Jump to content
Thursday 28 May 2020
Lunkan75

Avdragen propeller Mercury 7.5 hk

Recommended Posts

Hej,

Fick för mig att ta bort propellern på vår gamla Mercury 7.5 hk utombordare. Satt ju naturligtvis som berget så letade efter tips här och hittade någon gammal tråd där man bland annat tipsade om att använda en avdragare...

 

Resultatet ser ni på bilden, misstänker att jag lyckades dra sönder vulkningen och att själva navet fortfarande sitter fast på axeln, eller ska det se ut på det där viset?

 

Tips och idéer hur jag kommer vidare mottages tacksamt eller är det helt kört?

 

/Farbror Melker

A4272A53-2248-4904-AA03-1692B81F7970.jpeg

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tycker det ser ut som navet sitter kvar ja... Ta en vinkelslip och kapa försiktigt ett spår i hylsan/navet, så kommer den att släppa, så får du sen skaffa en bättre propeller

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 timmar sedan skrev perraiskogen:

Tycker det ser ut som navet sitter kvar ja... Ta en vinkelslip och kapa försiktigt ett spår i hylsan/navet, så kommer den att släppa, så får du sen skaffa en bättre propeller

Eller kanske en Dremel med kapskiva så kommer du åt hela vägen in och kommer inte heller kapa axeln av misstag.

Edited by Eld-
  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Med bara lite tur sitter navet mest i härdat gammalt axelfett. Då kan värme göra det mjukt igen.

Jag hade testat det innan jag gett mig på med det  verktyg som kan skada axeln.

 

/B

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla svar, har återfått lite hopp här nu! Ska testa med värme först, går inte det så blir det nog till att prova med en dremel.

 

Är det någon som kan tipsa om en lämplig propeller som skulle kunna passa? (Mercury 7.5hk tidigt 80-tal)

Share this post


Link to post
Share on other sites

När jag i ett annat sammanhang gjorde nåt liknande, använde jag till största delen en vinkelslip, med tunn slipskiva, väl använd, med liten diameter längre in. 

Principen var att göra ett djupt spår utan att slipa igenom. 

 

Hur vet jag hur djupt det går att slipa?

Jag tog det försiktigt och kolla noga många gånger efter en blånad längst ned i slipdiket. Då är man strax igenom.

 

Du kommer inte att kunna slipa längst in, men det behövs inte. 

 

Då är det dags för moment två. 

Leta rätt på en huggmejsel, som ska vara såpass trubbig att eggen inte bottnar i spåret. Alltså inte vasslipad, mer än att den nätt o jämt går in i spåret. 

Palla upp, eller håll axeln mot något tungt, kraftigt järn, skruvstäd eller nåt, som mothåll. Viktigt att det blir tvärs huggmejsel och att du använder tungt mothåll, annars kan växelhuset av aluminiumlegering eller lager skadas. Slipspåret ska vara uppåt. Alltså även om motorn ligger ned. 

 

Klipp till ordentligt på huggmejsel med en yxa eller mindre järnslägga.

Ett slag räcker. Flytta innåt efter spåret några centimeter och upprepa. 

Den sista delen av metall i botten på spåret, som färgades blå p g a värme spricker, och hylsan lossnar. 

 

Om inte, slipar du ett spår till på andra sidan av hylsan. 

Upprepar förloppet. 

 

Garanterat att det lossnar. 

 

Använt detta flera gånger. Senast för att lossa yttre styrled, från inre styrled, utan att slipa i inre styrleds gängor... 

Rostat fast helt stumt! 

 

Edited by Hybro
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ingen risk med min metod. Den lilla värmen som utvecklas vid slipning av spår, leds inte från hylsa till axel. 

 

Känn efter, är du orolig, så kyler du med en våt trasa. 

Gör inget om det kommer vatten i det slipade spåret under arbetets gång. 

  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nu måste man ju inte gå på med acetylenen man kan komma långt med en värmepistol, tar lite tid dock. Härdat fett smälter lättare än packboxar. 

Sne kan det ju gått så långt att det börjar ärga i splinesen då kan det bli värre.

Metoden att göra spår längs med och sen spräcka hylsan fungerar den också, jag vet jag har gjort det, men det var lite nervöst. 

Numer äger jag en multisåg, den hade jag använt för att komma in längst in mot brickan om det måste spräckas något.

 

/B

Edited by Bosse
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tack för alla goda råd, fantastiskt att ni tar er tid att hjälpa! Glädjande nog löste det sig med hjälp av dremel och en grov mejsel. Klart på ca 10 min...  Nu återstår bara att få tag på en ny prop men det ska väl lösa sig hoppas jag. Sommaren (förhoppningsvis) räddad! 😅

 

0D218ABD-D700-41D8-A134-978FE1F4FA00.jpeg

  • Like 2

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy