Gå till innehåll
fredag 29 mars 2024
Olten

Elektrifera 32 fots motorbåt

Rekommendera Poster

Jag har idag en 32 fots Coronet Oceanfarer med dubbla bensin V8. Normalt så kör jag aldrig fortare än 6.5-7.5 knop då man verkligen kan njuta av båtturen och då kommer man faktiskt ganska långt för pengarna. Ponera att jag skulle vilja konvertera till eldrift. Vad skulle jag kunna sätta i och hur stor kapacitet behövs för att säga kunna köra max 10 knop d.v.s ej planande.

 

För att bibehålla jämnvikten från två V8 samt drev och bränsletankar så får man väl rätt mycket batterikraft.

Förutsättningen är fortfarande dubbla elmotorer, ej singelmontage.

Skall man behålla dreven ?

Vikt på två motorer och bränsle inkl diverse sidoutrustning är ju ca 1 ton och det går nog att få in minst 1,5 ton utrustning.

 

Helst så skulle jag idag velt haft en Coronet 33 Houseboat där man kunde utnyttjat en stor takyta men dessa är få.

 

Vad rekommenderas av motorer, batterier, laddning samt hur stor kapacitet kan jag få in.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns de som är bättre på att räkna på detta än vad jag är, men det som blir en stor kostnad är batterierna, och avgörande blir då hur länge/hur långt du vill kunna köra i 6,5-7,5 knop. Och hur mycket bränsle drar dina motorer i den farten idag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågade en färjeskeppare med eldrift om han inte var orolig för att köra slut på batterierna. "Inga problem" konstaterade han," jag kör bara lite långsammare så tar jag mig till kaj".

 

Sen vill man nog ha vettig fart även på en elektrifierad fritidsbåt men farten kostar batterier. Det är nog svårt att räkna på antal Ah-timmar. En enkel lösning är att börja med vad man tror sig behöva och se till att ha utrymmer för att installera mer Ah-timmar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte en hybrid?

Diesel-elhybrid??

Bensin-hybrid??

 

Man kanske kan finna en krockad och inlöst hybridbil hos något försäkringsbolag eller bättre sorterad bilskrot. Så får den vara donator för hela drivlinan inklusive batterier och kontrollfunktion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det första man måste ha reda på är hur mycket effekt man behöver. Det kan man göra genom att mäta nuvarande bränsleförbrukning.

Drev är troien ingen bra lösning, det försvinner en del effekt där. Elmotorn måste växlas ned och det gör man mest effektivt med kuggrem.

Jag skulle inte vara alltför optimistisk, det är trolgen ett skrov som kräver en del effekt. Ett segelbåts skrov är mer realistiskt men det krävs en del batterikapacitet även där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minuter sedan skrev bhemac:

Ett segelbåts skrov är mer realistiskt men det krävs en del batterikapacitet även där. 

Eller snipa, eller en lång-smal deplacerande båt typ "Pettersonnare"...

bild.png.682424a74436a2626f4d1f9642b8abe6.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...