Gå till innehåll
torsdag 18 april 2024
Lunkan75

Avdragen propeller Mercury 7.5 hk

Rekommendera Poster

Hej,

Fick för mig att ta bort propellern på vår gamla Mercury 7.5 hk utombordare. Satt ju naturligtvis som berget så letade efter tips här och hittade någon gammal tråd där man bland annat tipsade om att använda en avdragare...

 

Resultatet ser ni på bilden, misstänker att jag lyckades dra sönder vulkningen och att själva navet fortfarande sitter fast på axeln, eller ska det se ut på det där viset?

 

Tips och idéer hur jag kommer vidare mottages tacksamt eller är det helt kört?

 

/Farbror Melker

A4272A53-2248-4904-AA03-1692B81F7970.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tycker det ser ut som navet sitter kvar ja... Ta en vinkelslip och kapa försiktigt ett spår i hylsan/navet, så kommer den att släppa, så får du sen skaffa en bättre propeller

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
7 timmar sedan skrev perraiskogen:

Tycker det ser ut som navet sitter kvar ja... Ta en vinkelslip och kapa försiktigt ett spår i hylsan/navet, så kommer den att släppa, så får du sen skaffa en bättre propeller

Eller kanske en Dremel med kapskiva så kommer du åt hela vägen in och kommer inte heller kapa axeln av misstag.

Redigerad av Eld-
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är längs med axeln du skall klyva röret.

Inte kapa.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med bara lite tur sitter navet mest i härdat gammalt axelfett. Då kan värme göra det mjukt igen.

Jag hade testat det innan jag gett mig på med det  verktyg som kan skada axeln.

 

/B

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, har återfått lite hopp här nu! Ska testa med värme först, går inte det så blir det nog till att prova med en dremel.

 

Är det någon som kan tipsa om en lämplig propeller som skulle kunna passa? (Mercury 7.5hk tidigt 80-tal)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

När jag i ett annat sammanhang gjorde nåt liknande, använde jag till största delen en vinkelslip, med tunn slipskiva, väl använd, med liten diameter längre in. 

Principen var att göra ett djupt spår utan att slipa igenom. 

 

Hur vet jag hur djupt det går att slipa?

Jag tog det försiktigt och kolla noga många gånger efter en blånad längst ned i slipdiket. Då är man strax igenom.

 

Du kommer inte att kunna slipa längst in, men det behövs inte. 

 

Då är det dags för moment två. 

Leta rätt på en huggmejsel, som ska vara såpass trubbig att eggen inte bottnar i spåret. Alltså inte vasslipad, mer än att den nätt o jämt går in i spåret. 

Palla upp, eller håll axeln mot något tungt, kraftigt järn, skruvstäd eller nåt, som mothåll. Viktigt att det blir tvärs huggmejsel och att du använder tungt mothåll, annars kan växelhuset av aluminiumlegering eller lager skadas. Slipspåret ska vara uppåt. Alltså även om motorn ligger ned. 

 

Klipp till ordentligt på huggmejsel med en yxa eller mindre järnslägga.

Ett slag räcker. Flytta innåt efter spåret några centimeter och upprepa. 

Den sista delen av metall i botten på spåret, som färgades blå p g a värme spricker, och hylsan lossnar. 

 

Om inte, slipar du ett spår till på andra sidan av hylsan. 

Upprepar förloppet. 

 

Garanterat att det lossnar. 

 

Använt detta flera gånger. Senast för att lossa yttre styrled, från inre styrled, utan att slipa i inre styrleds gängor... 

Rostat fast helt stumt! 

 

Redigerad av Hybro
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försiktigt med värmen så du inte smälter packboxar med läkage som följd. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen risk med min metod. Den lilla värmen som utvecklas vid slipning av spår, leds inte från hylsa till axel. 

 

Känn efter, är du orolig, så kyler du med en våt trasa. 

Gör inget om det kommer vatten i det slipade spåret under arbetets gång. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nu måste man ju inte gå på med acetylenen man kan komma långt med en värmepistol, tar lite tid dock. Härdat fett smälter lättare än packboxar. 

Sne kan det ju gått så långt att det börjar ärga i splinesen då kan det bli värre.

Metoden att göra spår längs med och sen spräcka hylsan fungerar den också, jag vet jag har gjort det, men det var lite nervöst. 

Numer äger jag en multisåg, den hade jag använt för att komma in längst in mot brickan om det måste spräckas något.

 

/B

Redigerad av Bosse
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla goda råd, fantastiskt att ni tar er tid att hjälpa! Glädjande nog löste det sig med hjälp av dremel och en grov mejsel. Klart på ca 10 min...  Nu återstår bara att få tag på en ny prop men det ska väl lösa sig hoppas jag. Sommaren (förhoppningsvis) räddad! 😅

 

0D218ABD-D700-41D8-A134-978FE1F4FA00.jpeg

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lyckades göra samma manöver... Hittade du ny propeller? Verkar inte helt lätt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...