Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Anton12345

Lång rigg på kort akterspegel. Någon som har provat?

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har läst på en del, och jag vet såklart att det finns riktiga nackdelar. I mitt fall så sitter antikavitationsplattan 10cm under båtens bottenlinje.

 

Det är många som upprepar över hela internet vilka problem man får, men är det någon som har erfarenhet från att faktiskt ha kört med för lång rigg här?

Jag är lite nyfiken på hur pass stora symptomen blir, så som sänkt fart, ökad bränslekonsumtion,  svårare att plana. Är det några få procents skillnad eller är det en massiv skillnad?

 

Jag har en sportbåt, Selco. En lite grövre och större variant av dem, vet inte exakt modell. Strax under 5 meter lång. Kommer att hänga en 50 hästars långriggad Mercury. 

 

Går i tankarna av att bygga upp akterspegeln 10cm. Allra helst skippar jag det då jag förmodligen inte har båten mer än 1 säsong, så om effekterna bara handlar om lite tappad fart så överlever jag. 

 

Någon som har erfarenhet? 

Motor.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör på det där om du vill, men du kommer att få ett väldigt dåligt uppförande på din båt. Köp rätt motor till båten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är just därför jag frågar, för att jag vill veta hur pass illa det riskerar att bli. Vi alla har olika uppfattningar om vad "väldigt dåligt" är. Jag har aldrig haft en bra båt, mina förväntningar är inte höga. 

 

Om "väldigt dåligt" är 5 tappade knop, så är det inte nödvändigtsvis dåligt för mig. Om det handlar om att det blir omöjligt att plana, reducerad hastighet med 50%, dubbel bränslekomsumtion. Ja då är det för mig "väldigt dåligt". 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Galopperande för, svårstyrd, svår att få upp i plan, riktigt dåligt gångläge osv osv osv. Du har ju läst dig till att du bör ha kavplattan 5 cm ovanför botten på båten och nu tänkte du köra på den 15 cm under. Helt valfritt och ditt beslut. Du verkar ha bestämt dig för att du ska ha din motor, trots att du läst om hur dåligt det är. Hur dåligt? Ja hur långt är ett snöre? Sätt på motorn, sjösätt och kör med den, om du nu vill veta.

 

Det är en väldigt liten skara individer som har kört med just din båtmodell och med en stor motor 2 dm för långt ner på aktern. Därav inte så himla många som kan säga hur din båt kommer att uppföra sig. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn kommer jag att ha kvar. Mina alternativ just nu, för denna sommar, är att bygga upp akterspegel 10cm, så att plattan ligger i linje med båtbotten, eller att bara köra på som det är. 

 

Jag slipper gärna bygga upp akterspegeln, men om det verkligen är en hemsk upplevelse med motorn så pass djupt så kanske jag inte har något val. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bygg på akterspegeln... Det finns annars färdiga höjnings-bracket att köpa.

 

Att köra med lång rigg på kortriggad båt är inte att rekommendera. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev Mange249:

Bygg på akterspegeln... Det finns annars färdiga höjnings-bracket att köpa.

 

Att köra med lång rigg på kortriggad båt är inte att rekommendera. 

Enig med Mange!

Att plasta på en träbit på akterspegeln för att få upp motorn är inte så kompliserat.

Att köra som du har det idag kommer inte att göra dig glad, mest för att du inte kommer att få någon fart på båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har själv kört med för lång rigg och det gör jag inte om = VOBLING, LÅNGSAM STIGNING, EXTREMT DÅLIG TOPPFART ETC☹️ BEHÖVER JAG SÄGA MER??🤔 

 

TIPS: OM DU INTE VILL SÄLJA MOTORN: Byt rigg till en kort, kortare drevaxel och kyl. Eller köp en powerlift = Maskinlift t.ex. bob då kan du höja motorn 1 dm men det ger ju en extra tyngd på båten med ca 18 kg eller som Mange säger färdig höjnings bracket för att slippa bygga om akterspegeln .

 

Vad är det för hk vi talar om??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev 535GT:

 

 

Det är en väldigt liten skara individer som har kört med just din båtmodell.

Han är ju inte ens säker på vilken båtmodell han innehar, vet du?? Selco sålde nämligen en hel del så den är ju ganska vanlig.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det är en Selco Rival det handlar om, cirka 4.50m lång. 50 hästar mercury tänkte jag hänga på den. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
11 minuter sedan skrev Anton12345:

Jag tror att det är en Selco Rival det handlar om, cirka 4.50m lång. 50 hästar mercury tänkte jag hänga på den. 

Ja då är det ingen ide att jänga på en PL. 50hk finns det ju en del av på t.ex. blocket med kort rigg 15 tum, så satsa på att byta ut den motor du har till en som passar istället = betydligt billigare än att korta riggen och joxa med bracket samt akterspegel. Det är mitt bästa tips.

Redigerad av Pilletant447

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 minutes ago, Pilletant447 said:

Inget illa menat men kan du månne utveckla det lite, för Selco är ju ett ganska vanligt båtmärke, åtminstone förr.

Om du nu ska citera mig, är det väl klokt att du citerar hela meningen, vilket också ger dig svar på din egen fråga. 

  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Pilletant447:

Ja då är det ingen ide att jänga på en PL. 50hk finns det ju en del av på t.ex. blocket med kort rigg 15 tum, så satsa på att byta ut den motor du har till en som passar = betydligt billigare än att korta riggen och joxa med bracket samt akterspegel. Det är mitt bästa tips.

Motorn kommer jag att behålla, den är i bra skick. Båten fick jag gratis. Om något kommer att bytas ut så är det båten, men denna sommarn har vi inte ekonomi att köpa ny båt. Så jag har bara 2 alternativ: Bygga upp akterspegel eller bara köra ändå. Helst vill jag inte lägga pengar på att fixa akterspegeln, då det blir ny båt eventuellt nästa säsong.

 

Däremot lägger jag hellre pengarna på akterspegeln än att ha en mycket dålig båtupplevelse hela sommaren. Om så är fallet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Anton12345:

Motorn kommer jag att behålla, den är i bra skick. Båten fick jag gratis. Om något kommer att bytas ut så är det båten, men denna sommarn har vi inte ekonomi att köpa ny båt. Så jag har bara 2 alternativ: Bygga upp akterspegel eller bara köra ändå. Helst vill jag inte lägga pengar på att fixa akterspegeln, då det blir ny båt eventuellt nästa säsong.

 

Däremot lägger jag hellre pengarna på akterspegeln än att ha en mycket dålig båtupplevelse hela sommaren. Om så är fallet. 

Satsa då på att bygga upp akterspegeln tycker jag med de alternativ du angav, för att köra med för lång rigg borde va olagligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sätt den i sjön och prova! Du borde innan kunna hissa den en 3-4cm bara genom att lägga en träbit ovanpå akterspegeln, kan kräva nya hål i akterspegeln om motorn är bultad, i så fall låt bli och prova som den är! Antagligen tappar du 3-5 knop på toppfarten, men i övrigt så borde det inte vara några problem. Möjligen vill den sticka fören i vädret, bara att testa med att trimma in den i så fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu säger jag tvärtemot alla andra...

Anledningen är att du inte kan/vill göra det du måste (byta motor eller köpa en kortare rigg och montera på existerande motor). 

Kör på det du har men var väldigt försiktig vid planingsfart då du kommer få oönskade konsekvenser, tex vobbling. Vi vet ju inte hur mycket du kommer köra, det kanske bara blir någon lugn tur någon enstaka kväll med plattvatten. 

I höst tar du dig en ny funderare på vad du prioriterar. Båtkassan är ju inte alltid full. Inte heller tom för den delen. 

Lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag är definitivt ingen fartdåre, är en väldigt försiktig person rakt igenom. Så lugnt tar jag det, men lite hastighet vill man ju gärna komma upp i ibland. Är ute och fiskar en del, alltid smidigt att kunna komma upp i lite fart. När båten väl ligger i sjön, vilket blir till helgen, så kommer jag inte ha möjlighet till att ta upp den och fixa till något på ett tag, så det jag bestämmer mig för får jag dras med under sommaren. 

 

Det lutar mot att bygga upp akterspegeln 10cm med hjälp av en bockad durkplåt, många verkar göra på så vis. 

 

Redigerad av Anton12345

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På gamla racerbåtar hade dom långrigg (skulle vart kortriggar)och körde som svin såg lattjo ut när motorn stack upp så högt men inte fan klagade dom men dagens nissar åker till doktorn om dom får en sticka i fingret kör du på med långrigg du, har haft ett par båtar med långrigg men brydde mig inte  nackdelen var att motorn tar i fortare  om du åker in på grunt vatten men klart börjar du komma upp i 40-50  knop och det börjar wobbla så kanske du blir lite kallsvettig.

  • Tack 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 minuter sedan skrev Kajja:

På gamla racerbåtar hade dom långrigg (skulle vart kortriggar)och körde som svin såg lattjo ut när motorn stack upp så högt men inte fan klagade dom men dagens nissar åker till doktorn om dom får en sticka i fingret kör du på med långrigg du, har haft ett par båtar med långrigg men brydde mig inte  nackdelen var att motorn tar i fortare  om du åker in på grunt vatten men klart börjar du komma upp i 40-50  knop och det börjar wobbla så kanske du blir lite kallsvettig.

 

Är det så? Ja jag är inte särskilt kinkig av mig, förmodligen mycket på grund av att jag alltid haft skitbåtar med massor av problem. 

 

Jag är nöjd om jag kan köra 20 knop ibland, det räcker för mig. Jag är helt nöjd om det fungerar "okej". Det är väl dock kanske lite tradigt om man inte kommer upp i plan för att båten gräver ned sig? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...