Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
heimlaga

Kompass och inombordsmotor. Deviation?

Rekommendera Poster

Jag samlar ju delar för mitt lågbudgetbåtprojekt. En plastsnipa som skall utrustas med en Bukh DV10 dieselmotor.

 

I ett skåp här hemma hittade jag en fin kardanupphängd båtkompass av 70-talsmodell som jag hade glömt att vi hade. Den är i gott skick och borde kunna hänga med några årtionden till.

Eftersom motorn är ganska långt akterut på traditionellt fiskebåtsvis och båten styrs med rorkult så sitter man ju och styr omedelbart akter om motorn. Det innebär att kompassen sannolikt hamnar bara en meter från motorn som innehåller ungefär 140 kilo gjutjärn.

Kompassen har inga inbyggda magneter för deviationkorrigering. Hur gör man då?

 

Jag vet att det här ligger långt fram i tiden....... frågan är egentligen om jag skall behålla kompassen tills jag kan använda den i båten eller sälja den?

 

Någon GPS kommer jag knappast någonsin att skaffa så en bra kompass är extremt viktigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev heimlaga:

Någon GPS kommer jag knappast någonsin att skaffa så en bra kompass är extremt viktigt.

En begagnad iPad är en billig lösning!

--

Får du bara upp kompassen en bit över motorn så brukar det fungera ganska bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej ingen iPad för mig. Jag var förresten tvungen att göra en sökning på nätet för att få fram vad ordet iPad betyder. Dels litar jag inte på elektronik i saltfuktig miljö och dels är jag extremt dålig på allt som gäller elektroniska apparater. Kan till exempel inte byta kanal på TVn själv.

Gammaldags kustnavigation med kompass och sjökort och pejlskiva är betydligt enklare. Jag gick på en navigationskurs för 10 år sedan och nästan allt var enkelt och självklart och det mesta sitter kvar i huvudet även om jag inte har använt kunskaperna i brist på sjöduglig båt. Gamla båten min hade ju blivit rutten.

 

Det kan bli svårt att få upp kompassen högre än 20-30 cm över högsta punkten på motorn.

Kan man skruva fast järnbitar inne i nakterhuset för att motverka deviationen om den blir stor i någon riktning?

 

Redigerad av heimlaga
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev heimlaga:

Kan man skruva fast järnbitar inne i nakterhuset för att motverka deviationen om den blir stor i någon riktning?

Kanske men det är sällan enkelt.

 

3 minuter sedan skrev heimlaga:

Gammaldags kustnavigation med kompass och sjökort och pejlskiva är betydligt enklare

Det kan man diskutera men framförallt är precisionen mycket sämre med vanlig terrester navigation.

iPad mm är väldigt intuitiv och med ett skyddande hölje klarar den absolut miljön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
29 minuter sedan skrev heimlaga:

….Dels litar jag inte på elektronik i saltfuktig miljö och dels är jag extremt dålig på allt som gäller elektroniska apparater. Kan till exempel inte byta kanal på TVn själv.

….

 

Jag har lösningen för dig, bli medlem i Kungliga Svenska Stofilsällskapet!

(jag är redan medlem)

 

Att montera kompassen i ett magetfäste är ju naturligtvis ingen bra idé, det finns ju inget magnetiskt i en båt att fästa magneten i, om du förstås inte har järnek i inredningen?

realradio.jpg

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha.....nej inget magnetfäste det är ju klart.

Frågan är bara om man kan sätta in någon sorts kompensationsmagneter i nakterhuset för att kompensera för deviationen.

 

 

 

Någon stofil är jag inte ännu........ jag har bara lärt mig att elektronik dels är dyrt i längden om man räknar med all förlorad arbetstid och dels fungerar dåligt när det verkligen gäller.  Det räcker ju med att elsystemet i båten bryter ihop för att den "säkra" datorn skall stanna i brist på ström och jag har upplevt ett sådant totalsammanbrott i min gamla båt. Jag tog bort generatorremmen och vevade igång motorn och körde hem. Svårare än så är det inte när man är beredd på litet småkrångel.

 

Det är osannolikt att det blir någon längre resa med båten än möjligtvis som allra längst någon tur över Kvarken till Umeå. På sådana distanser räcker det väl med gammaldags navigationsnogrannhet. I hemmavattnen är sjökorten så dåliga och grynnorna så många att man ändå kör på lokalkunskap och ögonmått.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev heimlaga:

Frågan är bara om man kan sätta in någon sorts kompensationsmagneter i nakterhuset för att kompensera för deviationen.

Rätt placerade kompensationsmagneter och ev mjukjärnsklot.

Jag har sett en kompassjusterare i arbete och insåg att det var inget för mig (jag har ett bättre förhållande till elektroniken).

Se om du kan hitta någon litteratur. Kan ju vara kul att kunna. Det gick en kurs i våras i kompassjustering men den kostade 10 tkr och så kul verkar det inte ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev heimlaga:

Haha.....nej inget magnetfäste det är ju klart.

Frågan är bara om man kan sätta in någon sorts kompensationsmagneter i nakterhuset för att kompensera för deviationen.

 

 

 

Någon stofil är jag inte ännu........ jag har bara lärt mig att elektronik dels är dyrt i längden om man räknar med all förlorad arbetstid och dels fungerar dåligt när det verkligen gäller.  Det räcker ju med att elsystemet i båten bryter ihop för att den "säkra" datorn skall stanna i brist på ström och jag har upplevt ett sådant totalsammanbrott i min gamla båt. Jag tog bort generatorremmen och vevade igång motorn och körde hem. Svårare än så är det inte när man är beredd på litet småkrångel.

 

Det är osannolikt att det blir någon längre resa med båten än möjligtvis som allra längst någon tur över Kvarken till Umeå. På sådana distanser räcker det väl med gammaldags navigationsnogrannhet. I hemmavattnen är sjökorten så dåliga och grynnorna så många att man ändå kör på lokalkunskap och ögonmått.

Hoppas du såg smilysen!

kapten Stofil är världens främsta bakåtsträvare.

 

Jag gillar elektroniska prylar, även ombord, men blir fullständigt tokig då dom inte fungerar tillsammans. hatr brottats med en AIS-motagare som inte vill samarbeta med någon av plottrarna, så ser jag efter flera timmas kopplande att lysdioden "Power" på AISen inte lyser... då är den trasig...

 

Nåväl kompasser...

Jag har två plottrar, två kompasser, och alla visar litet annorlunda, kan skilja 2-4 grader.

Jag har en styrkompass centralt placerad, säkert jättebra, men den sitter för långt bort så den ser jag inte...

Så hade jag en Silva UNB liggandes, egentligen en kombinerad styrkompass och syftkompass för mindre båtar.

Den monterade jag nära ratten, främst för att titta på vid tilläggning, så att man få kommande vindar i fören.

 

Bakom skottet denna kompass sitter på går den tjocka kabeln till nästan alla förbrukare ombord...

Tänkte inte på det... men varje gång någon förbrukar en massa ström, exempelvis spolar på toan, så gör kompassen utslag med minst 90 grader. Däremot går kablarna till bogpropellern någon annanstans. så det blir inte så många konstigheter när den går, och sannolikheten att någon spolar på toan under tilläggning är ju minimal. (annars är det ju som Magnus och Brasses "Piloterna" om du minns den sketchen?)

 

Men i alla äldre navigationsböcker står det ju hur man upprättar en divationstabell… (om jag stavade rätt) Motorns järn ger väl samma missvisning varvet runt? inte så himla farligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja...... jag insåg humorn..... för sent.

 

Fast jag blir bara så grundligt trött på folks standardlösningar där mer elektronik löser alla problem och eftersom den krånglar behövs det ännu mer elektronik som kräver en ordentlig styrhytt som kräver en större båt.

 

Jag kan faktiskt göra en deviationstabell...... det lärde vi ju oss på kursen för 10 år sedan och det sitter kvar i huvudet. Kurslitteraturen finns kvar i hyllan och principerna i huvudet.

Behövs det mer kunskap så har vi ju Korsströms "Lärobok i Navigation" som finns kvar sedan farfars bror skulle mönstra som prentis på en bark för en rundresa till Australien någon gång på 20-talet.

Fast jag tänkte att det skulle bli enklare att navigera om man kan minska deviationen till högst några grader. Rimligtvis blir kompassen osäkrare om deviationen är stor.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev heimlaga:

Rimligtvis blir kompassen osäkrare om deviationen är stor.

Framförallt om deviationen är ojämn, följer deviation en jämn sinus liknande kurva och inte alltför stor räcker en bra deviationstabell.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...