Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
skippeer

Biltemas kabelskor har för lite metallgods

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Köpte skarvhylsor med krympplast och smältlim hos Biltema, gillar att få bra elkopplingar....

 

Igår skulle jag klämma dit den första skarvhylsan med Biltemas kabelskotång.

Konstigt skarvhylsan med krympplast gled av ledarna, okej jag behöver öka presstrycket:

2 => 4 samma problem

4 => 6 samma problem

 

Jag misstänker att det är för lite metall i Biltemas kabelskor, dessutom verkar krympplasten inte tåla Biltemas kabelskotång.

 

Googlade lite och det är fler som inte längre köper Biltemas kabelskor
https://www.husbilsklubben.se/forums/threads/varning-biltema-kabelsko.100895/

image.png.1adc553766a02fcbfa21ac606905a2c5.png

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har köpt massvis av kabelskor på Biltema… ja dom är inte alltid så bra, konstigt egentligen att jag fortsatt köpa där... men Julas är ännu sämre.

Men det verkar som kvalitén ändras över tid, måhända köper Bt från olika leverantörer??

-Men jag har också upptäckt att det kan bero på kabeln, konstigt nog, det gäller verkligen att man har rätt kavel till dessa kabelskor. Den skall passa exakt i hålet, annars blir det inte bra. Tunna 0,5 och 0,75 kan man behöva vika.

Jag har köpt blåa som man verkligen får ta i med båda händerna för att pressa, och blåa som man kunnat pressa med en hand i samma tång med samma inställning.

Kanske är Swedols kabelskor bättre?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Använde dem i förrgår, bara en 7-8st men de fungerade perfekt, det är väl så där, varierande kvalitet

 

Edit:

Det ser konstigt ut, som att tången skavt sänder plasten på dem? På min tång skall jag inte använda själva tången för de med krympplast utan använder en urgröpning "mellan armarna" så att säga.

Redigerad av lindius

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det var högtalaranslutning som jag försöker skarva ihop (kort sladd på bilstereon med längre sladd till högtalarna).

Hittar jag andra röda skarvhylsor testar jag med dem.

 

Med bIlliga tänger där går det att klämma ihop mera, på min tång hjälper det inte att öka kraften för pressytan på käftarna går inte ihop mera.

Tipset om att skala av mer isolering och vika dubbelt får bli plan B.

 

Att isoleringen är skadad är kanske ett materialproblem, valet av krympslang. Egentligen overkill med krympslang då detta är ett torrt utrymme men det var de enda skarvhylsor jag hade i båten.

 

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Skall skarva Sunbeams flata kabel (2 x 2,1 mm2) till 3 solpaneler med "normal" 2 x 6 mm2 kabel, kör var sin dubbelkabel hela vägen till elskåpet mtp felsökning mm.
Kompisen hade klämt sina kablar för något år sedan så jag tänkte göra detsamma.
Mina skarvar kommer inuti balken för storskotskenan framför sprayhooden så miljön skall vara fuktskyddad, har 2 st 30 mm hål på kortsidorna av balken för att kunna dra kabel i innertaket och för att kunna bryta upp skarven i framtiden tex vid byte av solpanel. Blir någon decimeter extra kabel men det tror jag det är värt.

 

Minnet är kort så jag började från scratch och googlade skarvhylsor, fick 2 bra träffar:

  • Biltemas skarvhylsor med lödning och krympslang mha varmluftpistol med 150 grader C
  • Hjertmans skarvhylsor som verkar fogas enbart med klämning, 2 varianter: oisolerad och isolerad

Tänkte köra med skarvhylsa för 4-6 mm2, skala av den flata kabeln dubbel längd, vika den avskalade delen och trycka in i skarvhylsan då får jag ca 4,2 mm2 kabelarea.
Den röd/svarta 2 x 6 mm2 sitter som gjuten i skarvhylsan

 

Efter att ha läst min gamla tråd om BT kontakter så blir det någon av Hjertmans skarvhylsor + krympslang.

I och för sig har jag lött sedan tonåren men det känns som att det går fortare att klämma med en skapligt bra tång från BT.

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...