Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
dieseltomten

För tung motor. Hydrofoil eller trimplan eller både och

Rekommendera Poster

Hej. Jag har en uttern 4100 som jag kört en 18hk merc på förut. Toppade 25kn och funkade skitfint. Tröttnade på denna efter växelhushaveri nr2 och köpte en tohatsu elpt 30hk. Mycket tyngre med batter osv. 

Den gräver ner sej och kommer inte upp i plan alls utan barlast i fören på ca en fru eller kompis. 

Kommer man undan problemet med hydrofoil? Eller trimtabs

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev dieseltomten:

Hej. Jag har en uttern 4100 som jag kört en 18hk merc på förut. Toppade 25kn och funkade skitfint. Tröttnade på denna efter växelhushaveri nr2 och köpte en tohatsu elpt 30hk. Mycket tyngre med batter osv. 

Den gräver ner sej och kommer inte upp i plan alls utan barlast i fören på ca en fru eller kompis. 

Kommer man undan problemet med hydrofoil? Eller trimtabs

För många år sedan, mer än 30, satte jag på motsvarigheten till Hydrofoil, "Dolphin" på en redan då gammal 35hk Evinrude, och upplevde bara positiva saker, det var som att få en ny och mer lättplanande båt. Båten var en Lohi 435, känns som den på ett ungefär är jämförbar med din. Den båten vägde 220 kg utan motor och utrustning.

 

Men du kan ju också flytta batterier framåt i båten, för att få bättre balans, det ena utesluter ju inte det andra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inställning av din nya motor som är problemet. 

 

Sätt inte på något extra skit på motorn! Det är enbart tv-shop som gillart. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

För många år sedan, mer än 30, satte jag på motsvarigheten till Hydrofoil, "Dolphin" på en redan då gammal 35hk Evinrude, och upplevde bara positiva saker, det var som att få en ny och mer lättplanande båt. Båten var en Lohi 435, känns som den på ett ungefär är jämförbar med din. Den båten vägde 220 kg utan motor och utrustning.

 

Men du kan ju också flytta batterier framåt i båten, för att få bättre balans, det ena utesluter ju inte det andra.

 

19 minuter sedan skrev 535GT:

Det är nog inställning av din nya motor som är problemet. 

 

Sätt inte på något extra skit på motorn! Det är enbart tv-shop som gillart. 

I mitt svar förutsåg jag att trådskaparen provat med olika riggvinklar.

Det säljs mycket skit på TV-shop och på andra ställen.

Men saker som inte fungerar förlorar köpkraft och försvinner från marknaden.

Sådana där fenor att skruva fast på motorn kavitationsplatta har ju nu funnits i många år, och om de inte hade funkat så hade ingen köpt dem och så hade dom försvunnit.

Men klart de kanske inte hjälper alla på alla slags båtar och med olika motorer.

 

Så om nu Dieseltomten provat att vinkla in- och ut motorn samt redan flyttat på fru, svärmor, och last utan att det ger någon varaktig lösning så kan ju Hydrofoilfenor vara en bra idé.

Hydrauliska eller elektriska trimplan däremot känns överambitiöst på den båttypen, iofs så finns det ju fasta trimplan samt någon fjäderbelastad variant (om nu den inte försvunnit från marknaden?) som är avsedda för små båtar....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Flytta om möjligt fram batteri och tank. Hydrofoil ger jag inte mycket för...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då får du lära dig hur du trimmar motorn och även monteringshöjden. Att båten skulle vara sämre med dubbla motorkraften, är inte sannolikt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Men hur mycket skiljer det i vikt mellan motorpaketen?

Vilken effekt och vikt är båten konstruerad för?

Redigerad av Frippe68

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn väger 73kg plus batteri

gamla väger nånstans 25kg, den körde jag utan elstart allt som oftast. 

Skiljer ca 65 då inkl batteri. Men jag har trimmat och grejat och jag får köra den max in vid start sen går det att trimma ut. Men utan frun fram så är den okörbar. Nästan sänker sej själv och går inte upp i plan. Med två pers gör den 22knop men börjar studsa i fören lite beroende på gas och trim. Kanske skulle behövas flyttas upp eventuellt?. Lite krångligt då jag förstärkt och byggt om aktern från kort till lång rigg med rostfri plåt, men det går väl också. Jag har måttat in så kavitationsplattan skulle komma max en tum under botten. Den ligger nog närmare botten än så. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kavplattan ska iss aldrig ligga under kölen och gärna 5 cm ovanför. Ja väger den 75 kg förstår att det blir dåligt på en så pass kort båt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 minuter sedan skrev 535GT:

Kavplattan ska iss aldrig ligga under kölen och gärna 5 cm ovanför. Ja väger den 75 kg förstår att det blir dåligt på en så pass kort båt. 

Jag vill minnas att på äldre Yamaha 2 takt (80-90 tal) rekommenderas det att kavitationsplattan skall vara 0-25 mm under kölen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På 80 talet rekommenderades även att röka i bilen med barnen och gärna fälla ner sätena bädda ner ungarna på en madrass vid långkörningar. 

 

Saker förändras och så även inom båtvärlden. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att kavitationsplattan ligger i linje med kölen är ett rätt så bra utgångsläge för många båtar har jag fått förstå.

Höjer man utombordaren för högt ovanför kölen så finns det större risk för att propellern tar luft då man svänger lite skarpare.

 

Det bästa är väl att testa sig fram om man har möjlighet till det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På min Crescent 418 Ht dunkade jag dit en Yamaha 40 hk fyrtaktare 25 lit tank kärringa och jag startbatteri elmotor mm och såg bara himlen hur mycket jag en tiltade motorn och gasade.Köpte ett till 90 amp husbilsbatteri så det vart 2 st 90 amp plus startbatteriet längst fram och den går upp i plan på en gång dock och går stadigt och fint ca 32 knop lite mer om jag drar platta i matta.

Du kan lägga en plåt  eller varför inte en cementplatta i fören för att få rätt balans prova med det eller sandsäckar tills du är nöjd väg plattorna säckarna och så gjuter du en cementplatta som passar i fören.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den ser ut så inuti. Alternativen är inte många att fixa nån vikt på. Kanske in under fören på nåt sätt och bulta fast under

Jag ville bara egentligen ha svar på om trimplan eller hydrofoil kunde vara nåt 😁

 

det är inte min båt på bilden. Den på bilden har även kortriggsmontaget. 

403491D9-CC7C-4090-AA2C-63BB0ADAAD89.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att du ökat vikten med motsvarande en halv person samtidigt som du dubblat effekten gör att jag inte tror tyngden är boven. Fel propeller med för hög stigning kan vara en rimlig förklaring. Vad får du för varvtal på fullgas när du väl planar?

 

jag hade exakt samma fenomen efter motorbyte på en femmeters pulpet med 50 hästar, men efter att ha gått ner från 17 till 15 tums stigning sköt båten upp i plan utan att man behövde flytta fram någon passagerare. Därav frågan vad når du för maxvarv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har tyvärr inte köpt nån varvmätare. 

 

Ja man börjar ju fundera på sånt också. Men för vilka båtar kittar de motorerna kan man undra. Den väger 190kg tom såg jag. Det måste ju vara ganska lite. 

 

När jag startar har jag motorn fullt intrimmad med nån person fram. Sen kan jag trimma ut när den planar. Trimmar jag ut lite för mycket börjar den studsa. 

 

Kör jag ensam och ens provar med fullgas gräver den ner sej såpass man tror ska sänka den. Lutar man sej framåt ,knuffar fram bensindunken så långt slangen räcker går det att få upp den i plan men blir närmare livsfarligt då den studsar så pass mycket. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte något facit men nog galopperar båtar vid för mkt uttrimmad motor. Å andra sidan, det du beskriver liknar mycket det som händer om du har propellern för långt ned, denna illustrativa video länkades i en annan tråd nyligen: 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Postad (redigerade)

Hade en 4100 som fiskemoppe med en 30 hk 2-takt utan powertrim. Fick bort studsandet med smart-tabs. Förlorade någon knop toppfart men båten blev körbar och planade utan att studsa. 

Det är en liten och lätt båt så 75kg i aktern är tungt.

Prova att flytta omfördela vikt innan du monterar något. I fören kan du ta upp hål och göra ett stuvfack för ankare eller placera batteri/tank där. Testa med en vattendunk som barlast. Höj motorn så kavitationsplattan är i höjd med botten eller strax ovanför.

 

Om viktfördelningen inte funkar så kan det vara värt ett försök att montera smart-tabs eller hydrofoil för lite hjälp upp i planing och mindre studsande. Visst att många är emot och tycker det är trams men en liten styrpulpet ska ju vara körbar och för de flesta duger det alldeles utmärkt med "tvshop-prylar" 

Större båtar är ju utrustade med justerbara trimplan så helt galet kan det inte vara även på mindre båtar :)

 

Lycka till.

20190614_102413[1].jpg

Redigerad av Gäst
Lagt till foto

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...