Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
acateon

Kalla på gästhamnar över VHF

Rekommendera Poster

2 minuter sedan skrev raol:

Än en gång: är man inom mobilnätets räckvidd är mobilen enormt överlägsen. Bättre ljud, enklare handhavande, och dessutom behöver hamnpersonalen inte passa en radio (även med en handhållen, som inte räcker, men för sakens skull) som hela tiden väsnas med allehanda anrop och meddelanden från kustradion. En mobil är tyst när den inte aktivt används.

Nej, den behöver inte utrustning, räckvidd och bemanning som en kustradiostation, men för att VHF ska vara ett bättre alternativ till mobil i nån som helst situation, så måste räckvidden överstiga mobilnätets. Med en handhållen på kaj är det mycket svårt att uppnå. Så minimum är en antenn i en mast, och då krävs en fast station och därmed en person avdelad för att passa den hela tiden (eller under vissa timmar).

Jag hävdar fortfarande att det enbart är några få situationer, som är tämligen ovanliga, som skulle lösas bättre med VHF än mobil. De är så marginella att de kan bortses från med tanke på den merkostnad och försvåring som konstant passning med fast station skulle innebära.

Mobil, mobil, mobil!!!

 

 

Mobilen är usel i regn, usel i solsken och sjunker om du tappar den i sjön.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev acateon:

 

Mobilen är usel i regn, usel i solsken och sjunker om du tappar den i sjön.

 


Då föreslår jag att du köper en bättre mobil. Jag har inte problemen du beskriver. Jo, sjunker gör den förstås, men man får väl för fasen hålla i den!? Om man har sliriga fingrar finns det mobilpåsar med snöre så man kan hänga runt halsen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev raol:


Nej, det är inte alls det som diskuterats. Det har handlat om långväga anrop. För samtal på några båtlängders avstånd kan det väl gå an med handhållen och så, i stället för att skrika.

 

 

Nä, du har varit inne på att det måste vara långväga. Ingen annan. :)

 

6 minuter sedan skrev raol:


I Tyskland är fax fortfarande orimligt populärt. Kanske ska vi ha fax i varje gästhamn också?


Eller så får man acceptera att vissa länder ligger i framkant på teknikområdet. VHF har sina användningsområden i dag, men att samtala med gästhamnar är inte ett av dem.

 

Haha ja varför inte... Men de som har enbart digitaliserade system var nog avundsjuka på Tyskarna och deras über arkiv när ransomeware härjade som mest.

 

Vettifan om jag skulle kalla den servicen (inkl kontaktväg) vi har i Svenska gästhamnar för framkant men visst, each to their own.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 minuter sedan skrev raol:


Då föreslår jag att du köper en bättre mobil. Jag har inte problemen du beskriver. Jo, sjunker gör den förstås, men man får väl för fasen hålla i den!? Om man har sliriga fingrar finns det mobilpåsar med snöre så man kan hänga runt halsen.

 

 

Nejtack, har en av de "bästa" på marknaden för det den är avsedd för. På havet är den kass enligt ovan. Min handhållna VHF flyter, den går att fippla med i alla väder. Den är helt enkelt avsedd för det behovet.

 

Jobbar du på en mobiltillverkare eller ett företag som säljer infrastruktur kring dessa? För jag hoppas med detta mobilengagemang du besitter att du får bra med provision ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

 

Nu vet jag inte om "Habour Master" på Vinga finns kvar.

Enligt representant för Vinga Vänner är det en äldre gentleman som väldigt energiskt tar sin sak på allvar och "hjälper" båtar i hamn. Oftast blir det björntjänster då han i det strömmande vattnet ger samma råd till besättningar i fem meters styrpulpetbåtar som i 40 fots segelbåtar, med en ovetskapen att olika båttyper beter sig olika med strömmen och vinden från sidan, inte sällan från olika håll.

 

Elakt förtal. Åk dit! Hamnkapten på Vinga är ett föredöme i det att han tydligt dirigerar trafiken. ”Du får ligga här och så kommer det en annan båt utanpå dig sen.” ”Vi har en bra nattplats ledig om några timmar, de här säger att de ska gå då”.  ” du behöver flytta tampen en halvmeter för då får vi in en till här”.

 

 I vingas skyddade hamn ligger man packad som sillar och det går hur bra som helst eftersom det är tydligt vem som bestämmer. Lite tilläggningshjälp har också givits när jag bett om det. Det är väldigt speciellt där på vinga, med den starka sidoströmmen. 

 

Jämför det med andra hamnar där båtarna (särskilt med dockspot) kan ligga glest med många bortslösade båtbredder och där hamnvärden bara kan säga ”plats? Du får höra med de andra som ligger där...”

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Berättade du inte att vi har så höga löner och sociala avgifter här att man inte har råd att anställa någon med tjänstemannatitel, men väl feriearbetande tonåringar och plåtlådor?

Vi hade en trevlig konversation och kom fram till att skillnaden mellan våra länder var att i Frankrike betalar man de som jobbar men vi betalar hellre de som inte jobbar.

I detta fallet så fick jag leka hamnvärd och kunde hjälpa mannen att snabbt hitta en plats för natten.

 

11 timmar sedan skrev raol:

Det är 2000-tal, inte 1900-tal

Ja och när 2000-talet kom trodde man att VHFen var död, mobilerna skulle ersätta. Istället blev det tvärtom, antalet VHFer har ökat som aldrig förr och det finns fler VHFer än någonsin.

 

När man närmar sig en utländsk hamn hamn behöver man sällan ropa upp, oftast hör man råden någon annan får. Det är effektivt. Att någon ropar långt ute har jag aldrig hört, de ringer nog med satellittelefonen.

 

VHFen används på kanalerna, slussvaktarna kan man prata med via deras handjagare. Normalt litter de på sina privata kanaler men passar 16.

På Trollhätte kanal lyssnar de inte så bra, där får man istället ringa till Norrköping.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:

Ja och när 2000-talet kom trodde man att VHFen var död, mobilerna skulle ersätta. Istället blev det tvärtom, antalet VHFer har ökat som aldrig förr och det finns fler VHFer än någonsin.


Ja, det är ju jättebra! VHF i dag är primärt en säkerhetsutrustning, och om många båtar har radio (och har passning på kanal 16!) så är det toppen!

 

För vardaglig kommunikation, mellan båt och land (inklusive hamnkaptener), är den däremot utspelad. Där är mobilen vida överlägsen så fort man är inom täckningsområdet, och jag vågar påstå att 95 procent av alla svenska fritidsbåtar håller sig helt och hållet inom mobiltäckningsområdena hela tiden.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
43 minuter sedan skrev raol:


Ja, det är ju jättebra! VHF i dag är primärt en säkerhetsutrustning, och om många båtar har radio (och har passning på kanal 16!) så är det toppen!

 

För vardaglig kommunikation, mellan båt och land (inklusive hamnkaptener), är den däremot utspelad. Där är mobilen vida överlägsen så fort man är inom täckningsområdet, och jag vågar påstå att 95 procent av alla svenska fritidsbåtar håller sig helt och hållet inom mobiltäckningsområdena hela tiden.

 

Jag tycker att det är rätt tyst på VHF.

Och då vet jag att mina båda apparater fungerar, eftersom man kan höra litet trafik från kommersiella fartyg runt Göteborg, Sthlm radio och Sweden rescue som larmar ut sina enheter.

I norra Bohuslän hör man ju våra naboer, Ola, Trond och vad de nu heter, de använder VHFen mer frekvent, måhända är det dyrt för dem att ringa på det svenska nätet?


Det finns ett annat elektroniskt alternativ, webkameror, att se om det finns plats ledig i hamnen, jag kommer i skrivande stund bara på en Grötö. Men det kanske finns fler, den som googlar den finner.

 

Men det där med en webbhamnkamera kan ju vara en bra grej, någon som håller med?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, jag gillar mer den danska approachen: det finns alltid plats för en till.

 

Allt som driver båtkulturen mot att man inte kan gå in i en hamn för det redan är fullt är tråkigt tycker jag. Samtidigt är det väl bra om folk kan sprida ut sig, och kul med teknik? Hur ska jag förena det? Lösningen borde vara att ha kamera, dockspot etc men samtidigt en hamnkapten som hjälper till att knô.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
37 minuter sedan skrev AndW:

Nä, jag gillar mer den danska approachen: det finns alltid plats för en till.

 

Allt som driver båtkulturen mot att man inte kan gå in i en hamn för det redan är fullt är tråkigt tycker jag. Samtidigt är det väl bra om folk kan sprida ut sig, och kul med teknik? Hur ska jag förena det? Lösningen borde vara att ha kamera, dockspot etc men samtidigt en hamnkapten som hjälper till att knô.

Den mänskliga närvaron är mer än guld värd.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...