Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
antonw86

Byta paneler skrovsidor

Rekommendera Poster

Hej!

Jag skall fräscha upp min båt invändigt och velar lite kring huruvida jag skall byta de slitna panelerna på skrovsidorna från nuvarande mörkt (men blekt) lackat trä till lackade vita eller bara ersätta med nytt fräscht trä, tar gärna input från er här!

 

Huvudsakliga problemet är att jag inte alls tycker att det är så snyggt med tre olika träsorter som det idag är i sittbrunnen (se bild). Durken är nåtad teak och det tycker jag är snyggt, de vertikala panelerna under intrumentpanelen (skott?) till höger om högtalaren på bilden är original och en väldigt snygg lite mer dämpad träfärg men panelerna på skrovsidorna där högtalarna är infällda skall alltså bytas. Antingen så skulle jag vilja hitta samma träsort som skotten eller så funderar jag på att byta mot lackade vita paneler.

 

Någon som vet vad för träsort skotten är?

 

Om jag väljer vita lackade paneler, hur gör jag det bäst då tycker ni? Skall jag köra marinplywood och lacka direkt på det, köra marinplywood med ett lager glasfibermatta på och sedan lacka på det? Funkar 2-komp poly-lack?

 

Många frågor men skulle gärna få er hjälp här :)

 

Tack!
Anton

Högtalare_2.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker durken och skottet ser ut att vara teak, dock olika tätvuxen och behandlad, och den lackade skivan med högtalaren ser ut som mahogny. Själv hade jag nog betsat och lackat alltsammans med en ton jag gillade. Tja; kanske inte durken då, den hade jag nog bara oljat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag hade allting lackat i min gamla 100åriga skuta men har börjat måla vitt med sidenmattlackade lister.

jag försöker behålla så mycket lackat att man inte bor i ett glas mjölk och sen kommer det kluriga när jag ska ha ledslingor mm för myseffekt och arbetsljus eller vad man ska kalla det.

det blir en helt annan miljö och känns mkt fräschare också.

då har jag slipat ner lite och grundat med vit grund och sen rollar jag mediteranian white toplac 2 ggr med slip emellan och sista lagret kommer jag att rolla och stryka.

2 komp har jag inte brytt mig om förutom på durken som i mitt fall är massiv björk eller nåt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...