Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
jollas

Avgasläpp vp270/280

Rekommendera Poster

Jag har ett vp 270 drev som ska monteras tillbaka där det i avgasbälgen suttit någon form av anordning till en backventil men själva gummit saknas.

På mitt andra drev ( vp 280) fanns det varken backventil i bälgen eller avgasläpp, när jag köpte båten, vilket gör att jag blir lite fundersam på hur det ska vara. Utseendemässigt ser dreven identiska så vitt jag kan se  men jag utgår från att det ändå finns skillnader. 

Frågan blir om man ska ha läpp eller backventil ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På vissa drev sitter det istället en tvådelad läpp i avgasutsläppet på kavitationsplattan, som skall stänga, eller i alla fall hålla emot, när man backar.

-Annars har jag också funderat på detta, då det inte heller i min nya originalbälg satt några klaffar (290).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

På vissa drev sitter det istället en tvådelad läpp i avgasutsläppet på kavitationsplattan, som skall stänga, eller i alla fall hålla emot, när man backar.

-Annars har jag också funderat på detta, då det inte heller i min nya originalbälg satt några klaffar (290).

Avgasläpp kan man ju sätta dit ganska enkelt även när båten ligger i men backventilen i bälgen blir inte lätt...frågan är om man måste ha något överhuvudtaget. 280 drevet hade inget....Det är inte kostnaden i sig utan mer om det är tvunget av någon anledning att ha något av dem ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

290 drevet har normalt avgasläppar på kavitationsplattan 280 och underliggande nr ska normalt ha klaffar i avgasbälgen.

Det är inte bara till för att hindra vatten att tryckas upp i avgassystemet när man backar, utan också för att motverka reversion. 

Så klaffar eller läppar ska finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Gelis:

290 drevet har normalt avgasläppar på kavitationsplattan 280 och underliggande nr ska normalt ha klaffar i avgasbälgen.

Det är inte bara till för att hindra vatten att tryckas upp i avgassystemet när man backar, utan också för att motverka reversion. 

Så klaffar eller läppar ska finnas.

Vad bra att vi fick reda på det, jag minns ju hur det var på mitt gamla 280-drev.

Men det innebär då att trådskaparen har fått tag i fel avgasbälg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev Gelis:

290 drevet har normalt avgasläppar på kavitationsplattan 280 och underliggande nr ska normalt ha klaffar i avgasbälgen.

Det är inte bara till för att hindra vatten att tryckas upp i avgassystemet när man backar, utan också för att motverka reversion. 

Så klaffar eller läppar ska finnas.

Tackar!

Beställer idag! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade inga backventiler eller klaffar på mitt 280 drev. Det rekommenderas ju i alla fall. Jag tror inte det kommer in vatten då man backar, då sköter nog avgaserna om så  det flödar utåt och inte inåt, men det är kanske mer för då det kommer höga vågor akterifrån i hamnen. Då kan det väl i teorin komma in vatten i motorn  bakifrån.

Jag körde med Biltemas billiga avgasbälg, och den har inga klaffar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

200, 250 och 270 hade gummiklaffar i avgasutsläppet och om de finns kvar ska man inte ha bälg med klaff. 280 ska också ha bälg med klaff. 290 och senare ska vanligtvis ha öppen bälg.

Man ska inte ha klaffar på flera ställen.

Ingemar

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

290 drevet har normalt avgasläppar på kavitationsplattan 280 och underliggande nr ska normalt ha klaffar i avgasbälgen.

Det är inte bara till för att hindra vatten att tryckas upp i avgassystemet när man backar, utan också för att motverka reversion. 

Så klaffar eller läppar ska finnas.

Tackar!

Beställer idag! 👍

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som SanktAnna skrev här ovan sitter läppen kvar i avgasutsläppet på 270 så ska det inte vara klaffar i bälgen. Dom 270 och underliggande jag varit i kontakt med har läppen i avgasutsläppet varit borta och då ersatts med bälg med klaffar. Lite lättare att byta till bälg med klaffar än att borra ur nitar och även ha en nittång för montage.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

270 drevet har förborrade hål för läpp så det är inga problem att fixa. Det har inte mitt 280 drev och det hade inte heller någon klaff i bälgen när jag köpte båten så det var det som fick mig att fundera på skillnaderna på dreven och hur det skulle vara. Uppenbarligen så har den förra ägaren haft en annan åsikt om det behövs så därför är detta forum kanon för noviser som mig när det dyker upp frågor som jag inte kan hitta svar på Google 👍😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...