Gå till innehåll
torsdag 28 mars 2024
Mniklasson81

Adapterplatta mellan bränslepump och motorblock?

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Ska byta till en ny bränslepump i veckan. Det ingår ju en packning till pumpen, men sitter även en adapter mellan packningen till pumpen och blocket. Den har blivit lite missformad så känner att jag helst vill byta den i samband med pumpbytet. Någon som vet vart man kan få tag på en sådan?

 

Är en Mercrusier 3.0 L 135 hk (4cyl)

Redigerad av Mniklasson81

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Adapter? Det brukar inte vara  något annat än en packning mellan bränslepump och motor på den motorn. Bild? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Adapter kanske är fel uttryck men den är typ ca: 0,5 cm tjock. Ser ut som en kraftigare packning eller distans snarare. Det ingår ju en packning med pumpen, men denna vara också monterad mellan bensinpump och motorblock? Kanske inte behövs?

Redigerad av Mniklasson81

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I verkstadsmanualen som jag har står det att man ska använda packningssilikon på bägge sidorna av packningen men inget annat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl en mekanisk pump och för att det skall bli rätt avstånd så måste den där distansen naturligtvis sitta där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fast om det ska vara en distans där då måste det ju sitta en packning på varje sida av distansen.  Annars kan det ju inte bli tätt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På ex. Volvo B-18/B-20 har distansen även en uppgift som värmeisolering mellan motorblock och bensinpump för att motverka ångblåsor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
3 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det är väl en mekanisk pump och för att det skall bli rätt avstånd så måste den där distansen naturligtvis sitta där.

Exakt, det var lite den tanken som slog mig. Måste vara där av en anledning?!

Det kommer ju en packning med pumpen. Räcker det med packningssilikon mellan packningen och pumpen och mellan pumpen och distansen eller måste det även vara mellan distansen och blocket för att få det tätt tror du? 

Redigerad av Mniklasson81

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror inte att man skall behöva packningssilicon det är en nymodighet som ej var uppfunnen när denna motor konstruerades. Distansen tätar nog i sig själv, den flexar nog lite. På vilken sida den medskickade packningen skall sitta vet jag ej. Men finns det inte en liten markering på distansen där packningen passar?

Hade själv en sådan motor för ett antal år sedan men kommer inte ihåg detta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Ja det borde funka utan silikon. Packningen ska nog sitta mellan pumpen och distansen var rester av packning på distansen 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...