Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Landkrab

Autopilot till liten plåtbåt 3,7 meter

Rekommendera Poster

Hej. Jag behöver hjälp av er båtkunniga. 

Jag ska köra en liten plåtbåt 3,7 meter lång med 6hp motor längs ett stort antal linjer som jag har inlagda i en gps. I dagsläget är det tänkt att jag ska styra själv och försöka följa linjerna. Jag undrar om ni kan rekommendera ett autopilotsystem som kan styra åt mig? 

tacksam för svar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag förstår inte riktigt hur jag laddar in linjerna i rorkultspiloten? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enklast är att du kopplar ihop den med plottern och använder plotterns funktioner för att lägga upp rutter mm. 

I annat fall används autopiloten mest till att hålla en kurs. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.

 

Båtens plåtskrov påverkar den inbyggda fluxgate-kompassen, för att hålla en kurs. 

 

Det eventuella problemet lär ju inte uppstå om autopiloten är kopplad till plottern, då styr plottern så att säga autopiloten. 

 

En Raymarine ST 1000 har jag använt 11säsonger på min segelbåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar. 

Jag behöver alltså en plotter?! Funkar det med dator eller surfplatta istället för plotter? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Landkrab:

Tack för svar. 

Jag behöver alltså en plotter?! Funkar det med dator eller surfplatta istället för plotter? 

Om du på något vis kan få ur NMEA 0183-data ur surfplattan eller datorn borde det gå. Hur det skall gå till... ingen aning. Men - min enkla plotter har en utgång och kablage för att koppla till en autopilot, så det vet jag funkar. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Hybro:

Det eventuella problemet lär ju inte uppstå om autopiloten är kopplad till plottern, då styr plottern så att säga autopiloten. 

 

Nej det är fluxgatekompassen som styr, autopiloten talar bara om vilken kurs som ska styras.

Du måste ha en autopilot som kan styras från plottern. Om plåten ställer till det så måste du ha en autopilot med separat kompass så kan sättas lite högre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 minuter sedan skrev Peter_K:

Om du på något vis kan få ur NMEA 0183-data ur surfplattan

Det går om man kör tex iSailor men man behöver en extra burk, tex ShipModul el likn

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
30 minuter sedan skrev bhemac:
1 timme sedan skrev Hybro:

Det eventuella problemet lär ju inte uppstå om autopiloten är kopplad till plottern, då styr plottern så att säga autopiloten. 

 

Nej det är fluxgatekompassen som styr, autopiloten talar bara om vilken kurs som ska styras.

Du måste ha en autopilot som kan styras från plottern. 

 

Nu har jag inte kopplat autopiloten till plottern.

 

Men om TS ville följa sparade spår och rutter i plottern, då måste det väl ändå vara plottern som skickar info till autopiloten vart plottern befinner sig, när spåret svänger o s v, och inte tvärtom. 

 

Annars är det ingen vits med att koppla autopiloten till plottern? 

 

Måhända jag har fel, men det är vad jag kommer ihåg av bruksanvisningen, som jag läste för några år sedan. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Hybro:

Men om TS ville följa sparade spår och rutter i plottern, då måste det väl ändå vara plottern som skickar info till autopiloten vart plottern befinner sig, när spåret svänger o s v, och inte tvärtom. 

 

Jo, plottern talar om för AP vilken kus den ska styra vilket den gör men kompassen inte stämmer och då kommer en ny kurs från plottern. Detta sker med någon sekunds mellanrum men det är kompassen som styr autopiloten.

Det är både vettigt och intressant att koppla ihop plotter och AP eftersom systemet ser till att man hela tiden ligger på rätt "track".

 

Crosstrack XTE.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

väldigt invecklat det här för en som bor i inlandet och aldrig haft med båtnavigation att göra 😁

 

Jag har svårt att hitta ett färdigt system och om jag ska handplocka komponenter så vet jag inte vad som behövs och sen dessutom ska passa ihop. 

 

Vad skulle ni välja för komponenter till mina förutsättningar? Gärna ett färdigt paket 😃

 

se bifogad exempeöbild. De röda linjerna som skall följas

 

7F50C8E7-8590-468C-AC6B-9DAA717F96E0.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev Landkrab:

väldigt invecklat det här för en som bor i inlandet och aldrig haft med båtnavigation att göra 😁

 

Jag har svårt att hitta ett färdigt system och om jag ska handplocka komponenter så vet jag inte vad som behövs och sen dessutom ska passa ihop. 

 

Vad skulle ni välja för komponenter till mina förutsättningar? Gärna ett färdigt paket 😃

 

se bifogad exempeöbild. De röda linjerna som skall följas

 

7F50C8E7-8590-468C-AC6B-9DAA717F96E0.jpeg

Hej!

Jag undrar bara vad det är du skall ha din gps+ autopilot styrda lilla båt till? Leta försvunnet UFO i otillgänglig fjällsjö?:unsure::)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det ser ut som djupkurvor på bilden. Om du tänker göra ett eget sjökort så kör man hellre längs egna linjer och förtätar vid behov för en bättre upplösning. Det blir en interpolering mellan registrerade punkter så desto tätare så erhålls ett noggrannare bottenyta. Med rätt ekolod kopplat till dator med programvara eller sjökortsplotter kan man göra egna sjökort. Navionics och Garmin har system där man kan ladda upp samt ladda ner andras spår. 

Redigerad av per_62

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det smidigaste systemet skulle vara en sådan där elmotor man sätter i fören och som har inbyggd GPS och autopilot och som kopplas till en Simrad plotter.

Det finns andra här som kan det där bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Du behöver en autopilot och en navigator. Du knappar in dina waypoints i navigatorn och då kan autopiloten styra mot dem. Sen behöver du kablage mellan dem och sjökorten till navigatorn. Det kommer bli en dyr historia. 
https://www.erlandsonsbrygga.se///Hemsida/Kampanj/Sommarkampanj/Instrument/AUTOPILOT_RAYMARINE_ST1000_?id=05150&gclid=CjwKCAjw__fnBRANEiwAuFxET_WPD9PcQdOIxd9O6gQ5fk8oaTVQHs-hzb-Nlk2AFB7PcTq1Y7Mr6hoCr64QAvD_BwE 

Om du har ett stålskrov kan skrovet störa kompassen i autopiloten varför du kanske behöver en sådan där kompassen sitter externt. Då är du upp närmare 15 000 kr bara för autopiloten:. 
https://www.seasea.se/autopilot-evolution-tiller-p70?gclid=CjwKCAjw__fnBRANEiwAuFxET0UmcrclX0N6E4zaVb0wM-rZagsyKlurHS5z0Sbkf7hS1fefBmSXIhoCrzIQAvD_BwE

 

Oberoende autopilot behöver du en navigator med sjökort där du kan sätta ut en waypoints. Allt från 7-10 000 kr till där. + sjökorten sen förutsatt att det finns sjökort där di ska åka då. Kanske är någon liten insjö?


Verkar som sagt finnas elmotorer som har inbyggd GPS men högst oklart om du kan koppla dem till en navigator och sätta ut waypoints:
https://www.ofc.nu/nyheter-1/motorguide-xi5-55fw-54-12v-fp-snr-gps-med-snabbfaste

 

Eller:
https://www.sportfiskeprylar.se/sv/artiklar/minnkota-powerdrive-bt-55-54-12v-ip.html?gclid=CjwKCAjw__fnBRANEiwAuFxET-4nAeILqOX0zBbti6H6v1eYTOvDi-ghyW43ND9jNBohPjHbmNTvMBoCFX8QAvD_BwE

 

Sistnämnda kan kopplas till en telefon med ios eller android och så finns det en app:
https://itunes.apple.com/us/app/minn-kota-i-pilot/id1033023953?mt=8

Längs ner till höger står det om routes:
https://www.comstedt.se/innovativ-teknik/minn-kota/i-pilot

Den här personen verkar ju få det fungera med en extern navigator:


Bästa du kan göra är att prata med återförsäljarna. 

Redigerad av Azguz

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Roligare är en modellbåt med radiostyrning som kan registrera djupet längs en förprogrammerad linje och få fram ett sjökort. Antingen snickrar man ihop en själv, se tex Sea Rendering eller köper ett färdigt system tex en Z-boat. Men komponenterna är inte billiga men trevligt att kunna få fram hur bottentopografin varierar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
16 timmar sedan skrev bhemac:

Det smidigaste systemet skulle vara en sådan där elmotor man sätter i fören och som har inbyggd GPS och autopilot och som kopplas till en Simrad plotter.

Det finns andra här som kan det där bättre.

+1 på denna lösning. På en sådan liten båt funkar ändå ingen autopilot på rorkulten utan drivankare. Ormar som sjutton. Plotter, kompass, autopilot mm blir dessutom löjligt dyrt. 

 

Riktig lågbudget är Cayman Helmsman frontmonterad elmotor som styrs från telefonen/paddan. Inte bästa ankringsfunktion dock. 

 

Finns på drev.se

https://drev.se/produkter/50736120b?ref=5500

Redigerad av ziggemannen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev per_62:

Roligare är en modellbåt med radiostyrning som kan registrera djupet längs en förprogrammerad linje och få fram ett sjökort

Detta är något som jag vill ha! Har ett ekolod med NMEA0183 och programet Dr. Depth, det skulle fungera. Autopilot behövs knappast, det gör ju inget om det blir lite vingligt, Dr. Depth fixar ju till det.

Men det borde finnas autopiloter i modellvärlden, finns ju mycket avancerade datorer till drönare.

Har man autopilot så borde man kunna bygga en autonom enhet!

 

2 timmar sedan skrev ziggemannen:

Riktig lågbudget är Cayman Helmsman frontmonterad elmotor som styrs från telefonen/paddan.

Ja men nu börjar det likna något! En sådan till min Walker Bay så slipper jag bygga modellbåt!

Det får nog utredas!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
21 timmar sedan skrev Landkrab:

väldigt invecklat det här för en som bor i inlandet och aldrig haft med båtnavigation att göra 😁

 

Jag har svårt att hitta ett färdigt system och om jag ska handplocka komponenter så vet jag inte vad som behövs och sen dessutom ska passa ihop. 

 

Vad skulle ni välja för komponenter till mina förutsättningar? Gärna ett färdigt paket 😃

 

se bifogad exempeöbild. De röda linjerna som skall följas

 

7F50C8E7-8590-468C-AC6B-9DAA717F96E0.jpeg

Hej Landkrab o välkommen hit.

 

Här finns en del kunskap att ta del av men för att kunna ge dig vettiga svar så är det bättre om du är lite utförligare så vi slipper gissa.

 

Av kartan att döma så ska du köra med din båt i ett ej sjömätt vattendrag (sjö / älv / ...). Du har en liten aluminiumbåt och ett antal linjer du vill följa med båten. Har du bara linjerna inlagda på kartan du visar eller har du plotter/datorprogram men kartan i? Vad är syftet med din krokiga båttur? Är det att samtidigt ha ett registrerande ekolod igång för att göra en sjömätning och sedermera skapa ett sjökort av dina mätningar?

 

Det är ju ett jättejobb om du ska plotta in de krokiga linjerna i någon typ av navigeringsutrustning, raka linjer med brytpunkter är mycket enklare... Är det viktigt för dig att slaviskt följa de krokiga linjerna (varför...)? Jag har i alla fall lite svårt att förstå syftet med denna exakta båtfärd längs dessa krokiga spår.

 

Har du någon annan utrustning än karta o båt? Om du ska sjömäta så behövs det ett ekolod som monteras i båten. För sjömätning så är det att rekommendera att välja ekolod som innehåller eller går att koppla till en gps-mottagare så mätpunkterna kan registreras med position. Det kommer att bli i stort sett omöjligt att manuellt hålla rätt på alla positioner o djupuppgifter för att handrita ett sjökort i efterhand.

 

Det finns ekolodstillverkare som har färdiga program där resultatet av en mättur (med djupdata och gps-positioner) kan omsättas till ett sjökort med djupkurvor. Om du är ute efter sjömätningsmöjligheten så rekommenderar jag dig att satsa på en sådan kombinerad plotter/ekolod (karta behövs inte i plottern, du kommer att se på skärmen var du kört och när ditt sjökort är klart så har du det att köra efter). För att göra sjömätningen så behöver d inte köra efter dina krokiga spår, sjökortprogrammet interpolerar mellan dina mätpunkter o skapar djupkurvorna (som någon svarade tidigare här). Om du blir osäker på att ha missat något mellan ett par mätlinjer så är det bara att köra tillbaka och göra ett par rundor till.

 

Återkom gärna med lite mer info om ditt projekt....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det fanns en programvara som heter Dr. Depth som kunde göra sjökort av positioner/djupdata. Det fungerade mycket väl. Djupkurvor skapas genom interpolering.

Det som behövdes var en dator, ett ekolod med NMEA0183 ut och en GPS-puck. Programmet köptes upp och verkar senare lagts ned. Tyvärr.

Men det kan finnas att få tag på, ev under nytt namn.

Det fina var att man direkt kunde se resultatet på skärmen och köra lite extra där det verkade intressant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Idag gör man det direkt i plottern istället.

 

DrDepth köptes upp av ägaren till Humminbird och scrappade produkten till förmån för sina egna grejer som bara funkar med humminbird. 

 

Simrad/Lowrance(om man kör navionics) , Garmin, humminbird har numera ”livechart” i plottern, dvs man skapar sjökortet i realtid. 

 

Du kan också ladda upp loggad ekolodsdata till Navionics och hämta ner kartor som genererats från andra som laddat upp sina loggar. Jag använder det som bas i nya fiskevatten.  

 

DrDepth var kanon, körde det själv för att kartlägga sjöarna jag fiskar i. Men numera har jag inget behov av den då jag använder Livechart. Så mycket smidigare att skapa sjökorten medans man fiskar istället för när man kommit hem.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska bli kul att testa nu när jag fått i ekolodsgivaren. Jag fiskar inte så jag har gott om tid ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...