Gå till innehåll
fredag 19 april 2024
lindius

Vettigt? Habrovinklat in solcell och el-toa...

Rekommendera Poster

Hej, har ett äldre men fungerande el-system i min 41-åriga båt. Jag har slängt på en 100W solcell som jag kopplat direkt på förbrukningsbatteriet och har nu monterat in en eltoa (fruns önskemål) och undrar lite kring kopplingen där. Har försökt rita upp hur jag tror det ser ut, solcell och toakoppling är jag säker på, hur det ser ut borta vid huvudbrytare är lite mer osäkert.

Har en huvudbrytare per batteri, batterierna är ihopkopplade på +. Med batteri 2 urkopplat kan jag fortfarande starta båten, men ej om jag tar bort kablarna från batteri 1, vilket fått mig att gissa att batteri 1 är startbatteriet. Jag har därför dragit solcellen (via regulator) direkt på batteri 1 och nu när det var dags för toan så gjorde jag samma sak då det blir mkt kabeldragning fram och tillbaka om jag först ska dra den till övriga plintar, och toan får ändå sin egen säkring (25A hängsäkring enligt tidigare råd här på forumet).

 

Mellan regulator och batteri är det ca 2m, har där dragit 6mm2 kabel, och till toan som är en dryg meter från batteriet satte jag 4mm2

 

När jag nu kopplade på batterierna efter att satt dit toa kopplingen (har ej slutit den dragningen då jag behövde ett skarvdon mer än jag hade) så knastrade det lite. El-novisen i mig tar då det säkra före det osäkra och kopplar ut och vänder mig till er. Är något konstigt med denna koppling? Knastret bör väl bara varit att det kom laddning från solcellen, kopplade först på +, sedan -.

 

En sak till förresten, hängsäkringen till toan skall sitta innan strömbrytaren på -, eller?

 

 

 

Troligt kopplingsschema.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det du saknar är ett skiljerelä som separerar start och husbatteri.

Med säkringar ska du tänka så här. De är till för att skydda kablarna i förstad hand och ska sitta så nära "källan" som möjligt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, har kikat på Skyllermakrs kopplingsschema och det blir något att fixa framåt. som det ser ut nu så fungerar väl brytarna som en sorts skiljerelä modell osmart?

 

När du säger källan så menar du batteriet, så säkringar så nära batteriet som möjligt alltså, men på - iaf?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev lindius:

Ja, har kikat på Skyllermakrs kopplingsschema och det blir något att fixa framåt. som det ser ut nu så fungerar väl brytarna som en sorts skiljerelä modell osmart?

 

När du säger källan så menar du batteriet, så säkringar så nära batteriet som möjligt alltså, men på - iaf?

 

Köp Biltemas skiljerelä, enklare och billigare. Till skillnad mot brytare så glömmer inte skiljerelä av vad det ska göra. Brytar brukar man glömma för eller senare.

 

Sätt säkringarna så nära batteriet som möjligt. Man brukar sätta säkringarna på plus-sidan.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...