har noterat att någon som tidigare skruvat med motorn har varit notorisk med att dra åt bultar och skruvar för löst vilket b.la. lett till att det läckt diesel vid infästningen till bränsleröret ovanpå högtryckspumpen. Misstänker att det kan finnas något ytterligare läckage invändigt. Har beställt en del nya packningar, brickor, lager m.m. för att öppna pumparna och kolla hur det ser ut, byta dessa och dra åt bultarna ordentligt. 

 

Har skruvat en del på Yanmardieslar tidigare men aldrig med bränslepumparna. Något speciellt jag bör kolla efter? Kan det vara något annat fel?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Svarar på mitt eget inlägg nu och kan konstatera att motorn går som en klocka efter att den fått ny matarpump och renoverad högtryckspump. Vet inte om det bara var matarpumpen som felade eller om det var en kombination av att båda pumparna var trötta. Passade även på att byta alla slangar och renoverade vattenpumpen med nya lager och simmerringar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Härligt. Har en YSM12G som tuffar så snällt. 

Gått dryga 1000 timmar sen en större renovering. 

 

Varierar lite i varvtal har hänt att den gör. Då har jag luftat hela vägen. 

 

Spridarreturen gick original tillbaks till finfiltret. 

Numer har jag dragit en bränsleslang till tanken i stället. 

 

Häller i någon dl bensin på 20 liter diesel i tanken, då och då.

För att hämma bakterietillväxt. Tankar blankdiesel, då värmaren kläggar igen i nötet runt glödstiftet EB D2 av bilmacksdiesel. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har returen till finfiltret som original. Vad var anledningen att du drog om slangen till tanken? 

 

Jag har precis köpt ett par dunkar EcoPar som är en syntetisk diesel gjord på gas. Blir intressant att testa. Den kostar inte många kronor mer per liter och ska enligt uppgift ha bättre smörjande egenskaper för motorn, noll problem med bakterier, mycket renare avgaser och ingen sotbildning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...