Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
skippeer

Koppla in befintliga oxiderade elkablar till masten

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

I samband med mastrenovering byttes all el i masten (de gamla kontakterna kastades) och nu behöver jag koppla de gamla elkablarna som går bakom båtinredningen till nya kontakter.

Problemet är att de gamla elkablarna (1,5 / 2,5 / 4 mm2) har en svart färg vilket jag tolkar som oxid.

 

Funderade på att:

  • använda flytande flussmedel från Kjell&Co för att bli av med oxiden.
  • Pressa på kabelskor (ej köpta på BT....)
  • Dessutom löda kabelskorna

Kan ovanstående fungera?

 

"bhemac" skrev  27 april i en annan tråd att man kan syra oxiderade elkablar, kan det vara en lösning när jag har 15-20 cm långa elkablar vid mastfoten ovanpå kölen?
"syra" låta starkt och lite riskabelt för en glad sneseglare

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Googlade på nytt sätt och såg plötsligt en CRC produkt som jag funderar på;

CRC Oxide Clean

CRC sprayen säljs av bla Watski, problemet är att finna en butik som har det hemma. (Övriga butiker skriver har utgått etc.)

 

Biltema har oxidrengöring...verkar vara den enda som går att köpa direkt i Göteborg.

 

Sökte på YouTube; ketchup var det en kille som använde.
En annan körde med vinäger med efterföljande bakpulver för att neutralisera.

 

Känns enklare med en spray men frågan är vilket som funkar bäst.

Är det någon som har erfarenhet av att lösa oxid på elkablar?

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju vara lite experimentellt att syra kabeländar i "fält". Tror det var saltsyra men är inte säker. Det ska finnas flussmedel som tar oxiden.

Ska man pressa så ska det vara med oisolerade kabelskor, det är de enda som har tillräckligt presstryck.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ju köpa oxide cleaner och testa.

 

Om du inte vill handla i vanlig butik så är isolerade kabelskor ett bra steg framåt från sockerbitar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får leta i köket efter efter ättika och bakpulver, och i garaget efter fler kontakter att klämma.

Plocka med tång för oisolerade kontakter.

Blir att åka till Biltema för en sprayflaska oxidrengöring och därefter till Kjell och köpa lite flussmedel,

 

Plan A Testa skrapa med kniv, fint sandpapper, oxidrengöring, klämma och sedan löda

 

Plan B Ättika i liten plastmugg och sedan bakpulver, skölja med rent vatten, spray WD40, klämma och sedan löda.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Och en kabelskotång med utväxling.. 

Biltema är bra, dock för isolerade kabel skor. 

 

De har en även en för oisolerade, som man klipper till med en hammare. Mycket bra! 

 

Den kabelskotång som följer med i kabelskosatser med enkla käftar, duger som blänke efter båten, när man fiskar, och knappt det. 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får aldrig ett tillräckligt högt presstryck med en plastbit mellan kabelsko och käftar.

Biltema har tång för oisolerat DENNA

Oisolerade flatstift, HÄR..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Fasen vad jag har sökt på biltema efter de där. De borde heta kabelsko de med.

 

edit: hm. De isolerade heter likadant. Konstigt att jag aldrig hittat de oisolerade. 

 

Är det bara jag som tycker biltemas kabelskor är lite suspekta? Andra är av koppar och klädda i nån matt grå metall, biltemas är blanka och verkar ha lite annorlunda konsistens.

Redigerad av AndW

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förtent koppar eller fosforbrons, helst förgylld är bäst men de billiga idag är ibland aluminium.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SKOLKEMILEKTIONER

Sökte lite på rengöring av koppar och fick träff på 2 olika skolkemilektioner.

 

En beskriver hur man kan använda saltsyra eller ättika + salt eller citronsyra.

http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experiment.jsp?id=15

Jag tror att det oxå krävs neutralisering efteråt mha bakpulver för att bli helt perfekt liv för elkopplingarna som jag vill fixa.

 

 

En annan beskriver hur man mha reduktion tar bort oxid 

http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experiment.jsp?id=26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
14 minuter sedan skrev skippeer:

SKOLKEMILEKTIONER

Sökte lite på rengöring av koppar och fick träff på 2 olika skolkemilektioner.

 

En beskriver hur man kan använda saltsyra eller ättika + salt eller citronsyra.

http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experiment.jsp?id=15

Jag tror att det oxå krävs neutralisering efteråt mha bakpulver för att bli helt perfekt liv för elkopplingarna som jag vill fixa.

 

 

En annan beskriver hur man mha reduktion tar bort oxid 

http://chem-www4.ad.umu.se:8081/Skolkemi/Experiment/experiment.jsp?id=26

Det låter som om det vore lättare att riva en del av inredningen och byta kablar, eller komma åt frisk kabel och skarva där.

Det är ju visserligen lätt att tro att kabeln i hela sin längd är eller eller mindre drabbad av svartdöden.

 

Eller, att dra en ny kabel på något snyggt och dolt sätt utan att behöva demontera inredningen, fram till elcentralen med strömbrytaren, detta är nog det enklaste (och billigaste?) sättet att lösa detta problem.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det bli enklare än att "syra" ändan?

När man förtente kabeländar så doppade man först i syra, sen i fluss och till sist i tenngrytan. Ingen neutralisering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var de oxiderade innan då då. Om man har starkare syra för att få bort oxiden kanske man bör neutralisera. Bara en tanke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev AndW:

Var de oxiderade innan då då. Om man har starkare syra för att få bort oxiden kanske man bör neutralisera. Bara en tanke.

Man kan ju neutralisera när man ändå håller på, det gör ju ingen skada. Lite bikarbonat i ett glas vatten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

- - -

Det är ju visserligen lätt att tro att kabeln i hela sin längd är eller eller mindre drabbad av svartdöden.

- - -

Problemet med oxid på trådarna är främst att få till en förbindning i kopplingspunkterna. Att trådarna är oxiderade längs kabeln inne under kabelisoleringen påverkar inte kabelns prestanda.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det beror ju på hur djupt oxiden har ätit sig. Förr eller senare har så mycket koppar försvunnit att kabels faktiskta tvärsnittsarea är för liten för belastningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 minuter sedan skrev sajjen:

Det beror ju på hur djupt oxiden har ätit sig. Förr eller senare har så mycket koppar försvunnit att kabels faktiskta tvärsnittsarea är för liten för belastningen.

Nej så fungerar det inte. Oxiden lägger sig på ytan i ett mycket tunt lager och skyddar kopparn. Det är därför koppartak håller i många hundra år.

Får man bara till kopplingen så kommer det att fungera i evigheter.

Riktiga fartygskablar är oftast ren koppar men med riktiga pressade kabelskor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev bhemac:

Nej så fungerar det inte. Oxiden lägger sig på ytan i ett mycket tunt lager och skyddar kopparn. Det är därför koppartak håller i många hundra år.

Får man bara till kopplingen så kommer det att fungera i evigheter.

Riktiga fartygskablar är oftast ren koppar men med riktiga pressade kabelskor.

Jag har plockat isär kablar som bara vara i princip damm kvar av ledarna i. Kanske har det med vibrationer att göra, som spräcker ett skört oxidlager?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...