Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
johan_sjobjorn

båtlyft och bockar istället för trailer

Rekommendera Poster

Vet du pris?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
36 minuter sedan skrev Kane:

Vet du pris?

 

7-8 tusen enligt hemsidan.

 

Frågan är ju hur bra det funkar. Känns lite risky om båten åker framåt eller bakåt, då lär du allt tippa..

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

I mina ögon ser det ut som ett vällyckat försök att göra båtägandet så dyrt och komplicerat som möjligt.

För marginellt mer får man en enkel traktordragen båtkärra (trailer på utländska). Har man inte egen traktor och inte heller kan låna en traktor av någon bekant är det billigare att leja dit någon som har en traktor som bara hakar i båtkärran och sjösätter än att ta dit en båtflyttare med hela ekipaget som skall ha timpenning för att lasta på båten på kärran. Att hyra en båtkärra för en dag vår och höst är inte heller billigt och så har ju den egna arbetstiden ett visst värde.

Jag skulle gissa att man tjänar in mellanskillnaden på ett eller två år.

 

Fast jag kan tänka mig att en sån där lyft skulle vara bra då man skall reparera en båt...... förutsatt att man vågar använda den. Den ser vinglig ut i sidled.

 

 

Redigerad av heimlaga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har lyft av/på bockar från/till både vanlig båttrailer och en mer professionell trailer som en bärgare hade, med två olika båtar. Går utmärkt om den som kör trailern vet vad hen gör, vilket de gjort i samtliga fall. Jag räknade på vad det skulle kosta mig med trailer och kom fram till att de 1500 jag betalar för torr- resp sjösättning var billigare och smidigare, men det berodde också på att min nuvarande båt är så tung att det skulle krävas BE-kort och annan bil än min vanliga.

 

Slutsats: jag håller med heimlaga, ställningen behövs inte om man vet vad man gör med trailern. Finns filmer på youtube om man vill lära sig 🙂

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att det ser lite vingligt ut, men samtidigt är båtfolk ofta extremt konservativa.

 

Jag konstruerade en lätt och monteringsbar vagga av alumoniumrör på 70-talet, men det kunde ju inte funka. Man måste ju spika ihop sin stöttning och pallning av brädor och allehanda virke och jätelånga spikar varje höst och riva den varje vår. Något annat kan inte fungera.

 

Idag spikar ingen!

 

De vaggor som finns idag är förstås kraftigt överdimensionerade, säkert en säkerhetsfaktor på 10 vilket är klart överdrivet. Jag tror inte ens personhissar har så hög säkerhetsfaktor, men konservatismen segrade...

 

Vår comfort 32 stod i en aluminiumvagga som vägde cirka 40 kg de första åren, men det blev lite meckigt med vagga och klubbens upptagningsvagnar, så nu har vi stöttor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Planen var först att hyra trailer de 2ggr per år jag har behov av den för att sedan lyfta av båten på bockar.

 

Detta då jag inte har ett bra ställe att förvara trailern på. En trailer kostar även en hel del till min båt (även bagagnade) men det blir nog ändå bästa lösningen för mig när allt kommer omkring.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn:

Planen var först att hyra trailer de 2ggr per år jag har behov av den för att sedan lyfta av båten på bockar.

Iden är bra, en trailer ska inte bara köpas utan även underhållas mm.

Man borde kunna svetsa ihop något som blir stabilt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har min på trailer. För mig blev det smidigast och billigast. 

 

För två år sedan sålde jag en beg trailer som jag hade 2 år, fick 1000 kr mer än vad jag köpte den för. 

 

Ställningen kan säkert fungera bra, men ser inte speciellt stabil ut. Andrahands måste anses tveksamt.

 

Möjligheten att kunna sjösätta och ta upp båten, utan övriga kostnader (mer än egen dragbil, alt bekants dragbil)

Skulle rekommendera trailer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...