Gå till innehåll
lördag 20 april 2024
Maetsi

Felblandad Epoxiprimer

Rekommendera Poster

Hej!

Renoverar en gammal Vator 14R och har precis bottenmålat 4 varv med Biltemas Epoxiprimer under vattenlinjen.

Vad som slog mig när jag var färdig är att jag mätt upp och blandat enligt 5:1 VIKTFÖRHÅLLANDE, men det verkar vara så att det är VOLYM Biltema angett 5:1 för.

Härdade mycket snabbare och fick en stor del bas över. Men hur påverkar det epoxin annars, tappar den sina egenskaper så att den är pålagd i onödan? Eller kan man låta den sitta ändå?

Hur skulle de rätta förhållanden vara om jag vet att densiteten för basen är 1,4254 kg/L och för härdaren 0,9081 kg/L?

 

Tack!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Maetsi:

Hej!

Renoverar en gammal Vator 14R och har precis bottenmålat 4 varv med Biltemas Epoxiprimer under vattenlinjen.

Vad som slog mig när jag var färdig är att jag mätt upp och blandat enligt 5:1 VIKTFÖRHÅLLANDE, men det verkar vara så att det är VOLYM Biltema angett 5:1 för.

Härdade mycket snabbare och fick en stor del bas över. Men hur påverkar det epoxin annars, tappar den sina egenskaper så att den är pålagd i onödan? Eller kan man låta den sitta ändå?

Hur skulle de rätta förhållanden vara om jag vet att densiteten för basen är 1,4254 kg/L och för härdaren 0,9081 kg/L?

 

Tack!

 

Det ska mao vara 20% härdare 80% bas volymmässigt. DU verkar ha haft ungefär 1:2,5

Viktmässigt bör du ha ungefär 1:6,5-7

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev Caribic410:

Det ska mao vara 20% härdare 80% bas volymmässigt. DU verkar ha haft ungefär 1:2,5

Viktmässigt bör du ha ungefär 1:6,5-7

 

 

HAr du bara hunnit få det att väta, fästa ordentligt och du inte fått någon krympning som drar loss eller skapar sprickor så är det ingen fara. Du kan ju alltid göra rent, slipa lätt, skölja, torka och lägga på ett skikt till utanpå om du mot förmodan skulle ha fått sprickbildning.

Snabbt har det väl gått i alla fall även om det inte var jättevarmt när du höll på?

Good luck

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...