Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
newwave

Segelbåt som lutar

Rekommendera Poster

Hej, 

Har en fundering kring min Maxi Fenix . Den lutar en aning (när den ligger i hamn ;) ).

 

Står man på däck på styrbord sida så skulle jag säga att den står rak. Har inga större tyngder som skulle kunna påverka. Ankare kompenseras av bränsletank etc.

 

Svårt att avgöra hur mycket den litar men det är märkbart. Jag vet inte om den lutade när jag köpte båten (ägt den två säsonger).

 

Har ni några tankar om vad det kan bero på?

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Min båt lutar åt babord; där finns pentryt och sittbrunns-stuven (dvs inte en Fenix). Flyttade batterierna till styrbord, byggde en toa till styrbord så det blev lite bättre. 

 

Det vill säga; du har ungefär 80 kg mer på babord sida än på styrbord (beroende på vad du väger). Fundera på vad (prylar, utrustning, annat?), och ifall du kan flytta om vikterna. Eller så lever du med det, inte farligt för båten. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag reagerade inte på detta när jag köpte båten så troligtvis lutade den inte då. Har inte uppgraderat båten med något så något borde ha hänt. Men finns ju inte så mycket som kan hända vad jag kommer på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Just nu skrev newwave:

Jag reagerade inte på detta när jag köpte båten så troligtvis lutade den inte då. Har inte uppgraderat båten med något så något borde ha hänt. Men finns ju inte så mycket som kan hända vad jag kommer på...

Det räcker med att lägga alla segelsäckar och verktygslådan på ena eller andra sidan. Eller att fylla pentryt med kastruller, bestick och konservburkar.

Osv. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för beskedet. Känns lite lugnare och jag får med fundera på lastfördelning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst var det så arr Fenixen lutade lite redan från början och att man satte in en blyplatta i dinetten?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sålde en Fenix för några år sedan och fick frågan varför båten lutade. Nya köparen var fundersam på om det var något med kölen som inte var riktigt. Själv hade jag inte uppmärksammat att båten lutade.

Började då att kolla andra Fenixar och konstatera att de flesta lutade åt babord. 

Har idag återigen en lutande Fenix och tror att de är dinettversionen som lutar mest. Båten är säkerligen tyngre på babordsidan även om vatten och bränsletanken finns på styrbordsidan. 

Ägaren till min tidigare Fenix talade om att gjuta in några blyplattor som motvikt, men om det blev gjort vet jag inte. 

Men du kan säkert segla lugnt vidare och möjligen se till att stuva dina saker på styrbordssidan i möjligaste mån.

 

Göran A

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan ju också vara så att masten lutar lite, det drar ju med sig båten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fenix är kända för att luta BB.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...