Jump to content
Sunday 21 July 2019
Silverfox59

Vaktschema vid kappsegling

Recommended Posts

Vi är sex stycken som ska kappsegla i 48 timmar och undrar lite om det här med vaktschema. Finns det några givna regler eller är det lite efter smak och tycke som man lägger upp passen? Navigatören bör den också rorgänga och trimma segel eller är det bättre att den tar hand om maten också? Skepparen ska han ingå i ett fast schema eller är det bättre att han stöttar då och då? Hur långa pass är lagom nattetid? 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Klassikt är fyra på och åtta av men "sex om sex" går om det inte är ansträngande. Sen har kommissen något system med "plattvakt".

Skeppare och navigatör ska vara vaktfria och navigatören kan sköta köket.

Om det fungerar på kappseglingar vet jag inte men det funkar på långseglingar.

Segelfartygen hade tvåvaktsystem och man purrade ut frivakten när man skulle gå över stag så man försökte göra det vid vaktombytena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det är mycket efter tycke och smak. Traditionellt vaktsystem var 4 timmar på - 4 timmar av med  plattvakt för att flytta vakterna på dygnet, "styrbords och babords vakt".

Det är dock inte optimalt vid kappsegling där det numera är vanligt med tre vakter som går on-off-stby. Det passar ganska bra på 6 också med 2 personer i varje men ännu bättre på 7 då nav eller skeppare kan gå utanför systemet.

Med så få ombord så får navigatör och skeppare rotera med i vaktschemat. Jag hade nog kört 3-timmars vakter med det upplägget, dygnet runt.

Det svåra är att få den första frivakten att gå och lägga sig innan alla är jättetrötta 🙂

Share this post


Link to post
Share on other sites

48h är ett kort race men trots det se till att få igång ett vaktsystem på kanske 3-4h och om det kortvarigt behövs fler händer så får någon göra länge pass. Jag har seglat Gotland runt på fyra personer och det gick ganska bra. Är det havssegling så är det ofta inte så täta manövrar. Men om det är skärgårdssegling blir det mer intensivt. Det viktigaste är att man har med sig god och enkel mat. Färdiga portionsförpackningar med färdiglagade maträtter kan vara ett enkelt alternativ som bara behöver värmas. Vad är det för race ni ska segla?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Posted (edited)
6 minuter sedan skrev per_62:

48h är ett kort race men trots det se till att få igång ett vaktsystem på kanske 3-4h och om det kortvarigt behövs fler händer så får någon göra länge pass. Jag har seglat Gotland runt på fyra personer och det gick ganska bra. Är det havssegling så är det ofta inte så täta manövrar. Men om det är skärgårdssegling blir det mer intensivt. Det viktigaste är att man har med sig god och enkel mat. Färdiga portionsförpackningar med färdiglagade maträtter kan vara ett enkelt alternativ som bara behöver värmas. Vad är det för race ni ska segla?

Det är Sjælland Rundt så det är kustnära men med lite kanalsegling. 

Edited by Silverfox59

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 minuter sedan skrev Silverfox59:

Räcker det med vaktschema på natten eller ska man ha det alla timmar? 

Alla timmar är mitt råd då man bör ha så skärpt manskap det går på de olika positionerna så mindre antal felbeslut görs.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hur vanligt är det att man delar på anmälningsavgiften på alla deltagare? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Det trevligaste är väl att man delar på kostnader för anmälan och mat under en tävling. Slitage på båt och utrustning står väl oftast skepparen för men allt kan ju diskuteras. Alltid bra att vara öppen om kostnader tidigt så att deltagarna vet vad som gäller.

Ha det så trevligt på Sjælland Rundt som på 80-talet hade drygt 2000 anmälda båtar.

Share this post


Link to post
Share on other sites
2019-06-11 vid 17:20 skrev Silverfox59:

Hur vanligt är det att man delar på anmälningsavgiften på alla deltagare? 

Väldigt olika skulle jag säga men inte ovanligt.

Om man är ett gäng som seglar tillsammans regelbundet är det väl inte helt ovanligt att man delar på såna kostnader eller att alla betalar in en "andel" till säsongen.

Om någon frågar mig om jag vill hänga med på deras båt ett enskilt race räknar jag nog oftast med att jag inte betalar mer än mina personliga kostnader som mat etc. Ibland har jag blivit bjuden även på det.

 

 

2019-06-11 vid 08:30 skrev Silverfox59:

Räcker det med vaktschema på natten eller ska man ha det alla timmar? 

Jag håller med pseudonym i princip men i praktiken kommer alla ju vara på däck och hjälpa till på dagen på ett så kort race.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.









×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue. Du behöver som gäst även vara medveten om våra Terms of Use och GDPR policy Privacy Policy