Gå till innehåll
tisdag 16 april 2024
captain

Dynema

Rekommendera Poster

Jag funderar på att använda dynema när jag ska byta mina vajrar till roderstyrningen . Är det någon som har gjort det?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ju utanför min kunskap egentligen men jag skulle själv inte ha valt det. Dyneema är ju starkt men det tål ju inte alls nötning. Har du en vass kant någonstans eller att det kommer emot någon kant så kommer det att slitas ut väldigt fort.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

I klippet ovan har du en båt som har använt dyneema till styrlänkaget. På platser där det finns risk för skav har de dragit dyneeman i plaströr, som skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen uppfattning i frågan men är nyfiken. Vad är vinsten med Dyneema förutom en liten viktbesparing?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bytt mina rostfria vajrar till Dynema. Mycket mindre friktion, styrningen går avsevärt lättare. Mina linor löper genom ganska små block där vajern förut bröts för hårt och kardelerna började spreta efter några år. Efter tre år syns inget anmärkningsvärt slitage.

En nackdel är att spänningen i linorna påverkas mycket med av väder, fukt och värme. Jag behöver ganska ofta justera spänningen, vilket jag aldrig gjorde med vajrar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
50 minuter sedan skrev gusten1:

Jag har bytt mina rostfria vajrar till Dynema. Mycket mindre friktion, styrningen går avsevärt lättare. Mina linor löper genom ganska små block där vajern förut bröts för hårt och kardelerna började spreta efter några år. Efter tre år syns inget anmärkningsvärt slitage.

En nackdel är att spänningen i linorna påverkas mycket med av väder, fukt och värme. Jag behöver ganska ofta justera spänningen, vilket jag aldrig gjorde med vajrar.

Vad har du för dyneema då..?

Inte den här va..?

https://www.hjertmans.se/produkter/ankring-linor/tagvirke/dyneema-100-procent

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev gusten1:

Jo precis den. Inte bra?

Jo, jag har använt den till massor med saker, men har aldrig hört om eller märkt fuktrörelser och blev förvånad. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

Jo, jag har använt den till massor med saker, men har aldrig hört om eller märkt fuktrörelser och blev förvånad. 

Vet inte om det är fukt eller temperatur som gör att den varierar i längd. På en total längd av ca 15 m så rör det sig om delar av cm, men för styrningen blir det tillräckligt för att det ska "glappa".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då är det nog så att vajern också töjdes men var tillräckligt elastisk och därmed förspänd för att glapp inte skulle uppstå.

 

Kan man inte bygga en enkel spännare? Ett block på dyneman som dras vinkelrätt åt sidan med gummicord.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...