Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Boko57

Kylproblem AQ130

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Jag har kylproblem med min AQ130 motor som jag försökt åtgärda genom att byta termostat, vattenpump samt kollat vattenfiltret.

 

Det är också lite förvillande eftersom jag har två tempgivare. En sitter ovanpå cylindern närmast aktern och den andra är på vänster sida av motorblocket mot fören. Där det blir varmast är mot aktern om jag ansluter tempgivaren dit och då går mätaren mot det röda ganska snabbt.

 

Motorn köpte jag tyvärr av en "renoverare" som nu håller sig borta så där finns ingen hjälp att få.

 

Frågan är vad kylproblemen kan bero på och hur det ska åtgärdas. Kan man testa på något sätt funktionen? Rören vid termostaten är väl för in respektive ut? Ett av rören är kallt och det andra är kanske endast 40 grader varmt så jag tolka det som att vatten cirkulerar i systemet men att toppen trots detta blir för varm.

Redigerad av Boko57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren på sidan av blocket borde vara en oljetrycksgivare.

På B20 (AQ130) sitter tempgivaren på topplocket.

 

Sitter det en konverterad biltopp på motorn? Om ja så vill det till att kylvattenröret i toppen är uppborrat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur ser jag att det är en konverterad biltopp?

 

Jag har en misstanken om att den som satte ihop motorn inte lyckades men konverteringen eller i värsta fall inte ens utfört den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det detta rör vi pratar om som går ned från termostathuset i toppen?

 

Vet faktiskt inte om det är borrat. När jag bytte termostat så trodde jag att det bara var ett styrstift för termostathuset.

termostat1.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska väl erkänna att jag inte titta så noga vid termostatbytet så jag vet inte om förbindelse finns.

termostat3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Nej det är inte det röret, röret ifråga som ska borras sitter bakom frostbrickan på toppens baksida.

 

Här står lite mer 

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=88333

 

Och jag tror faktiskt att det är en biltopp när jag ser dina bilder. Ser ut som en rörplugg där vattenpumpen normalt ansluter.

Redigerad av Gelis

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, då klarnar det. 

 

Hur får man ut en frostbricka samt sätter dit en ny?

 

För när man tar bort frostbrickan så är den väl förstörd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du borrar ett hål i frostbrickan, sätter i en dorn och bryter loss den.

Hålet som ska borras i röret ska vara 8mm.

Skaffa en ny bricka , gör rent i hålet, lägg gärna en sträng epoxilim i falsen och lägg dit nya brickan.

Knacka sedan med en hammare på en annan hammare eller stålbit som hålles mot brickan tills den expanderar.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2019-06-12 vid 10:16 skrev Gelis:

Nej det är inte det röret, röret ifråga som ska borras sitter bakom frostbrickan på toppens baksida.

 

Här står lite mer 

http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=12&t=88333

 

Och jag tror faktiskt att det är en biltopp när jag ser dina bilder. Ser ut som en rörplugg där vattenpumpen normalt ansluter.

Hej jag har precis samma problem. Vänligen se bild är det röret med den röda pilen elller den turkosa som det skall borras i. Tack på förhand.

Snapchat-680045192.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar ju rätt enkel. Jag får beställa nya frostbrickor. Måste mäta den son sitter där och sen ska det bli spännande och se om hur det ser ut på insidan. Förhoppningsvis är det detta som är problemet.

 

När man borrar in med en 8mm borr vad är det egentligen man gör?

 

Skapas man förbindelse med ytterligare en kylkanal eller förbättras flödet att vattnet kan cirkulera runt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det gör att motorn får bättre kylning och blir inte övervarm i akterkant.

Du ska använda den främre tempgivaren.

Ingemar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...