Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
miniraser

Hur mycket topcoat behöver jag?

Rekommendera Poster

Jag håller på att renovera en båt och det är snart dags för topcoat.

Men jag har ingen aning om hur mycket topcoat jag behöver. Hur mycket går det åt per kvm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

håller på med samma sak.

det är nog väldigt olika beroende på om man rollar eller kör med pensel..

jag grundar och målar 4 lager men börjar med 2 lager i år och 2 nästa år för annat prioriteras just nu.

men jag tror det står på burken hur mkt det ska täcka, eller fråga nån kunnig i butiken

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topcoat under vattenlinjen? 

 

Topcoat är inte vattentät. 

Jag kommer att ta bort all Topcoat och lägga epoxi i stället. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Hybro:

Topcoat under vattenlinjen? 

 

Topcoat är inte vattentät. 

Jag kommer att ta bort all Topcoat och lägga epoxi i stället. 

 

 

Jag resonerar så här. Det är ett budgetbygge som med underhåll ska hålla ca 10år och har det fungerat för båtbyggare och fortfarande rekommenderas i butikerna så borde det duga åt mig.

Ursäkta min otydlighet i trådstarten.

På båten som används dagligen så är det epoxy som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Topcoat är precis lika vattentätt som gelcoat som finns på de flesta båtar. Det där med hur mycket vatten som glasfibern drar i sig är behandlat i ett nästan vetenskapligt experiment. Sök på forumet på "vatteninträngning i glasfiber". Efter att ha läst det så lovar jag att i TS's fall så duger det mycket väl med topcoat 😁

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
33 minuter sedan skrev Faderullan:

Topcoat är precis lika vattentätt som gelcoat som finns på de flesta båtar. Det där med hur mycket vatten som glasfibern drar i sig är behandlat i ett nästan vetenskapligt experiment. Sök på forumet på "vatteninträngning i glasfiber". Efter att ha läst det så lovar jag att i TS's fall så duger det mycket väl med topcoat 😁

Vilket härligt test och tack för att du delar med dig. Nu är jag helt övertygad att även topcoat kommer duga :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också inköpt en båt där det visade sig var en läcka efter en tvätt då medlet trängt in i dålig lagning. Slipat rent allt och lagt på riktig matta från ett företag och inte från biltema med biltemas laminerings epoxy, härdningstiden 7H men efter 24 timmar så kontrollerar jag och den är bra härdad. Jag slipar med grövre papper sen blandar ut topcoat med härdare och drar på lagningen. Den ska väl ändå hålla med 4-5 lager topcoat? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Effe:

Slipat rent allt och lagt på riktig matta från ett företag och inte från biltema

Är inte Biltema ett företag, och säljer de falska mattor... ?

 

Biltema säljer f.ö. olika typer av mattor, och rätt matta till rätt sak blir precis lika bra som andras. Det är nog t.o.m. samma tillverkare som det många andra säljer, BT gör ju inte dessa själva.

Har både förlängt ett helt skrov ett par m² och byggt peken, boxar m.m. med Biltemas mattor, och de är väl så bra som andras - om man köper rätt matta till rätt arbete, förstås....

 

6 timmar sedan skrev Effe:

Den ska väl ändå hålla med 4-5 lager topcoat?

Topcoat är mest för utseendets skull och för att få en slitstark lättrengjord yta. Det är ingen "hållfasthet" i den i sig. Om det räcker med två eller behövs fem lager att slita på får du avgöra på känsla och beroende på hur tjockt du lägger varje lager. Men normalt sett lägger man Topcoat på polyester, inte epoxi....

 

(Tråden du hoppar in i är f.ö. fyra år gammal, och TS har inte varit aktiv på forumet på tre år. Räcker med att du skriver och visar din reparation i din egna tråd som du redan skriver i, dublettinlägg blir snabbt förvirrande)

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Effe:

IMG_9471.jpeg

IMG_9477.jpeg

Den glasfibermattan är långt ifrån mättad med epoxy. Påminner mig om bilreparationer i min ungdom. Nästan allt går att gömma med spackel och färg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev excel319:

Den glasfibermattan är långt ifrån mättad med epoxy. Påminner mig om bilreparationer i min ungdom. Nästan allt går att gömma med spackel och färg.

Bättre är det nog om du svarar i @Effes egna tråd, där h*n visar precis samma sak:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...