Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
acateon

Kalla på gästhamnar över VHF

Rekommendera Poster

Vanligt i andra länder att man ropar på harbour master eller dylikt när man är ett par sjömil från tilltänkt hamn och får snabbt och smidigt svar om det finns plats och var den är. Stundtals även hjälp med att lägga till. 

 

Hur är det med våra svenska gästhamnar? Erbjuder de samma service? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Inget jag märkt av här nere i Öresund. De flesta har inte bemannat större delen av dygnet och i vissa fall har jag uppfattat det som de inte har någon bevakning på sin VHF. 

 

Faktiskt tänkte jag på detta i helgen då vi seglat hela natten i 14m/s medelvind och skulle in i en obekant hamn 06:30. Där hade jag velat ropa upp för att få råd inför ingången i denna vind och för att höra var jag skulle få plats med min båt så jag skulle slippa kryssa i hamnen med min 42:a.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev Silverfox59:

Inget jag märkt av här nere i Öresund. De flesta har inte bemannat större delen av dygnet och i vissa fall har jag uppfattat det som de inte har någon bevakning på sin VHF. 

 

Faktiskt tänkte jag på detta i helgen då vi seglat hela natten i 14m/s medelvind och skulle in i en obekant hamn 06:30. Där hade jag velat ropa upp för att få råd inför ingången i denna vind och för att höra var jag skulle få plats med min båt så jag skulle slippa kryssa i hamnen med min 42:a.  

 

Exakt min tanke! Jämför man priser mot hamnar i andra europeiska länder så är priset på gästhamnsnatt samma eller lägre men man får denna servicen inkluderad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte misstar mig så är det inte tillåtet med landbaserade stationer på marina VHF bandet.

Jag tycker att det hade varit strålande om gästhamnarna hade haft VHF. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Om jag inte misstar mig så är det inte tillåtet med landbaserade stationer på marina VHF bandet.

Tror inte det finns något som förbjuder det.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev StyrmanKarlsson:

Om jag inte misstar mig så är det inte tillåtet med landbaserade stationer på marina VHF bandet.

Jag tycker att det hade varit strålande om gästhamnarna hade haft VHF. 

Skogarna är fulla med jägare som ligger på VHF bandet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars borde man kunnna använda telefonen. Den ringer ju så den behöver man inte passa.

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan skrev Bjorns_snipa:

Annars borde man kunnna använda telefonen. Den ringer ju så den behöver man inte passa.

 

Med den retoriken kan man väl lägga ner VHF för kustnära kommunikation helt och hållet?

 

Vill personligen undvika att använda telefonen exempelvis när det regnar, eller för den delen att telefonen har gått sönder och jag behöver söka hamn/nödhamn. Blir väl även synergier av att fler som lyssnar på 16 kan ta del av informationen samt att gästhamnarna kan gå ut med PA på 16/L1/L2 med information om så skulle behövas.

 

Det är också mycket bättre service för våra utländska gäster i våra farvatten som inte lika lätt kan få fram eventuell telefonnummer. Det är ju praxis utanför våra farvatten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 minuter sedan skrev pseudonym:

 

Jättebra när jag vill boka en slip dagar/veckor/månader fram om det begränsade antalet bokningsbara platserna är lediga, Ad hoc flyger det inte så bra av skälen jag nämnde tidigare.

 

Detta ger inte heller någon bättre service, jag får inte kontakt med någon på plats.

 

Kanske bara är jag som tycker att modellen marinor utanför våra vatten är bättre än den asociala/servicelösa gästhamnsmodellen vi har här.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lite svårt att se behovet. I så gott som alla fall när man behöver kontakta en gästhamn är man tillräckligt nära land för att mobilnätet ska fungera. Jag kan tänka mig "edge cases" när man seglar långt utomskärs och vill kontakta flera gästhamnar för att kunna välja rätt led in mot kusten. Då är man troligtvis utanför mobilnätet men inom VHF-räckvidd. Å andra sidan kan man i det läget ringa via Stockholm Radio.

Men att föreställa sig att det ska finnas en konstant bemannad VHF-station i de flesta gästhamnar, när hamnkaptenen har en mobil i fickan, det är orimligt. För det skulle behöva vara en fast station med rejäl antenn uppe i en mast för att fungera som det är tänkt. En handhållen enhet kommer inte att ge tillräcklig räckvidd för att ens matcha mobilnätets räckvidd ut från land.


Många moderna mobiler är helt okänsliga för regn, som t ex den jag har (klassad IP68), så är man ofta i ruskväder och på båt är det en god idé att välja en sån mobil.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det är synd att man inte kan ropa upp gästhamnarna. Det är både praktiskt och ganska trevligt. Hamnvärdarna kan ju enkelt utrustas med bärbara apparater och på så vis vara mera tillgängliga. Dessutom kan båtar hjälpa varandra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
17 minuter sedan skrev raol:

Jag har lite svårt att se behovet. I så gott som alla fall när man behöver kontakta en gästhamn är man tillräckligt nära land för att mobilnätet ska fungera. Jag kan tänka mig "edge cases" när man seglar långt utomskärs och vill kontakta flera gästhamnar för att kunna välja rätt led in mot kusten. Då är man troligtvis utanför mobilnätet men inom VHF-räckvidd. Å andra sidan kan man i det läget ringa via Stockholm Radio.

Men att föreställa sig att det ska finnas en konstant bemannad VHF-station i de flesta gästhamnar, när hamnkaptenen har en mobil i fickan, det är orimligt. För det skulle behöva vara en fast station med rejäl antenn uppe i en mast för att fungera som det är tänkt. En handhållen enhet kommer inte att ge tillräcklig räckvidd för att ens matcha mobilnätets räckvidd ut från land.


Många moderna mobiler är helt okänsliga för regn, som t ex den jag har (klassad IP68), så är man ofta i ruskväder och på båt är det en god idé att välja en sån mobil.

 

 

Håller inte med dig alls. Men det verkar som jag är "the odd one out" i svenska vatten.

 

Telefonen förutsätter att du vet telefonnumret. Namnet på hamnen har du i sjökortet och hur du ropar upp dem via VHF om sådan finnes lär man sig i och med SRC certet. Klar fördel VHF.

 

Inte alls orimligt med VHF i varje gästhamn. Titta hur utbrett det är kring de brittiska öarna, medelhavet och så vidare. Vissa marinor har till och med vakt på flera kanaler för olika typer av trafik och då snackar jag inte VTS.

 

Jättebra med IP-klassad telefon på havet, absolut. Min telefon som har någon IP-klassning var inne på reparation för fuktskada så allt kan hända.

 

Bra exempel från den här seglande fransmannen som anlöper mängder med marinor. Alla ropar han upp på VHF och får BRA service.

 

 

Kan inte för mitt liv förstå hur man inte kan tycka att detta är något som borde ingå i hamnavgiften vi så glatt betalar i obemannade automater längs våra kuster.

 

 

Redigerad av acateon
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev bhemac:

Ja det är synd att man inte kan ropa upp gästhamnarna. Det är både praktiskt och ganska trevligt. Hamnvärdarna kan ju enkelt utrustas med bärbara apparater och på så vis vara mera tillgängliga. Dessutom kan båtar hjälpa varandra.

 

Bingo!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev acateon:

 

Håller inte med dig alls. Men det verkar som jag är "the odd one out" i svenska vatten.

 

Telefonen förutsätter att du vet telefonnumret. Namnet på hamnen har du i sjökortet och hur du ropar upp dem via VHF om sådan finnes lär man sig i och med SRC certet. Klar fördel VHF.

 

Inte alls orimligt med VHF i varje gästhamn. Titta hur utbrett det är kring de brittiska öarna, medelhavet och så vidare. Vissa marinor har till och med vakt på flera kanaler för olika typer av trafik och då snackar jag inte VTS.

 

Jättebra med IP-klassad telefon på havet, absolut. Min telefon som har någon IP-klassning var inne på reparation för fuktskada så allt kan hända.

 

Bra exempel från den här seglande fransmannen som anlöper mängder med marinor. Alla ropar han upp på VHF och får BRA service.

 

 

Kan inte för mitt liv förstå hur man inte kan tycka att detta är något som borde ingå i hamnavgiften vi så glatt betalar i obemannade automater längs våra kuster.

 

 


Namn på gästhamnar i sjökortet? Har jag inte sett. Telefonnummer är i de flesta fall lätta att hitta på nätet. Vet man att man ska långt utomskärs är det kanske en god idé att lägga ett uns av planering på att göra en lista över lämpliga gästhamnar (och kontaktuppgifter) längs dagsetappens sträcka. Och har man slarvat med det, så går det fortfarande att kontakta Stockholm Radio (om man nu har mobilskräck så får man nog slanta upp för ett abonnemang där).

Jag vet ärligt talat inte varför de är så VHF-kåta i de områdena du tar upp. Kanske har det med tidvattnet att göra. Om nästan varje båt måste ha minutfärsk information om vattenstånd, och om det är sjunkande eller stigande, och hur mycket djupgående som är ok, osv, så kan jag förstå behovet av en permanent radiokontakt. Där skulle en mobil bli "överbelastad". De har å andra sidan väldigt nakna kuster, med bättre radioräckvidd även för mastlösa båtar eftersom det inte är massa öar och skär i vägen. Mobilnätets räckvidd har ju en fast bortre gräns pga tidsluckorna i kommunikationsprotokollet, så det kan tänkas att räckvidden generellt är lite bättre för VHF på såna öppna kuster.

I Sverige är tidvattnet en ickefråga i gästhamnar (på västkusten kan det handla om uppåt en halvmeter skillnad i extrema fall, och oftast 20-30 cm - i Östersjön är tidvattnet försumbart).

Fundera lite på personalkostnaden för en permanent bemannad VHF-station (som sagt, en handhållen funkar inte, det krävs en fast station med antenn monterad i mast). Räkna 150 kr/tim netto. 300 kr/tim brutto? Vi nöjer oss med 14 timmar per dygn, så inte OB:n springer iväg alldeles. Det är mer än 4000 kr/dag. För en gästhamn med 100 båtplatser skulle enbart radiopassningen innebära 40 kr/dygn i avgift, om man räknar med full beläggning. Mer realistiskt kanske 100 kr/dygn. UTÖVER den normala avgiften!

"IP-klassning" betyder inte så mycket. Det är nivån som är avgörande. En mobil med IPx3, t ex, tål inte mycket alls. Men IP-klassad är den. IPx7 och IPx8 bör man hamna på för att få en rejält vattentålig mobil.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har ju såklart en relästation för ändamålet. Så där försvann timlönen.

 

Givetvis behöver du inte kunna namnet på hamnen du anlöper för att kalla på den. Det är ju bara att säga ”gästhamnen på västra Rörö”, om det nu hade funnits en sån, såklart.

 

Nu är ju ju hamnvärdar i sverige befriade från nästan alla sysslor förutom att städa toaletter, kanske även det. Vhf-passning kommer långt ner på önskelistan. Jag tror det är få som ens ger ett svar på telefon kan ge ett svar på frågan ” finns det plats?”.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev acateon:

Vanligt i andra länder att man ropar på harbour master eller dylikt när man är ett par sjömil från tilltänkt hamn och får snabbt och smidigt svar om det finns plats och var den är. Stundtals även hjälp med att lägga till. 

 

Hur är det med våra svenska gästhamnar? Erbjuder de samma service? 

 

2 timmar sedan skrev Bjorns_snipa:

Annars borde man kunnna använda telefonen. Den ringer ju så den behöver man inte passa.

 

45 minuter sedan skrev bhemac:

Ja det är synd att man inte kan ropa upp gästhamnarna. Det är både praktiskt och ganska trevligt. Hamnvärdarna kan ju enkelt utrustas med bärbara apparater och på så vis vara mera tillgängliga. Dessutom kan båtar hjälpa varandra.

Det fanns en tid när det även fanns "hamnkaptener". Vissa var så moderna att de inte bara kunde byta kanal på sin TV själva, utan även hantera en VHF-apparat, den unge hamnguiden på Käringön exempelvis (men han är väl pensionär numera...).

 

Idag finns det knappt några hamnvärdar, däremot plåtlådor med elektronik i.

Ja hamnvärdarna dyker upp först när de ser att man inte klistrat upp sitt kvitto på från plåtapparaten på sin båt.

Hamnvärdarna vet inte var någonstans sugtömningsanläggningen finns, eller vet var automatsäkringen till duschens varmvattenberedare sitter.... men dom vet var man skall betala! (i plåtlådan).

 

Man hör ibland på VHF att det finns utländska seglare som resultatlöst försöker ropa upp "Habour Master" men varesig plåtlådorna eller de unga hamnvärdarna är utrustade med någon marin VHF-radio, de sistnämnda vet nog inte ens vad det är för någonting.

 

Men som redan sagts, om du har hamnvärdens telefonnummer kan du både telefonera och skicka sms. Telefonnumret brukar vara angivet på en väldigt liten lapp på en av plåtlådorna eller på en friggebod som i bästa fall är har en skylt med texten "Hamnkontor" på. Men vad hjälper det då man inte kan se denna lapp utifrån havet. Iofs så brukar det delas ut några små kataloger över den aktuella kustens gästhamnar med en del bra men även föråldrad information. Förutom telefonnummer till hamnarna (ja markbunda nummer med aktuellt riktnummer då) så står det om var Decca-kedjorna finns och var någonstans Vivo-butiken och Koppartrans macken är belägna, att dessa trettioen gånger bytt namn redan innan katalogen lämnat tryckeriet bryr man sig inte om.

 

Utan att raljera och nu vara ironisk så fann jag en sådan katalog 2004 som berättade att man skulle ringa 90.000 vid nödläge, jag skickade ett mail till ansvarig utgivare (när jag kom hem), fick inget svar, men året därpå hade man rättat till detta misstag.

 

Men jag håller med dem här som tycker att man borde kunna ropa upp hamnvärden på någon bra VHF-kanal och bli anvisad plats.

Men det kanske även är så att då måste hamnvärden ha ett VHF-certifikat och kunna bokstavera även på engelska? Alfa, Beta, Cesar, Erik, Filip, Echo, November, December och X-ray!?

 

(Victor, Charlie, Charlie to Mike, Sierra, Foxtrot, can You read me?)📻

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen som helst anledning att kunna nå en hamnvärd långt utifrån. VHF kontakt sker ganska nära, ett par mil och för det duger en handjagare mer än väl.

Fördelen med VHFen är att man inte behöver leta upp telefonnummer, ringa om därför att det är upptaget. Dessutom blir samtalen kort, inte alls samma babblande som på telefon. Det är så det fungerar i andra länder och det fungerar bra. 

En fransman jag pratade med undrade vad det var för uland som inte hade hade en harbour master. En hamn med över 900 båtplatser.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev bhemac:

….

En fransman jag pratade med undrade vad det var för uland som inte hade hade en harbour master. En hamn med över 900 båtplatser.

Berättade du inte att vi har så höga löner och sociala avgifter här att man inte har råd att anställa någon med tjänstemannatitel, men väl feriearbetande tonåringar och plåtlådor?

 

Nu vet jag inte om "Habour Master" på Vinga finns kvar.

Enligt representant för Vinga Vänner är det en äldre gentleman som väldigt energiskt tar sin sak på allvar och "hjälper" båtar i hamn. Oftast blir det björntjänster då han i det strömmande vattnet ger samma råd till besättningar i fem meters styrpulpetbåtar som i 40 fots segelbåtar, med en ovetskapen att olika båttyper beter sig olika med strömmen och vinden från sidan, inte sällan från olika håll.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
42 minuter sedan skrev bhemac:

Det finns ingen som helst anledning att kunna nå en hamnvärd långt utifrån. VHF kontakt sker ganska nära, ett par mil och för det duger en handjagare mer än väl.

Fördelen med VHFen är att man inte behöver leta upp telefonnummer, ringa om därför att det är upptaget. Dessutom blir samtalen kort, inte alls samma babblande som på telefon. Det är så det fungerar i andra länder och det fungerar bra. 

En fransman jag pratade med undrade vad det var för uland som inte hade hade en harbour master. En hamn med över 900 båtplatser.


Det enda fallet jag kan tänka mig där man behöver nå en hamn på radio är långt ute, som jag beskrev i exemplet tidigare. På närmare håll är det mobilen som gäller, så klart. Det är 2000-tal, inte 1900-tal.

Om mobilen är upptagen finns det nog ingen som svarar på radioanrop heller. Nej, radio är fint där mobiltäckning saknas, och i nödsituationer. För kommunikation med gästhamn är det helt meningslöst. Mobilen är så enormt överlägsen.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En användning av VHF:en i gästhamnen kan ju vara för att underlätta kommunikationen.

Gick förra sommaren in i Västerviks gästhamn och möttes av en glad ungdom i gummibåt som försökte överrösta sin egen, min och andras motordån om att han skulle anvisa oss plats.

Skulle underlättat med VHF och blivit lite lugnare i hamnen.

Så det är inte bara nackdelar, även på 2000 talet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Wildeside:

En användning av VHF:en i gästhamnen kan ju vara för att underlätta kommunikationen.

Gick förra sommaren in i Västerviks gästhamn och möttes av en glad ungdom i gummibåt som försökte överrösta sin egen, min och andras motordån om att han skulle anvisa oss plats.

Skulle underlättat med VHF och blivit lite lugnare i hamnen.

Så det är inte bara nackdelar, även på 2000 talet.


Ja, för närkommunikation på det viset är det nog ok. Men då räcker en handhållen och ingen beredskap/passning behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:


Namn på gästhamnar i sjökortet? Har jag inte sett. Telefonnummer är i de flesta fall lätta att hitta på nätet. Vet man att man ska långt utomskärs är det kanske en god idé att lägga ett uns av planering på att göra en lista över lämpliga gästhamnar (och kontaktuppgifter) längs dagsetappens sträcka. Och har man slarvat med det, så går det fortfarande att kontakta Stockholm Radio (om man nu har mobilskräck så får man nog slanta upp för ett abonnemang där).

Jag vet ärligt talat inte varför de är så VHF-kåta i de områdena du tar upp. Kanske har det med tidvattnet att göra. Om nästan varje båt måste ha minutfärsk information om vattenstånd, och om det är sjunkande eller stigande, och hur mycket djupgående som är ok, osv, så kan jag förstå behovet av en permanent radiokontakt. Där skulle en mobil bli "överbelastad". De har å andra sidan väldigt nakna kuster, med bättre radioräckvidd även för mastlösa båtar eftersom det inte är massa öar och skär i vägen. Mobilnätets räckvidd har ju en fast bortre gräns pga tidsluckorna i kommunikationsprotokollet, så det kan tänkas att räckvidden generellt är lite bättre för VHF på såna öppna kuster.

I Sverige är tidvattnet en ickefråga i gästhamnar (på västkusten kan det handla om uppåt en halvmeter skillnad i extrema fall, och oftast 20-30 cm - i Östersjön är tidvattnet försumbart).

Fundera lite på personalkostnaden för en permanent bemannad VHF-station (som sagt, en handhållen funkar inte, det krävs en fast station med antenn monterad i mast). Räkna 150 kr/tim netto. 300 kr/tim brutto? Vi nöjer oss med 14 timmar per dygn, så inte OB:n springer iväg alldeles. Det är mer än 4000 kr/dag. För en gästhamn med 100 båtplatser skulle enbart radiopassningen innebära 40 kr/dygn i avgift, om man räknar med full beläggning. Mer realistiskt kanske 100 kr/dygn. UTÖVER den normala avgiften!

"IP-klassning" betyder inte så mycket. Det är nivån som är avgörande. En mobil med IPx3, t ex, tål inte mycket alls. Men IP-klassad är den. IPx7 och IPx8 bör man hamna på för att få en rejält vattentålig mobil.

 

 

Nej, det handlar om service, bekvämlighet och säkerhet. Kan väl innefatta tidvatten om man så vill men medelhavet som har ytterst försumbart tidvatten använder VHFen på samma sätt.

 

Varför förutsätter du att en gästhamn behöver ha samma utrustning, räckvidd och bemanning som en kustradiostation? En handhållen fungerar utmärkt för ändamålet. Vill hamnen erbjuda bättre räckvidd så är det väl bara att slänga in en fast station med högre antennhöjd. Du problemformulerar kring saker som är ovidkommande. Personalkostnaderna är försumbara då den påförande kostnaden för lön blir efter att man behöver kompetens med SRC-cert. Rätt rimligt krav kan tyckas om man skall jobba i en gästhamn/marin miljö.

 

Är helt med på IP-klassningen, dock är normala telefoner (kontorslurar med IP-klassning) inte riktigt konstruerade för att stå i kuling och pissregn. Sen kan man klaga hur mycket man vill hos sin butik men där och då när man skall googla fram ett telefonnummer till hamnen spelar inte det så stor roll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fippla på en tuch skreen med blöta o kalla fingrar går inget vidare oavsett om man är till sjöss eller ute o jobbar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
46 minuter sedan skrev raol:


Det enda fallet jag kan tänka mig där man behöver nå en hamn på radio är långt ute, som jag beskrev i exemplet tidigare. På närmare håll är det mobilen som gäller, så klart. Det är 2000-tal, inte 1900-tal.

Om mobilen är upptagen finns det nog ingen som svarar på radioanrop heller. Nej, radio är fint där mobiltäckning saknas, och i nödsituationer. För kommunikation med gästhamn är det helt meningslöst. Mobilen är så enormt överlägsen.
 

 

Är det den ända nyttan du ser så får det stå för dig. Vi är minoritet i Sverige med att inte erbjuda det som vi har som diskussionsunderlag i den här tråden. Jag tror det på en internationell arena knappast vore såklart att man endast skall använda mobilen kustnära och inte VHF.

 

Johådå! Det är det som är så fint med VHF! Du hör att samtal pågår över VHF:en, gör det inte det så är det fritt fram att själv kommunicera. Pratar någon i telefonen så hör du bara att det är upptaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Än en gång: är man inom mobilnätets räckvidd är mobilen enormt överlägsen. Bättre ljud, enklare handhavande, och dessutom behöver hamnpersonalen inte passa en radio (även med en handhållen, som inte räcker, men för sakens skull) som hela tiden väsnas med allehanda anrop och meddelanden från kustradion. En mobil är tyst när den inte aktivt används.

Nej, den behöver inte utrustning, räckvidd och bemanning som en kustradiostation, men för att VHF ska vara ett bättre alternativ till mobil i nån som helst situation, så måste räckvidden överstiga mobilnätets. Med en handhållen på kaj är det mycket svårt att uppnå. Så minimum är en antenn i en mast, och då krävs en fast station och därmed en person avdelad för att passa den hela tiden (eller under vissa timmar).

Jag hävdar fortfarande att det enbart är några få situationer, som är tämligen ovanliga, som skulle lösas bättre med VHF än mobil. De är så marginella att de kan bortses från med tanke på den merkostnad och försvåring som konstant passning med fast station skulle innebära.

Mobil, mobil, mobil!!!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
31 minuter sedan skrev raol:


Ja, för närkommunikation på det viset är det nog ok. Men då räcker en handhållen och ingen beredskap/passning behövs.

 

What? Det är ju det vi har pratat om? Det är du har varit inne på att det måste vara långa sträckor.

Beredskap och passning sker ju per automatik om man har den handhållna VHF:en på sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev acateon:

Vi är minoritet i Sverige med att inte erbjuda det


I Tyskland är fax fortfarande orimligt populärt. Kanske ska vi ha fax i varje gästhamn också?


Eller så får man acceptera att vissa länder ligger i framkant på teknikområdet. VHF har sina användningsområden i dag, men att samtala med gästhamnar är inte ett av dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev acateon:

 

What? Det är ju det vi har pratat om? Det är du har varit inne på att det måste vara långa sträckor.

Beredskap och passning sker ju per automatik om man har den handhållna VHF:en på sig.


Nej, det är inte alls det som diskuterats. Det har handlat om långväga anrop. För samtal på några båtlängders avstånd kan det väl gå an med handhållen och så, i stället för att skrika.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...