Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
antonw86

Hjälp med batteriplacering etc.

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag håller på att bygga ut elsystemet i min Chris Craft Lancer från ett batteri till dubbla batterier med skiljerelä osv. osv. Nu har jag köpt så att jag har två AGM-batterier på 70ah resp. 60ah som jag tror funkar fint för min 19fots daycruiser med mercruiser v8a. 

 

Nu till frågan, jag kan inte bestämma mig för hur jag skall placera batterierna och står egentligen inför två alternativ:

 

Alternativ 1.

Flytta nuvarande batteri från "ski lockern"/förvaringsfacket i durken till det tomma utrymmet bredvid motorn bak mot aktern av båten. I så fall skulle jag kunna ställa det nya förbrukarbatteriet i motsvarande position på andra sidan motorn och på detta sätt frigöra utrymme i förvaringsfacket i durken. Skiljerelä, huvudsäkring etc. skulle då kunna monteras på insidan av akterspegeln eller liknande.

 

Nackdel med denna setup är att jag får batterierna i samma utrymme som motorn.

 

Alternativ 2.

Helt enkelt ställa ner det nya förbrukarbatteriet bredvid det nuvarande batteriet i förvaringsfacket i durken. Jag skulle då koppla in skiljerelä etc. i detta utrymme med och på så sätt samla all elektronik på samma ställa.

 

Nackdelen är helt klart att jag då använder upp mer av förvaringsfacket under durken och det känns inte lika effektivt som att använda sig av de outnyttjade utrymmena bredvid motorn.

 

Bifogar skisser, några tankar?

 

En sista fundering - Borde jag använda det nya 60ah-batteriet eller det gamla 70ah (båda AGM) som startbatteri tycker ni?

 

Tusen tack för hjälp!

Anton

Alt.1 batteriplacering.jpg

Alt.2 batteriplacering.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

AGM tycker inte om värme!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 timmar sedan skrev bhemac:

AGM tycker inte om värme!

 

Tack för det! Det talar med andra ord för alternativ 2 med batterierna i den svala durkförvaringen...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...