Gå till innehåll
torsdag 25 april 2024
Felix06

AQ 130 blir för varm

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Har monterat ny termostat, rensat kanaler kyllimpa, ny impeller. När jag provkör på land och kopplar på slang till hink innan impeller blir motorn för varm (enligt mätaren som går in på rött men kan gå tillbaka lite för att sedan gå in på rött igen). Har läst massa trådar här om demonterad termostat mm. Köpte båten för någon månad sedan märkte direkt tidigare ägare kört utan termostat (dålig tecken). Men eftersom jag fick ur mycket skit ut avgaslimpan när jag rensade den tänkte jag nu inga problem med termostaten, men det vekar det vara. Hur stor skillnad är det ligga i vattnet och båten tar in via drev och genom sjövattenfilter? Är det så det är bättre vattencirkulation än när jag provar på land med en hink vatten? Dvs bör båten i sjön för att få rätt cirkulation eller är test på land med en hink samma sak. Tack på förhand. 

Redigerad av Felix06
mer text

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Felix06:

Har monterat ny termostat, rensat kanaler kyllimpa, ny impeller. När jag provkör på land och kopplar på slang till hink innan impeller blir motorn för varm (enligt mätaren som går in på rött men kan gå tillbaka lite för att sedan gå in på rött igen). Har läst massa trådar här om demonterad termostat mm. Köpte båten för någon månad sedan märkte direkt tidigare ägare kört utan termostat (dålig tecken). Men eftersom jag fick ur mycket skit ut avgaslimpan när jag rensade den tänkte jag nu inga problem med termostaten, men det vekar det vara. Hur stor skillnad är det ligga i vattnet och båten tar in via drev och genom sjövattenfilter? Är det så det är bättre vattencirkulation än när jag provar på land med en hink vatten? Dvs bör båten i sjön för att få rätt cirkulation eller är test på land med en hink samma sak. Tack på förhand. 

 

Förmodligen suger den för dåligt i hinken, vad har du för drev? Det skall mycket till för att överhetta en motor obelastad vilket tyder på att kylvattnet inte cirkulerar. Ofta måste man varva upp lite grann ett kort ögonblick för att få vattenpumpen att "ta" och därefter fungerar det bätttre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2 timmar sedan skrev Olten:

 

Förmodligen suger den för dåligt i hinken, vad har du för drev? Det skall mycket till för att överhetta en motor obelastad vilket tyder på att kylvattnet inte cirkulerar. Ofta måste man varva upp lite grann ett kort ögonblick för att få vattenpumpen att "ta" och därefter fungerar det bätttre.

Hej jag har ett 270T drev. Jag provade varva den flera ggr. Upplevde ibland att den sög bättre och det snabbt försvann vatten i hinken. Kan det vara helt stopp inne i motorn så vattnet inte cirkulerar? Tänkte göra ett test att prova utan termostat för att se om felet kvartstår. Men som sagt jag vill gärna ha termostat i båten så det känns riktigt. Hur farligt är det provköra när den går in på rött? Givaren sitter i bakkant på motorn är det något fel?

Redigerad av Felix06
text

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om givaren sitter i bakkant så är det troligen en marinkonverterad biltopp. Är konverteringen inte gjord på rätt sätt så kan det bli varmgång runt bakre delen av topplocket. Mät temperaturen med en ir termometer så du kan utesluta givarfel.

 

Sedan så ska man vara på det klara med att AQ130 ( B20) är en gammal maskin som hängt med i många år så rosten kan ha gjort sitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Gelis:

Om givaren sitter i bakkant så är det troligen en marinkonverterad biltopp. Är konverteringen inte gjord på rätt sätt så kan det bli varmgång runt bakre delen av topplocket. Mät temperaturen med en ir termometer så du kan utesluta givarfel.

 

Sedan så ska man vara på det klara med att AQ130 ( B20) är en gammal maskin som hängt med i många år så rosten kan ha gjort sitt.

Ok om jag använder en IR termometer vart skall jag mäta exakt på motorn då? Där givaren sitter eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Runt givare, termostat och framkant på toppen. Sedan kan man ju kolla lite runt toppen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...