Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
SSS

Köpråd Uttern S64/6402

Rekommendera Poster

Nu när sommaren har kommit sitter jag som vanligt och kollat på blocket på båtar.

Jag har kommit fram att en större mittpulpet/WA skulle passa mina behov ganska bra. Dvs dagsutflykter, har inget behov av att kunna övernatta då vi har en stuga i skärgården. Jag kommet att ha båten på ostkusten i Mellansverige. Har haft mindre styrpulpetar (4,5-5m) i hela min uppväxt men saknar erfarenhet av en båt på över 6m.

 

Den båt som står högst upp på önskelistan är just nu en Uttern S64/6402. Jag gillar modellen mycket, just att den känns rejäl och den lilla ruffen som borde vara optimal för packning osv. 

 

Men dessa båtar börjar ju bli några år gamla, de som ligger på blocket brukar vara från år 2001-2005 och kostar mellan 150-190kkr. Är detta ett stabilt köp eller för mycket pengar för en gammal båt? Vad ska man se upp med? Börjar motorerna bli så pass gamla att problem uppstår? Det sitter Mercruiser 4.3 i de flesta båtarna. 

 

Jag har även kollat på den mindre S55 men det känns som en betydligt mindre båt än S64. Ungefär samma pengar men lite nyare båt då.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att en utter s64 eller 6402 skulle passa utmärkt. Min båtgranne har en sådan och den tuffar på fint. Väldigt enkel att sköta om och lätt att komma iväg med då man bara har ett lite hamnkapell/påse över styrplatsen att ta hand om. Är lite avis på denna båt ibland då den verkar så praktisk och smart planerad samtidigt som den har lite längd och dessutom går att få för rimliga pengar.

 

Personligen är inte jag särskilt rädd för båtar som fått några år på nacken men om dom inte är dokumenterat servade och underhållna så ska man ha rabatt på priset. Kondition på motor och drev är A och O på denna typ av båt. Allt annat är småpotatis, typ.

 

En merceriser 4,3 är ju en helt ok motor som många kan skruva, ganska enkel att göra vanlig service på själv om man tycker att varvet tar för mkt betalt. Som vanligt kolla oljan och att limpor och knän är fräscha. (jag vet man kan inte kolla limpor och knän egentligen men man får ett ungefärligt hum genom att prata med säljaren om hur båten gått, om den gått i saltvatten, om dom någonsin är utbytta, dom ska bli lika varma när man kör osv.)

 

Motorerna i sig är väl hyggligt okomplicerade och som en mekarkompis till mig sa en gång - får dom bara bensin så går dom. Är väl en sanning med modifikation men det ligger något i det.

 

Drevet. Fråga när impeller byttes, samt om man regelbundet bytt olja i drevet. Bälgar ska bytas vart 5-6 år vill jag minnas.

 

Lycka till!

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för bra info! Någon mer som har någon input?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om båten gått i saltvatten så ska limpor och knän vara bytta för några årsen

Om den gått i bräckt vatten så kan det nog vara dags för byte

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...