Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Georg_Ohm

Sugtömning 2019

Rekommendera Poster

"Current Town" alltså Strömstad, sugtömning vid egen brygga i södra delen av hamnen, södra delen av Torskholmen.

Pumpen står i en liten röd "friggebod" är ordentligt skyltad, men ligger litet avsides varför skyltarna inte upptäcks om man inte vet exakt åt vilket håll man skall titta.

Idag låg det en segelbåt "nästan i vägen" på en annan bryta alldeles intill, det gick ju bra att komma till, men litet trixigt.

Väldigt bra sugtömningspump, med bra munstycke. "Fjärrkontroll" med kabel att ta med ombord. Dock har pumpen en skyddsautomatik för att skydda impellern, men om man läser instruktionen på bodens yttervägg förstår man hur det går till. Det var kö till hamnens vattenslangar, men inga väntande båtar vid sugtömningsanläggningarna, varför det är lätt att tro att man dricker mer än urinerar här... Och apropå det meddelas det att det är kö till kassorna i den där statliga butiken som säljer jästa, brända och destillerade drycker i butelj, burk eller i box. "Grannarna" anser att det är realisation på svensksåld sprit.... Vi har en annan uppfattning om den saken.

 

Alltså, Strömstad, mycket välfungerande och fräsch sugtömningsstation!

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi låg på Marstrand för två veckor sen med tömningspumpen inom synhåll och det var fyra fem båtar som tömde under ett par timmars.

Vi provade inte själva men kul att se att den användes, när vi låg där för två år sen såg jag inte en enda båt som gick dit.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Makro:

Vi låg på Marstrand för två veckor sen med tömningspumpen inom synhåll och det var fyra fem båtar som tömde under ett par timmars.

Vi provade inte själva men kul att se att den användes, när vi låg där för två år sen såg jag inte en enda båt som gick dit.

 

"Det tar sig" som pyromanen sade. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Makro:

Vi låg på Marstrand för två veckor sen med tömningspumpen inom synhåll och det var fyra fem båtar som tömde under ett par timmars.

Vi provade inte själva men kul att se att den användes, när vi låg där för två år sen såg jag inte en enda båt som gick dit.

 

Jag har i år noterat samma sak, helt ovetenskapligt...

Kul att det verkar gå åt rätt håll.

Miljöfrågorna påverkar förhoppningsvis oss båtägare på något vis trots allt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syd-Koster, Ekenäs, Korshamn.

fungerar idag. Jag anmälde den som ickefungerande (troligtvis strömavbrott) för tretton månader sedan, ingen har sedan dessa anmält den som fungerande, svårt tro att den inte skulle fungerat sedan dess.

Men bryggan är obekvämt håg, dåligt avfendrad och har inte fasta förtöjningslinor, men det skall man bil inte räkna med.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Karlstad Vänern utanför KSS vid yttre hamn. Sugtömning fungerar även om anläggningen ser väldigt sliten ut. 

Dock ingen genomskinlig slang eller liknande så man ser när skiten är slut. Men jag antar att när slangen lugnar ner sig och klunkandet slutar så är det tomt 😆

Redigerad av Slowrider
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Syd-Koster, Korshamn, Ekenäs, igen.

Väldigt dålig pumpverkan idag, det hjälper att fylla slangen med havsvatten, då kommer sugen igång, men bara litet. Denna station har det där vinklade munstycket med en manchett, och gummit i denna är torrt och med sprickor, den sluter inte tätt. Dessutom suger den in luft mellan slang och munstycke, någon har försökt att tejpa med vävtape, där det fastnat, ja ni vet vad, så det känns även synnerligen ohygieniskt. Det hänger en slags adapter i ett snöre runt munstycket, men adepterna passar inte.... Ja jag lyckades tömma tanken men med en massa kladd ut på däcket.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Resö, en av de bättre, fabrikat Vogelsang. Samma modell som i Havstensund.

Om nu någon undrar så tömde jag inte den egna tanken, utan såg på när andra tömde.

Fungerande, bra sug, kanske litet olyckligt placering innerst på flytbryggan precis i hamninloppet.

Hamnen har en synlig och hjälpsam ung hamnvärd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
19 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Resö, en av de bättre, fabrikat Vogelsang. Samma modell som i Havstensund.

Om nu någon undrar så tömde jag inte den egna tanken, utan såg på när andra tömde.

Fungerande, bra sug, kanske litet olyckligt placering innerst på flytbryggan precis i hamninloppet.

Hamnen har en synlig och hjälpsam ung hamnvärd.

Ja vi tömde ju där förra veckan och håller med om att det är en av de bästa modellerna jag har provat. Men jag undrar om den recensionen jag skrev inte laddades upp?

 

Redigerad av Makro
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-31 vid 15:49 skrev Georg_Ohm:

Om nu någon undrar så tömde jag inte den egna tanken, utan såg på när andra tömde.

Du börjar bli smått besatt av sugtömning 😆

Hoppas du hinner se lite annat också på din resa 😁👍🏼

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-07-21 vid 20:20 skrev Mackey:

Det som är intressant i det hela är hur mycket spolvatten man måste fylla tanken med. Vi spolar 2 dl vid kiss och 1,5 liter vid bajs. 

Hur mycket toapapper tillåts man använda vid respektive spolmängd?

Tänkte på att att man även ska undvika stopp i systemet

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tömde i Grebbestad igår. Pumpen fungerade alldeles ypperligt, men vi hade fyllt lite för mycket och hade därmed lite tryck underifrån när jag öppnade locket....... Inte så trevligt.... Ska sätta in en mätare i vinter.

 

Dock är det lite pyssligt att hitta stationen, den ligger långt in mellan två flytbryggor.  Det är heller inte så lätt att ta sig in och ut där. Men ett stort plus är att den ligger vid en sjömack och man får hjälp med tilläggningen.

 

Förra tömningen var vid Mollösund som hade en lätttillgänglig men väldigt trött pump, som tog god tid på sig och som nog inte orkade få ur allt. Min tank ligger djupt nere under durken, så det krävs lite sug för att tömma.. Mollösund tillhör Orust kommun som nog har rekord i värdelösa sugtömningar, det är dom som har praktanläggningen på Gullholmen med den trasiga slangen. Den är dessutom gömd bakom en container....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Leonardo:

Tömde i Grebbestad igår. Pumpen fungerade alldeles ypperligt, men vi hade fyllt lite för mycket och hade därmed lite tryck underifrån när jag öppnade locket....... Inte så trevligt.... Ska sätta in en mätare i vinter.

 

Dock är det lite pyssligt att hitta stationen, den ligger långt in mellan två flytbryggor.  Det är heller inte så lätt att ta sig in och ut där. Men ett stort plus är att den ligger vid en sjömack och man får hjälp med tilläggningen.

 

Förra tömningen var vid Mollösund som hade en lätttillgänglig men väldigt trött pump, som tog god tid på sig och som nog inte orkade få ur allt. Min tank ligger djupt nere under durken, så det krävs lite sug för att tömma.. Mollösund tillhör Orust kommun som nog har rekord i värdelösa sugtömningar, det är dom som har praktanläggningen på Gullholmen med den trasiga slangen. Den är dessutom gömd bakom en container....

Dum fråga kanske men hur kan man få ett tryck i toa systemet?, är tanken full så rinner det väl ut i luftaren:)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Janne1:

Dum fråga kanske men hur kan man få ett tryck i toa systemet?, är tanken full så rinner det väl ut i luftaren:)

Om inte avluftningen satts igen av bajs, toapapper, insekter eller något annat...

Hände oss också i år för första gången sedan 2012.

 

Tillägg: Ett luktfilter (kolfilter) på avluftningen är säkert också ett väldigt effektivt sätt att få tätt i avluftningen om man fyller filtret med papper och bajs.

 

1 timme sedan skrev Janne1:

Inte så trevligt....

Kan även uttryckas så här... 💩🤢🤮

Redigerad av Mackey
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När tanken är full trycks innehållet ut genom tömningspumpen när man spolar 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I Grundsund är pumpen fortfarande ur funktion och tycks har varit så en längre tid vilket hamnvärdarna är medvetna om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Makro:

I Grundsund är pumpen fortfarande ur funktion och tycks har varit så en längre tid vilket hamnvärdarna är medvetna om.

Ryktesvägen hörde jag att dom väntar på reservdelar, och leverantören/tillverkaren har eller har haft semester... 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan skrev Slowrider:

Du börjar bli smått besatt av sugtömning 😆

Hoppas du hinner se lite annat också på din resa 😁👍🏼

Nej inte besatt. Men någonting skall man ju haka upp sig på. Och om man har färdats i Bohuslän sedan 1960 ser alla öar lika granitgråa ut och kustsanhällena ser lika dana ut... Endast sugtömningsanläggningarna ser olika ut på olika ställen. 

  • Gilla 3
  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grebbestad, Fugelsang även här, fungerat bra! Synd bara att den inte är skyltad annat är med en skylt eller dekal på själva apparatskåpet, finns invid sjömacken. Varning för rabiat gubbe på marinan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nynäs. Som alltid en bra separat ponton som är bra utmärkt. Pumpen fungerar fint men man måste ofta hålla i både knappen och munstycket vilket innebär att man bör vara två. 

Men pumpen suger inte så värst bra när det är lite mindre kvar. Tror vi försökte i i tio minuter men det slurpade bara. Brukar alltid lämna med ca 10% kvar i tanken. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-02 vid 11:16 skrev Janne1:

Dum fråga kanske men hur kan man få ett tryck i toa systemet?, är tanken full så rinner det väl ut i luftaren:)

Ja eller trycks ut genom den egna tömningspumpen. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 augusti 2019 vid 11:16 skrev Janne1:

Dum fråga kanske men hur kan man få ett tryck i toa systemet?, är tanken full så rinner det väl ut i luftaren:)

Ja eller trycks ut genom den egna tömningspumpen. 

IMG_20190807_145930.jpgHamburgsund idag 

Ny sugtömningsstation för i år. Bra modell. Vogrlsang som på flera ställen i Norra Bohuslän. Som redan sagts ligger den vid tankbryggan, men det kände inte hamnvärden till, hon beklagade att ingen av hamnvärdarna blivit informerade, men tog reda på var den fanns och återvände med den informationen litet senare. 

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-08-02 vid 15:34 skrev Georg_Ohm:

Ryktesvägen hörde jag att dom väntar på reservdelar, och leverantören/tillverkaren har eller har haft semester... 

Ok, jag skickade mail till Lysekils kommun och fick svar den 5/8 från nån som hade hand om småbåtshamnen som sa att de skulle kika på den trasiga pumpen omgående.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 augusti 2019 vid 06:46 skrev Leonardo:

Tömde i Grebbestad igår. Pumpen fungerade alldeles ypperligt, men vi hade fyllt lite för mycket och hade därmed lite tryck underifrån när jag öppnade locket....... Inte så trevligt.... Ska sätta in en mätare i vinter.

 

Dock är det lite pyssligt att hitta stationen, den ligger långt in mellan två flytbryggor.  Det är heller inte så lätt att ta sig in och ut där. Men ett stort plus är att den ligger vid en sjömack och man får hjälp med tilläggningen.

 

Förra tömningen var vid Mollösund som hade en lätttillgänglig men väldigt trött pump, som tog god tid på sig och som nog inte orkade få ur allt. Min tank ligger djupt nere under durken, så det krävs lite sug för att tömma.. Mollösund tillhör Orust kommun som nog har rekord i värdelösa sugtömningar, det är dom som har praktanläggningen på Gullholmen med den trasiga slangen. Den är dessutom gömd bakom en container....

Jag var ju i Grebbestad även förra sommaren, blev då tillrättavisad då jag gick in vid tankstationen för att sugtömma, detta skulle absolut ske på bryggans motsatta sida mot kajakuthyrningen till sade man då. Så häromdagen gick jag direkt in mellan pålarna till sugtömningsanläggningen men det var halvgrunt, och grumligt vatten, ekolodet sade 2 till 2,5 m. Blev då utskälld av en fullständigt rabiat gubbdj... redan innan jag hann fram till bryggan, så det var ju bara att vända och gå runt bryggan in till tankstationen, och lägga till där och delvis blockera för dem som ville köpa (dyr) diesel.

Klart man kan förstå att kanotisterna inte vill ha in sugtömmande båtar på insidan av bryggan, där det enligt uppgift också är grunt (det låg förvisso en motorseglare och en annan segelbåt där..). Så bättre skyltning hade ju varit bra.

 

Anledningen till att jag även i år motvilligt gick in i Grebbestads urusla, guppiga och skitiga hamn var partiellt besättningsutbyte, bussförbindelsen är ju bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 minuter sedan skrev Makro:

Ok, jag skickade mail till Lysekils kommun och fick svar den 5/8 från nån som hade hand om småbåtshamnen som sa att de skulle kika på den trasiga pumpen omgående.

Vad bra! Jag råkade på en tills dess helt obekant kille på Syd-Koster som också var väldigt intresserad av denna kustens mer eller mindre dysfunktionella sugtömningsanläggningar. Han hade varit i Lysekil och försökt att testa de tre anläggningarna som finns med på hamnkartan, en funkade då någorlunda, en var trasig och den tredje hade aldrig existerat, möjligen var den som är till för husbilar som märkts ut på hamnkartan. Killen i fråga hade iallafall pratat med hamnvärd i Grundsund tidigare på säsongen och fått den uppgiften om att dom väntade på reservdelar i pluralis, munstycke, impeller/pumpmembran och kanske något mer.

Du frågade inte i mejlet om kommunens sugtömningsansvariga läste på hamnkartan eller ens kände till dess existens?

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Strängnäs gästhamn idag bredvid dieselpumpen! Funkade utmärkt fick dock vända båten då jag har dessa på var sin sida och skulle även tanka.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Strängnäs gästhamn idag bredvid dieselpumpen! Funkade utmärkt fick dock vända båten då jag har dessa på var sin sida och skulle även tanka.

Har sett flera sådana tanka och töm kombo på Åland, men där får man betala en liten slant även för att tömma. Inte mycket, kanske var det 3 euro, minns inte.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kungshamn, Guleskär:

Fungerar bra. Kajen är alldeles för hög. 

Någon har kört över slangen med bil eller truck så den är alldeles platt på en lång bit. Men det är bra sug ändå. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det någon som kollat på hamnkartan de senaste dagarna (jag kollar bara Bohuslän och närliggande farvatten)? och från Lysekil och öster liksom söderut ända till Göteborg är det färre anläggningar än ena handens fingrar som fungerar. Nästan inget funkar (enligt kartan) i Orust och Tjörns kommuner. Man kan undra om ansvariga för sugtömningen känner till hamnkartans existens och i så fall om dom bryr sig om att uppdtara med grön prick då de lagat pumpen.

 

Iallafall tycks man på Gullholmen fattat detta, och grönmarkerat, då slangen är lagad, men lik förbaskat är stationen näst intill oanvändbar då man helt idiotiskt ställt en sopcontainer på bryggan som blockerar pumpen effektivt.

 

Jag har skrivit det förut, jag tror att det är skrivbordsnissar som inte har en aning om hur en fritidsbåt är beskaffad eller hur den är att manövrera, har bestämt var dessa pumpar skall sättas upp. Man sätter upp dem där det är nära till trefas el-anslutning och till avloppsnätet, inte sällan är detta längst in i en avkrok av hamnen där det är så grunt att bara en extra grundgående kajak kan ta sig in under extremt högvatten... Ja jag överdrev kanske litet...

 

I midsomras rödmarkerade jag Hyppelns anläggning då segelbåten "Relax" låg i vägen, och hade gjort så i flera veckor (se de första inläggen i denna tråd). Om ingen gjort någonting alldeles nyss, så är den fortfarande rödmärkt med min kommentar sedan midsommarafton.

Vi får väl skicka dit @Makro, för en koll.

 

Lästips, Lysekils "tre" anläggningar på hamnkartan för fritidsbåtar, en är långtidsavstängd, en är svår att hitta och ligger i utsatt läge och en tycks inte alls existera, på den platsen finns en tömning för husbilar. Vi skiter i Gullmarn!

 

Om nu återigen SVT-väst, SR P4-väst och Göteborgs Posten anklagar fritidsbåtsägarna för att dom tömmer sina tankar längs kusten, så skall jag ta mig fanimej berätta hur illa skötta dessa anläggningar är, även om det i norra Bohuslän finns goda exempel på välfungerande och välskötta anläggningar.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är kommunernas ansvar att det finns fungerande latrintömning för fritidsbåtar.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=104&artikel=6198646

 

Om det inte fungerar så kan man rapportera detta hos Transportstyrelsen:

https://www.transportstyrelsen.se/sv/sjofart/Fritidsbatar/Batlivets-miljofragor/Toalettavfall-fran-fritidsbat/brister-i-avfallsmottagandet/

 

Att det fortfarande 2019 finns så många brister är ju förvånande då förbudet med latrintömning i havet började gälla i april 205.

 

Fortsätt att skriva om problemet här samt anmäl gärna till Transportstyrelsen så kanske någon på Transportstyrelsen eller berörda kommuner tills slut blir uppmärksamade på att det inte riktigt fungerar i praktiken.

Det är ju skittråkigt att det ska vara strul med tömningsstationer, detta är ju skitviktigt för miljön!

 

 

 

 

Redigerad av per_62
  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...